Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 -89 Lachssilber replika Nybeiktad UA | 7609 besök totalt |
Har påbörjat ett nytt projekt som ska bli lite snabbare än min nuvarande M3 E30.
Grundbilen som det skall baseras på inhandlades i helgen och är en Lachssilber 316 -89. En riktig raket på 100hk Det viktiga är att karossen verkar vara helt befriad från rost Den ska skärskådas noggrannare till helgen. Utgångsobjektet måste vara 100% rostfritt. Planen är som sagt att bygga en utseendemässig M3 E30 Replika. Som tur var har jag äkta M3 E30 hemma att studera. Det blir troligtvis inte BMW motor i den. BMW har tyvärr ingen lämplig motor. Det kommer med stor säkerhet bli överladdat. Bilen ska givetvis regbesiktas med den nya motorn. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
|
||
Det lutar åt en Volvomotor. Har alltid kört SAAB men det blir mycket enklare med en fyra från Volvo. Det kan eventuellt bli en femma men det lutar åt en 16 v fyra som ska sitta så nära torpeden det bara går
Det kommer med 100% säkerhet bli plåtskärmar bak. Fram lutar det också åt plåt men eftersom bilen ska bli extremt lätt så kanske jag kompromissar med glasfiberskärmar fram. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Här finns det lite tips om Volvo-montering i e30.
Jag har för mej att vi kapade lite i tråget på slutet...? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Volvofemma röstar jag för Sjukt trevlig sång i dom motorerna och dom är väl helt i alu med?? Lägg gärna ut rejält med bilder på ombyggnationen till m3
|
||
+1 Underbart ljud i de motorerna dock lite "långa"? _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||
Ja var inne mer på femma tidigare, de låter ju grymt härligt. Men den är lite längre vilket påverkar balansen negativt. Den är troligtvis inte tyngre, få se vad det blir .
Tack för länken. Jag tror det är minimalt man tjänar i vikt på glasfiber fram. Men många bäckar små.... Det kanske rör sig om 3-4 kilo max man kan tjäna. Har börjat grubbla vad jag ska ha för hjulupphängningar som ska klå min M3 E30 som har Millway och BMW grupp N bitar. Dessa funkar ju mycket bra men man vill ju ta steget lite längre. Att kapa 2-3sekunder per varv beroende på bana mot M3:an är målet. Siktar man mot solen så kommer man kanske till trädtopparna ialla fall. Man kanske får försöka ge sig på att bygga egna länkarmar Tacksam för tips på vad som kan fungera. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Volvo T4 motor?
Helalu och väldigt kort. 91mm cylinderavstånd, precis som femman och sexan. Håller bra om man utgår från rätt block. Vevstaksbyte krävs dock över 300hk. Lycka till med projektet! _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||
Borde ju inte vara så svårt att få den snabbare än M3:an om du tänker modefiera friskt.
I fronten finns mycket vikt att plocka byter man ut huven,skärmar,fronten till lämplig plast sen byter man ut de tunga fästena till stötfångaren. Dörrarna väger mycket & plastditon med rutar spar runt 20 kg per dörr. Det är godkänt med plastdörrar om du har bur i ombyggt fordon. Vill du åka så fort det går satsa på följande låg vikt lätta bort allt som inte behövs sänk tyngdpunkten så mycket det går öka spårvidden så mycket du kan Få in så breda däck det bara går Rejält med effekt i motorn så borde det inte vara nått problem Inga problem med balansen trots att man kör med sexa fram min is väger ca 970 kg fulltankad med förare körde med m52b25 tidigare i år bra balans & gick fint. Ur en M52B28 plockar du ca 250-260 hk utan att bli allt för fattig dessutom är dom väldigt lätta. Varför inte flytta bak motorn en 20 cm då kan du få i en sexa med tråget bakom framvagnsbalken & hjulcentrum fram runt första cylindern _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Nu är motovalet klart.
Var och hämtade en Volvo B204 16v turbomotor igår. Hoppas den duger för det den ska utsättas för. Tyvärr saknar jag styrbox. _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Här är den tänkta bakvagnen. Från en BMW B3 Alpina. Diffad samt med 2,9X något i utväxling.
Någon som har ett camberjusteringskit att sälja, dvs modellen med uniball? Här är en bild med M3 E30 fronten monterad, mobilkamera _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Bilen besiktigades idag utan anmärkning. Besiktningmannen verkade tycka att den var lika fräsch i plåten som jag så han tog inte äns fram hammaren
Nu ska den nyinhandlade M3 3.2 framvagnen på, men först ska inre (spindelleder) även kallad länkarmslagring bytas om det går. Enligt mekonomen finns dessa att köpa löst till 328, frågan är om de passar M3? _________________ Mattias Kornelius Audi A6 Ultra -18 M3 E30 -88 323i med B230FT-86 9-3 1,9 Tid |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 -89 Lachssilber replika Nybeiktad UA | 7609 besök totalt |