Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 330i E30 1989 - Nya kamkedjor | 1 besök senaste veckan (6173 totalt) |
Tänkte att det var dags att bygga en rolig banbil själv istället för att snylta på min sambos.
Eftersom jag är relativt ny i mekoverallen tänkte jag att det är bäst att börja lite försiktigt.. Därför inhandlades en BMW 318i E30 1989, som tidigare ägare monterat en M60B30 i. Detta gjordes enligt honom själv på cirka två veckor för att få en rolig busbil. Mitt syfte är att bygga bilen så att den går att regga som ombyggt fordon, vilket kommer att innebära vissa mindre förändringar av motorinstallationen, bland annat att montera katalysatorer som nu saknas. Några saker som ska göras: Rostlagning av karossen Fixa till grenrören så jag får marginal till rambalkarna Bygga avgassystem - ska man bygga dubbla system eller fungerar det med ett enkelt? Vilka dimensioner är att föredra? Fixa till den hemmasvetsade kardanen som inte är helt i balans Byta bakvagn till BMW 325 med skivbromsar, lämplig diff med diffbroms Byta vindruta Byta bromsar till några som är bättre dimensionerade för den ökade effekten Burbygge Allmän översyn av motorn och motorinstallationen Saker som behöver inhandlas: Katalysatorer 325i-bakvagn Bättre begagnad kylarbalk Vindruta Skärmkanter bak Bakplåt Plåtar mellan skärmkanter och bakplåt Framskärmar om någon har något av ovanstående till ett bra pris får ni gärna höra av er! Lite bilder från dagen: Bilen i all sin prakt... nåväl.. Hyfsat trångt, men fullt genomförbart. Bromscylinder med servo från 530i E34 Det nuvarande avgassystemet mynnar lite lågt och är en aning kort. Ljudnivån blir därefter. Sist men inte minst, ett videoklipp från Bilsport Action Meet förra året då den förra ägaren provade lite drifting. http://www.youtube.com/watch?v=Y_1qnUKVhdw Mvh Hanna _________________ Hanna Gillberg ------------------------- BMW 330i 1989 SAAB 900GL T16 1982 |
||||||
|
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det var ju tur att varvstoppet fanns kvar för det verkade han ha använt flitigt |
||||||
Suck vilken vilsen kille Hoppas bilen får ett öde den förtjänar nu då istället _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||||
Tack för alla glada tillrop
Hade tänkt att den i alla fall skulle provköras ett par gånger i sommar om jag hinner så långt, men åtminstone siktar jag på att bilen ska vara körbar till nästa säsong. Troligen hinner jag nog inte det, men det viktiga är att jag lär mig något på det och får en rolig banbil i slutänden.
Nepp, den här köpte jag i Motala där den befunnit sig senaste halvåret.
Ja, men jag klandrar honom inte eftersom han enbart slängde ihop bilen för att köra på Action Meet. Det finns med andra ord lite grejer att fixa för att det ska bli bra. Med tanke på att bilen är lite rutten i karossen inhandlades en del plåtdelar förra veckan: Rost- och buckelfri huv Buckelfria dörrar Fräscha framlyktor Sprickfria bakljus Nya trösklar Innerskärmar fram Övre delen av kylarbalken Allt detta till ett mycket bra pris Mvh Hanna _________________ Hanna Gillberg ------------------------- BMW 330i 1989 SAAB 900GL T16 1982 |
||||||
Så var det nog. Jag ringde på bilen bara någon timme efter att annonsen kom ut. Hade jag haft pengarna då....hade jag hämtat den. Härligt bygge... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Dags för en mindre uppdatering.
Vid inköp av bilen väsnades kamkedjan något infernaliskt, trots att dåvarande ägare bytt kamkedjesträckaren. Vid närmare undersökning visade det sig att kedjan var så sliten att sträckaren inte längre nådde glidskenan till kedjan. Detta ledde till att en uppsättning med fyra nya kedjor fick inhandlas. Idag var vi och hämtade bakvagn och fjäderben från en 325i, så bitarna börjar sakta med säkert att ramla in. Fjäderbenen kommer senare att modifieras för 2,25" fjädrar. Har tyvärr inga bilder på hur kedjan såg ut, men den var i behov av byte i alla fall. Nya fräscha kedjor på plats. Smidigt att meka motor när man inte har någon kylarbalk. Det får bli en skruvad variant senare. Lite märken efter den slitna kedjan på det högra "kedjeskyddet" Trasigt motorfäste vs. helt motorfäste. Som tur var gick det att hitta billigt på skroten. Nu väntar vi bara på vattenröret som går från vattenpumpen till det bakre röret som beställts från Autopartner, så förhoppningsvis kan bilen startas upp igen i helgen. Mvh Hanna _________________ Hanna Gillberg ------------------------- BMW 330i 1989 SAAB 900GL T16 1982 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 330i E30 1989 - Nya kamkedjor | 1 besök senaste veckan (6173 totalt) |