Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is 1990 - numera utan busstyrning | 1, 2, 3, 4, 5 >> 32371 besök totalt |
Hej!
Tänkte presentera min nyinköpta bil. Jag är helt novis på bankörning men hoppas kunna komma igång till nästa sommar. I våras sålde jag min BMW bruksbil till förmån för en betydligt långsammare bil och med det ökade suget efter en helg- och banbil avsevärt. Jag var inne på allt möjligt men en E30 kändes som mest kul per krona. Efter att ha tittat på ett par stycken bilar och läst mängder med annonser började jag nästan överge tanken på en E30; för mycket rost! Sneglade lite på E36 i hopp om att kunna hitta en friskare bil. Det visade sig dock lika svårt även om det där mer handlade om att bilarna var söderkörda eller sönderstylade. Till slut dök denna upp och efter att provkört var det inte mycket att snacka om, nu eller aldrig! Jag blev ägare till en vad det verkar fin E30 med 14700 mil på mätaren (hmmm). Några modiferingar jag känner till är: Weitec sänkfjädrar, hårdare bussningar i bakvagn, en Apple-dämpare påvetsad på annars orginal avgas. Den har även fått ett chip med uppflyttat varvstopp. Tror bilen kan ha figurerat här på Rejsa tidigare? Min plan är att succesivt förbättra bilen i takt med att jag förhoppningsvis utvecklas som förare. Den här vecka har jag mest åkt och små pulat med att återställa den till orginalskick exteriört. Bakljusen har numera orange blinkers, ögonlocken och klistermärkena är borta. Näst på tur står att se över bussningarna och lätta invändigt. Bilderna visar hur bilen såg ut precis efter jag köpt den, bortsett från solfilmen på dimljusen (!) som jag redan hade slitit bort. På önskelistan står: R-däck (Monteras på orginal 15" krysseker) Bromsvätska Nya bussningar Dämpare och fjädrar Riktig stol 4p bälte Nytt avgassystem orange fram- resp sidblinkers 16" fälgar med gatdäck (drömmen vore Alpina eller BBS) Ställbara topplager Hej svejs! _________________ Johan Sollenberg Ducati Monster GMC K1500 |
||
Det är ju Thomas gamla bil
Jag har följt (den ganska omfattande) renoveringen av bilen i nära på realtid. Har fått mängder av bilder på hela förloppet skickade till mig när det begav sig. Jag har dessutom haft en hel del att göra med mycket av det som är gjort på bilen (dock inte så mycket med blinget..) Thomas har inte presenterat bilen här men han är reggad på forumet iaf. Miltalet är nog inget att fundera över, det stämmer. Bra köp, som har bra utgång för en riktigt kul banbil _________________ /Anton Lillsund |
||
Jag pratade lite med Thomas i samband med köpet. Som du säger verkar han ha lagt ner en hel del tid på bilen. Tyvärr har jag inte kommit över särskilt mycket dokumentation. _________________ Johan Sollenberg Ducati Monster GMC K1500 |
||
Hej!
Nu har jag hunnit fixa lite med bilen. - Har monterat Powerflexbussningar till främre krängningshämmaren som jag fick med vid köpet. - Monterat excentriska bärarmsbussningar i delrin. Gjorde susen! - Köpt två stycken begagnade Sparco Evo L. Funderar lite på hur jag ska montera stolarna. Åtminstonde förarstolen skulle jag vilja kunna justera. Det vore även smidigt att kunna fortsätta använda orginal 3p bälte på gatan och ett 6p bälte för banåka. Alternativen som jag förstått det är att antingen köpa ett modellanpassat stolsunderrede från tex Sparco eller bygga om orginalunderredet? _________________ Johan Sollenberg Ducati Monster GMC K1500 |
||
I samband med köpet noterade jag att det fanns en del rost i i trösklarna. Även i besiktningsprotokollet påpekades detta som "bra att veta".
Mot bättre vetande tog jag bort sidkjolarna för att kolla exakt hur illa det var. Sjävfallet var det värre än jag först trodde. Efter lite petande visade det sig att bakom det lilla hålet i tröskeln var helt tomt.... Innerskärmen på samma sida är "lagad" med plastic padding vilket gjort att allt innanför rostat sönder. > Bara att bita i det sura äpplet och sätta de roliga modifieringarna på hold. För en massa år sedan hade fick jag kontakt med Bengt Blad på Plåtteknik utanför Uppsala när jag sökte någon som kunde laga skärmarna på den Opel Vectra jag då hade. Bengt ängnar sig mest åt plåtjobb på gamla fina engelska bilar men åtog sig av oklar anledning att laga skärmarna på min Opel Vectra. Flera år senare läste jag ett reportage om Bengt i Automobil där han sa att han "kom tillbaka till verkligeheten genom att ibland fixa en skärmkant på en Vectra". Med nyfunnen rost att fixa kom jag att tänka på reportaget och Bengt och ville självfallet fortsätta hjälpa Bengt med sin verklighetsuppfattning. Bengt åtog sig uppdraget och inom en snar framtid har jag förhoppningsvis en lite mindre rostig bil. Jag kommer att behöva lacka om en bakskärm och tar gärna emot tips på lackerare i Stockholmsområdet som kan fixa det för en bra peng. _________________ Johan Sollenberg Ducati Monster GMC K1500 |
||
Nu är tröskeln och innerskärmen fixad.
Jag har även provmonterat Sparcostolarna. Hålen i Sparcos universalunderrede passar inte E30 så jag tyckte det kändes enklast att svetsa igen de bakre hålen och borra nya. Mitt stora huvudbry är hur jag ska läsa bältesinfästningen som sitter i orginalstolarna. Skulle vilja ha kvar 3p bältena till gatkörning. Hur har andra E30 ägare löst det? Kan man bulta bältet i Sparcounderredet? Har även rensat baksätet och tagit bort de bakre högtalarna som visade sig ligga löst på hatthyllan... om man inte har en bältessträva på buren kan man då fästa en bältesöggla vid krysset i hatthyllan med en bältesplatta på baksidan? _________________ Johan Sollenberg Ducati Monster GMC K1500 |
||
Samma här! Dendär bilen måste vara riktigt fin! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Tackar! Känns som den blir roligare och roligare för varje modifiering. Igår körde jag för första gången med Sparcostolarna monterade vilket var ett klart lyft. _________________ Johan Sollenberg Ducati Monster GMC K1500 |
||
ditt 6 punktsbälte kan di sätta i hålen där bältena bak suttit. då har du rätt bult med rätt hållfasighet så det känns ju tryggt och det blir inte mer än max 40 graders vinkel. de andra kan du bulta i samma hål som stolsunderredet.
3p bältet kan du ju borra i stolsunderredet och fästa. alltså bara den du knäpper bältet i. använd vettig bult bara. sbp kommer dock inte gilla att man gör något alls med bälten. _________________ Sammy Lundin |
||
om jag använder den bakre bältesfästpunkten hamnar bältet väldigt långt åt vänster och snett sett ur en linje från stolen mittpunkt. Är det verkligen OK?
Till 3p bältet hittade jag en lösning. Jag använde jag den bakre bältesmottagaren som jag bultade i Sparcounderredet. Jag räknar kallt med att montera tillbaka såväl orginalstolar som bälten inför besiktning _________________ Johan Sollenberg Ducati Monster GMC K1500 |
||
När jag satte 6p bälten i min is så använde jag bakre vänsta fästet i hatthyllan till vänster axelband till höger axelband svetsade jag en fia platta(40 cm2 platta med mutter i 3mm tjock) i hatthyllan Svetsade 2 plattor under stolen för grenbanden & 2 plattor bakom stolen på golvet för höftbanden _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Våren närmar sig med stormsteg och lite förbättringar(?) har hunnits med.
- Asfaltsmattorna i kupén är borta. - Batteriet är flyttat till skuffen. - R-däck införskaffade och monterade på fälg. - Dimljusen borttagna och ersatta med lätta plastkåpor. Säkert 30 gram per sida - Framhögtalare och huvudenhet urmonterade. - Ny växelspaksknopp. - Ställbara Koni inköpta. Stötte på patrull ordentligt idag när jag skulle montera Konidämparna. Spindelleden på på bärarmen gick bara inte att lossa från fjäderbenet. Varken rostlösare, kulledsavdragare eller brysk övertalning med hammare fungerade. Enda resultatet var att jag lyckades pajja gängen på spindelleden. Nu har jag slut på idéer. Hur hårt kan den sitta och hur fasen får jag bort den? _________________ Johan Sollenberg Ducati Monster GMC K1500 |
||
värm materialet runt spindelleden..., och sen provar du igen man behöver oftast aldrig slå på spindeln... bara bredvid. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||
Nej...ingen värme.
Du ska slå här. Sätt på muttern något varv....ifall du missar. Sedan är det bara att slå utav helvete. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Japp, helt rätt, jag brukar försöka sätta ett mothåll med en 3kilos toleransanpassare (slägga) så får man dubbeleffekt _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
Köp en riktigt kraftig kuledsavdragare swedol har en lämplig för 500:-
Dra åt den ordentligt då kuleden sitter i spänn sen ett välriktat slag med släggan på spindeln där spindelleden går igenom det brukar alltid funka även på dom mest trilskade spindelleder. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is 1990 - numera utan busstyrning | 1, 2, 3, 4, 5 >> 32371 besök totalt |