Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 9-3 SE -00 | 9121 besök totalt |
Tja, än så länge är det denna bilen som gäller när jag kör bana. Projektidéer finns, söker garage och pegnar/motivation att förverkliga dom bara... Nåväl, ett styck Saab...
Ursprung: Saab 9-3 SE Special Edition av årsmodell 2000. SE innebär endast lull-lull och "Special Edition" innebär plast på utsidan + läderbitar på ratt o växelspak. Helt onödig info alltså! Min fina Saab i förstoring Motor: Ursprungligen lätt-trycksturbo som gav 154 hkr/210Nm men har nu i sommar konverterats till fulltrycksturbo som ska ge 200hkr/283Nm, om nu alla pållar hittat hem till fållan. Chassie: Fjädrar bytta till H&R sänk/sportfjädrar varvid bilen ska komma 35mm närmare backen. (På gott o ont) Dämpare bytta till gula Koni runt om. Dämparna är ställbara i rebound enbart och funkar OK på vägen iaf. Banmässigt är de nog tillräckliga för mig men... Däcken är begagnade sommardäck av billigast-möjliga-kvalitet. Vanligen 205/50 i 16tum (som jag kör med cirka 3,0 bars tryck i) eller det som passar på Fondmetalls 5900A-fälgar som har måtten 16x7tum. Om jag ska köra mer bana med Saaben så ska det bli R-däck på dessa... Kränga, sett framifrån (länk) Kränga, sett bakifrån (länk) Bromsar: Nästa projekt blir troligen bromsarna. Orginalbeläggen höll skapligt på STCS Mantorp-träff (tack vare beg däck i dim 205/50/16tum!) men de kladdade lite bak och handbromsbackarna tog slut så... Ska bara spara ihop pengar till ett sportbromskit! Nu har jag även luft nånstans i systemet efter Sviesta-träffen med Attitude... Hoppas det löser sig hos verkstan! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Från en saab åkare till en annan ,kan jag medela att mina bakbelägg separerade efter 10 varv på ringen , så det kan nog va ide att byta mot lite "roligare" varianter än orginal , bromsvätskan kokade efter några pass på sviestad en varm dag i juli , kör numerar med castrol srf och byter till red dot belägg idag så vi får se hur dessa kommer att fungera (på ringen på söndag)
|
||
Sviesta : Jo, jag har samma erfarenhet! Bromsvätskan kokade + att oken kärvar antagligen.
Projekt just nu: Byte till Tar-ox-belägg, fortsätter dock med orginal-skivor samt byte till Motul RFB600. Borde överleva Sviesta nästa gång (oktober) Ev. projekt under uppseglande: Kompmätning och ev byta av topplockspackning. (Lågt turbotryck på höga varv!) Hälsa ringen från mig! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Liten update:
Uppgraderingen av motorn är nu reg-besiktigad och godkänd! Tar-ox-beläggen + bromsvätskebytet har gjort att bromsarna är mindre svampiga än tidigare (dvs straxt efter Svista-körningen). Dock så anser jag att känslan är väl mjuk i bromspedalen fortfarande, men vad som ska göras åt det är inte klart. Framtiden ser ut att vilja att 9-3:an blir brux-bil och att någon annan lättare och svängigare bil tar över som banbil! Får se vad det innebär! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Jag jobbar som mekaniker på Holmgrens Bil i jkpg, fråga gärna om du vill ha reda på något om uppdateringar, reservdelspriser etc
_________________ Jerry Kjellgren 190E 2,5-16 (3,2-24)-89 min 190E 2,5-16 -89 (svensksåld) E420 AMG -96 |
||
Så var det bromsproblem igen...
Sviesta verkar vara min Saab's bane-bana så idag med AlfaRomeo-klubben (himla trevligt folk! ) så tackade mina bromsar för sig igen. Symptomen är som efter förra Sviesta-träffen med Attitude: Bromspedal känns svampig och bromsen tar först när pedalen är mycket nära golvet. Ska försöka lufta systemet igen men bromsvätskan är ganska ny så jag tror faktiskt inte det är själva felet... _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Sviestad frestar på allas bromsar! Den är jätteknäckande för bromsarna. Tack f-n för annat med inbromsning från hög fart i nedförsbacke. När det gäller just dina bromsproblem finns det några saker man kan göra. För den händelse att du inte redan hört dem så drar jag dem. 1. När du bromsar - make it count! Smäll på så hårt att det känns fel. Mao fegbromsa inte. 2. Bränn inte 20 varv på raken i racetempo. Reka i 1-2 två varv där du hittar rytm och spår. Dunka sedan på i kanske max 5 varv (iaf på Sviestad, på andra banor går det förmodligen att åka fler hårda varv på raken). Svalka sedan runt i flera varv (då man kan öva spår). Kanske så många som 10 varv? Mvh/Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||
Ska inte göra detta till en bromstråd med favorisering av specifika fabrikat av belägg, men...
Just ditt val av belägg är nog tyvärr dömt att misslyckas. Det finns ett grönt belägg som fått mkt skit, men som för vissa applikationer funkat kanon. Tror dock aldrig jag hört nga som lyckats väl med just det märke du använt... To the point. På våran Race-Saab har vi nu testat ett antal olika belägg med varierande resultat. Kan återkomma med ytterligare resultat efter nästa helg. Vi har via PEAN fixat fram PFC 97 till bilen. Jo NU finns det till denna modell oxå...efter att jag har använt slipen lite. Fram köper du BMW M3 E36 och bak Volvo 240. Nu låter det väl som om jag är köpt av Stacke vilket inte alls är fallet. Gillar bara servicenivån, mitt i natten, en helg, då han skakar fram bromsar som egentligen inte finns till modellen... Men så kan det gå när två smålänningar börjar kolla runt lite i tältet och har en M3 Grp.N på platsen jämte... Kanske kan tyckas kosta lite mkt, men vet team som åkt 56 h RACE på samma frambelägg utan att byta. Diners åkte 24h på Ringen + hela Mantorpracet med sin ursinniga Saab...på samma set. Så i längden lönar det sig nog. Svampigt tycker jag dock inte det ska bli. Kan slangarna utvidga/flexa mer när det blir varma? |
||
Flikar lätt in då att jag vet flera som har lyckats med Tar-ox-belägg. Jag själv exempelvis. Det funkar faktiskt riktigt bra på min gamle is. Tillsammans med RBF600 och nya originalskivor då.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
jag skulle vilja påstå att SAABen behöver en bromsmodifiering, bromssköldarna måste kunna ta in luft, det gör de inte nu, de skyddar bara från smuts och följden blir att skivor och klossar hålls otroligt överhettade.
Inga problem att få dessa skivor att glöda _________________ Jerry Kjellgren 190E 2,5-16 (3,2-24)-89 min 190E 2,5-16 -89 (svensksåld) E420 AMG -96 |
||
Ett problem är ju oxå att luftintagen till skivorna sitter på utsidan sas... Mao går det inte sätta dit kylslangar.
Kom just på att Frank rekomenderat Tarrox skivor. Betydligt bättre än original på att motstå slag säger han. Detta då ihop med kvalitetsbelägg och vätska. Vi får ta en koll på dethär Magnus å se om vi kan komma på ngt. Bromssköldarna tillför dock, som sagt, ingen fördel. |
||
Hej alla!
Intressant att ni har kommit till samma slutsats som Saab-forumet. Dvs att beläggen fram har överhettats och antagligen är helt glaserade. Som det känns just nu så kommer nog Saaben få nya belägg fram (igen...) och det blir nog Tar-ox igen, mest pga att samma belägg sitter bak = borde bli "rätt" fördelning på friktion bak och fram? Skivorna känns helt OK, inga vibrationer eller tendenser att de slår sig. Det är mest bara att pedalen är längst nere vid golvet när bromsen tar... Nästa säsong så hoppas jag att jag inte åker Saab på banträffarna iaf. Tackar för kommentarerna! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Enligt ngn biolog är människan det enda däggdjur som inte lär sig av sina misstag... Vi har testat Pagid Blå fram ihop med original bak och det har funkat riktigt bra. Det är ingen övgerdrift av bromsverkan bak på dessa modeller verkar det som... Ska du ha bilen enbart för gata nästa år så visst, men ska du ut med den på bana igen kommer ju problemet kvarstå. Nu vet jag ju dock att du har planer så. |
||
Andreas << Hehe! Nä, ibland märks det tydligt. Men rent kroppsligt har jag inte lidit av Tar-ox'sens dåliga (?) funktion. Kanske är det som är djurens trigger till inlärning?
(EDIT: Klippte bort lite icke-fungerande länkar här) _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Efter att ha kört runt RAY som kombinerad brux och ban-bil så är det dags att säga adjö till denna Saab.
Ersättare blir en ren bruxis (Ford Ficus) och en busbil (den numera ökända roströda 924an ). Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
||
Hmm... Nja. Den blev inbytt = inte så bra som jag hoppats men tillräckligt för att sponsra Forden. Vinner jag pengar och hittar ett jobb så satsar jag på en 9-3ss 2.0t Vector med sportchassie som nästa bil. Kanske säger en del om vad jag egentligen tycker om Forden. /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Mats << Du har ett litet PM med lite ekonomiska redogörelser... Verkligheten och vi 9-3-ägare är inte riktigt överens nu...
/Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Våra race- och banåkarbilar Saab 9-3 SE -00 | 9121 besök totalt |