Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Transporter 1981 | 1, 2 >> 10384 besök totalt |
Hej
Hittade era forum när jag sökte efter Mark ortiz Newsletters, och har de senaste dagarna läst om era bilar. Jag tänkte att ni skulle vara intresserade av vad vi håller på med. Vi håller på att renovera en äldre Transporter. Bilen kommer att vara byggd för racing användning och för att ge folk skjuts på racebanor. Motorn är en Subaru EJ20T, bromsarna är ombytta ut och underredet blir byggt om till mer racing vänligt. Hemsidan finns i http://www.ratataksi.com och bloggen i http://racetaxi.blogspot.com Bara som engelska tillsvidare, sorry. Drivlina: Subaru ej20t RJES konversionsdelar 5 växlad låda med limited slip bakhjulsdriven Underrede: Coil overs Justerbara krängningshämmare T4 VR6 Transporter bromsar, ABS? Snabb styrning med hydraulisk servo Karossen: Hjulskärmarna breddats 27mm Största delen av tjocka stålgolvplåtarna bytt till aluminium Easy access till motorn Polykarbonat fönster Annat: FIA störtbur och FIA säkerhetsutrustning för 6 personer Design vikt under 1200kg Bilder från bygget: Borde vara färdig inom en månad. Kommentarer och frågor är välkomna. Mvh Henrik |
||||
Härligt att se!
Hoppas ni har tänkt er att åka på semester till Sverige i sommar så man får se den här bilen live. www.bugrun.com _________________ Peter Karlsson |
||||
Grymt skön ide! Jag önskar bara att de hade varit den äldre bussen ni byggt på, de skulle vart ännu tuffare
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Nu blev jag glad!
För oss som inte är så insatta i motorkoder, vad betyder "Subaru ej20t" ? |
||||
|
||||
otroligt vad bilen väckt intresse. Jag skall försöka svara på alla frågor kvickt.
Vi har ingen klar bild av vikten, men om den i detta skede är under 1200kg så är vi nöjda. I originaltrim vägde den 1600. Nästa år har vi som mål under 1000kg. Ej20t säger inte så mycket, ursäkta mig. Motorerna kallas i subarukretsar med motortyp. Motorn som vi har är ursprungligen från en Impreza WRX STI, alltså en turboladdad 2 liters boxermotor med 275hk som standard. Vi har en chippad motorstyrning som lovar 350, men över 300 är väl ett realistiskt mål. Coiloversen vi nu har är från vår andra locost. Dom kommer bara vara under bilen i tidiga testfasen. Vi håller nu på att försöka få bättre dämpare nån annanstansifrån. Övre fjädringsfastsättningarna är hemgjorda fram och bak för att acceptera coil overs. Har inte tillsvidare i år tänkt fara till bug run, men intresset är stort att komma till sverige och pröva hur en låda fungerar på era banor. Varför vi inte byggde det från en äldre bus? För att 80-talets design är finast. Bilen kommer inte att bli en showbil, utom ett verktyg att köra på bana med. Den nyare modellen behöver mindre modifiering för att bli en rätt så snabb bil, så det blir mindre jobb för oss om nåt händer. |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Transporter 1981 | 1, 2 >> 10384 besök totalt |