Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise, 1999 (Död 1/12 -14) | 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 >> 18 besök senaste veckan (100608 totalt) |
Hej,
Efter lite tjat får jag väl ta och skapa en tråd om min nya brukslekbil... Kärran är en Lotus Elise från 1999 som jag hämtade hem från England i helgen. Snabb spec: Motor: 1.8l Rover K-series. Fasta kammar och 118hk Färg: Lotus Racing Green. Brittisk bil, brittisk färg... Chassi: Tydligen envägs justerbara AVo-dämpare Övrigt: Utrustad med färgmatchad hardtop och borttagbar ratt. Planen är att använda bilen som bruksbil, vilket då även inkluderar konbaneåka och kanske någon banträff. Kravspecen var att bilen skulle vara liten, lätt och dugligt bränslesnål. Sen ville jag även öva upp min känsla för bakhjulsdrift. Inköpsresan gjordes tillsammans med en garagepolare/kollega. Vi drog helt enkelt till UK och körde hem i varsin Elise. Kul resa som jag kan rekommendera. Ska se om jag inte kan lägga upp lite bilder så småningom... Än så länge har jag inte hunnit så mkt längre än att börja konvertera den för högertrafik. Det första registreringsförsöket gjordes dumt nog utan fungerande positionsljus, så jag får ta och göra ett nytt försök... Parallellt med ljusfixandet försöker jag även hitta ett par lämpliga vintermackor till kärran, så finns det någon som kan grejja dubbdäck till bra pris får ni gärna höra av er Bilder kommer... mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius |
||||
Tills vidare så får vi hålla oss tillgodo med några skakiga mobilbilder.
Först ett par på min kärra, morgonen efter köpet, i brittiskt decemberväder: Suddig bild på min och polarens bil i hotellgaraget: Avgasljudet från två Eliser avbryter morgontystnaden i London: Får återkomma med mer resebilder när riktiga kameran är tömd... Mats> Bara för att alla gör på ett visst sätt behöver det inte vara rätt... _________________ Ragnar Burenius |
||||
Utbudet är ju rätt mycket större på den sidan kanalen, en snabb titt på Pistonhead ger 82 Elise S1 och 161 Elise S2 till salu. Pris på S1:or från £7000 till £15000, S2:or från £9500 till £32000. Finns 93 stycken (S1 och S2) på mobile.de, priser från EUR 11000 till EUR 55000. Bygga om den till högertrafik blir mycket jobb om du skall göra det på riktigt, du behöver i princip hela inredningen från en vänsterstyrd bil med instrumentbräda, stolar, mittkonsol mm. Samt så klart styrväxel. Möjligt att det är annat under luckan fram som skall vara spegelvänt också på en vänsterstyrd bil. Skall du primärt köra bana och ha den som entusiastbil så kan det väl fungera att sitta på högersidan, men som bruksbil vete katten. Omkörningar kan bli lite intressanta milt sagt _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||||
och ibland lättare tänker på höger kurvor när man har koll på vad som kommer!! Hursomhelst AVUNDSJUK!!!! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Tanken är alltså inte att bygga om till vänsterstyrning utan enbart att anpassa lamporna till högertrafik! Hittils tycker jag det fungerat rätt bra med högerstyrningen, får väl se vad jag tycker framöver. Intressant krydda till bilkörningen, gör att jag inte blandar ihop den med 99an...
England har som sagt lägre priser och framförallt mkt bättre utbud, om man accepterar högerstyrningen. Affärsmässigt ingen större skillnad att handla i England jämfört med här hemma. Bortsett från att man får åka längre då... Sen ville jag även ha en korrekt importförsäkring på vägen hem, vilket kostar en slant extra. Så till bilens pris får man ju lägga ett gäng sekundära utgifter i form av resa, färjeavgifter, övernattningar, försäkring osv. _________________ Ragnar Burenius |
||||
Kul med fler Eliser här på Rejsa! Grattis till dit köp, verkar vara en fin bil!
Blir lusten efter mer effekt för stor så har jag en hel del liggandes som kan komma till nytta för effekt ökning till Rover motorn. Grenrör, separata spjällhus, Emerald sprut, topp, ställbara kam-drev, vassare kammar osv osv... Lycka till! _________________ Andreas Rollnert |
||||
påsen> Den här bilen är ju också en 99:a I dagsläget tanken att moroten ska förbli original och bara vårdas... det ska ju vara en bruksbil. Skulle den ändå motsäga sig detta och sätta sig på tvären däremot så får det väl bli någon alternativ lösning.
Andreas> Tanken är som sagt att försöka hålla mig från trimning, men skulle mina principer svikta så ska jag ha dig i åtanke... Vid regbesiktningen så vägdes förövrigt bilen. Med 19 liter sås i tanken så stannade vägen på 725kg. Inte så pjåkigt tycker jag, speciellt som hardtopen var monterad och spolartanken full. _________________ Ragnar Burenius |
||||
Totala hämtkostanden inkl färjor/broar, importförsäkring (Trygg Hansa helförsäkring), regbes, bensin, budgetflyg och -hotell stannade på 12700 kr per Elise.
Här mailades chassinumret till Trygg Hansa för importförsäkringen. Smidig service, de skickade en offert som man sedan svarade på via mail. Tack vare detta kunde bilen försäkras vid köpetillfället trots att detta skedda kl 2 på natten. _________________ Fredrik Westin Ingegnere motorista |
||||
Ahh... ja London var trevlig bilköparmiljö! Min kärra köptes på fredagen, knappt ett dygn senare, ute på den engelska landsbyggden av en lite äldre, trevlig herre. Han hade brinnande lotusintresse och hade bland annat hunnit med 50 000 mil (svenska) i sin Lotus Elan Dock tyckte han Elisen var svårkörd då det var lite långt till pedalerna...
(Jag till höger ) Lördagen förlade vi på rallycrossbanan, finns lite mer info i den här tråden. Faktiskt lotusanknytning där med, även om det var en slump. På söndagen fick vi äntligen njuta lite mer långvarit av våra nya vagnar. I norfolk har de ju känsla för Lotus, och mycket riktigt fick vi även nästan ett eget däck på färjan över kanalen. Genomfarten genom de germanska länderna gick fint. Den här bilden kommer väl dock kunna användas i britternas levande debatt om vilken av Elise S1/S2 som främst representerar intersexuell aktivtet: Visserligen ingen BiOPower, men nog tål de etanol: _________________ Ragnar Burenius |
||||
Det fanns gott om passagerarsäte men ont om passagerare, så den biten löste sig. Man får faktiskt ner både en ryggsäck och en platta öl i bagaget + lite småprylar. Räknade föresten på bränsleförbrukningen på vägen hem. Min drog i snitt 0,72 l/mil, vilket jag tycker är rätt ok. _________________ Ragnar Burenius |
||||
S1orna är kända för att få problem med korrossion under de fasttejpade golvmattorna. Då ingen åtgärd var gjord på min bil så passade jag idag på att riva bort mattorna för att låta det vädra ur under julhelgen.
Jämfört med bilder på andra bilar så tycker jag faktiskt det här såg rätt ok ut. Hade räknat med att det skulle se värre ut. Har luktat lite fuktigt i kupén, och under mattorna fanns mycket riktigt fukt, så lite urluftning ska nog göra gott. _________________ Ragnar Burenius |
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise, 1999 (Död 1/12 -14) | 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 >> 18 besök senaste veckan (100608 totalt) |