Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 745 -90 Drifting projekt | 1, 2, 3 >> 11912 besök totalt |
Projektet under full gång, målet var från början en massa effekt och bra 402m tider, därav det (förhoppningsvis) välldigt skottsäktra blocket.
Men har nu mera inriktat mig på drifting eftersom det är fruktansvärt mycket roligare. Mera info och specifikationer finns på http://drive.to/dannej Underdel: B230FK, B23vev (smidd&lätt&strokad) med 84,8mm slag (2505cc), SPM H-profil smidda stål stakar, Wiseco 97mm smidda kolvar, balanserat, viktjusterat, oringat, till hälften betongfyllda vattenkanaler, stiftat, kamremsdrev i stål, alu remhjul, extra skvalpplåt i tråget, oljekylda kolvar, toppdeckat, Topp: Byggd av Claes Eriksson, CMS Racing, 405, 46/40 ventiler, dubbla fjädrar, aluminium brickor, Enem K13 kam 112° 12,5mm lyft, 285-295 duration. Ställbart kamdrev, 29mm bred kamrem Styrsystem: Haltech E6K sprut och tändning, bredbandslambda och avgastemp Övrigt: KKK K27 (Holset Hx55 på strippen), egensnickrat extractorgrenrör Puls-splitt, dubbla separata 44mm wastegates, Separata 45mm spjällhus, Kompressionsförhållande ? 8,3:1, , Iveco lastbils Intercooler, 19 raders oljekylare med fläkt, dubbla vattenkylare (ihopsvetsade) Drivlina: Sachs 200mm 2 skivig sinter (1000-1100nm), egentillverkat stålsvänghjul, Getrag 280 (M5 3,8 ), slavcylinder från Saab 9000, förstärkt bakvagnsuppfästning, AGA Diff (Tillfälligt) Kaross: Vita blinkers, classic bakljus, 960 handtag, 960 bakrutetorkare, takvinge, Volvos special kjolpaket, sänkningssats, tonat Bilen en 745 Turbo -90, med volvos kjolpaket osv... Motorn ur, Rensoning sv skräp påbörjat Allt som ska modifieras är borta Grenrörsmall Grenröret färdig punktat Grenröret färdig punktat Grenröret klart med färg samt wastegateuttag Bränsleslangar dragna Bränsle till cachetank och pumpar Cachetanken under uppbyggnad, temp samt tryckmätare Rensad undertill Förstärkt länkarm bak Förstärkt länkarmsstag bak På plats oljekylare med fläkt (tillfällig uppfästning) Toppen med Enem kam 12,5lyft 295grader Toppen 405 med 46/40, alu brickor, dubbla fjädrar m.m Toppen igen B230 Block till hälften betongfyllt, borrat till 97mm, oringat SPM stake med Wiseco kolv Sachs 200mm 2 skivig koppling Mätarpanel Haltech E6K Spridare 788cc Bredare kamrem med justerbat drev samt ståldrev vid veven KKK K27 på plats Holset Hx55 på plats, endast för strippen Holset igen 2 aggregat av olika storlek :lol: Getrag 280 från M5 3,8 Separata 45mm spjällhus från M3 E30 under ombyggnad Matchportat invändigt Mura med svets :lol: Stämmer inte alls mot volvotoppen , bmw är inte ycket för bolt-on tydligen :lol: Men det passar till slut, bara sista finichen kvar Lite uppdateringar, äntligen är svänghjulet klart, sista delen som fattades! Svänghjlet innan svarvning :lol: och kompressorhuset är pulverlackat Lite nytt Lite nytt Mycket färg och mycket kontrast Fegt att trimma bromsarna egentligen Egentillverkad kylare Värmeväxlare (olja/vatten) för snabbare varmkörning Avgasbandaget monteras, man kanske borde ha varit med på syslöjden lite mera :lol: Färdigt Kylaren på plats, fläkten mellan kylaren och ICn Fuelrailen klar Fuelrailen igen Volvo sprängkåpan avkapad och påskruvad på ett motorblock Centrerings verktyg skruvas i lådan samt ramlager Hydraliskt uttrampningslager utan armar Motorn klar för att stoppas i Här kommer lite uppdateringar, går lite segt för tillfället eftersom jag håller på med min vinterbil vid sidan om Motorn på plats permanent Svänghjul och koppling likaså Växellåds ombyggnaden Växellådan på plats Växellådan igen Kardan, stödlager och hardyskiva på plats Kraftigare hardyskiva från BMW M5 3,8l, samt 12-9 maskinbult Bakvagnen Insuget glasblästrat Insug och spjällhusen nerplockade för pulverlackering samt elförzinkning Runners från spjället Runners från toppen Spjällhusen pulverlackerade Motorrummet Hx40:n ombyggd till V-bands fläns Färdig Hx40 matchportad invändigt ombyggt termostatblock för att passa ihop med värmeväxlaren och oljekylaren   Termostat till oljekylar fläkten samt temperaturgivare till tempmätare Uppdateringar i garaget, brorsans nyköpta bil 530hk och 714nm vilar sig i väntan på bättre väglag Kompressor huset tillsnyggat i inloppet Wastegate-ventilen och huset bortkapat Lämpliga gjut järns bitar utkapade, i detta fallet från en B20 kamaxel Efter 3 timmars svetsning ser det ut såhär, färdigt för att svarvas till igen Resultatet, med en liten fläns så det blir tätt utan packning Lite rostfria rördelar inhandlat till avgassystemet 3,5" (89mm) Downpipen klar Turbon på plats oljekylaren på plats Kopplingsplint 12V motorvärmare (4st glödstift) Vattenventiler, den vänstra är ombyggd för att ha motsatt verkan mot original, på detta sättet får jag alltid cirkulation på vattnet Elektrisk Cirkulationspump Ritning och beskrivning på olja och Vattensystemet Främre biten av avgassystemet med "Katalysator" Separat avgassystem till wastegatarna Värmeväxlare och motorvärmare på plats Ytterligare förstärkning av bakvagnsbryggan Mätarpanel nästan klar Spjällhusen ihopmonterade efter pulverlack och el-förzinkning Spjällhusen igen Plenumets stavfel korrigerat och pulverlackat Turbon också pulverlackad Magnet i oljepluggen Backventil till vevhusventilationen ombyggd för minimalt öppningstryck Vevhusventilatioen dragen Vevhusventilationen indragen i avgassystemet, förhoppningsvis så kommer avgaserna att ge självdrag i vevhuset Downpipen lindad i bandage Wastegate downpipen klar, fattas bara avgasbandage Ändröret av diskret modell Lite elektricitet installation till bränslepumparna Mycket kablar blir det, blev faktiskt rätt på första försöket Kablar och kontakter till alla knappar och lysdioder Kontaktstycke till givarna till alla mätarna i panelen Förpump nr2 monterad Resten av bränslesystemet Högtryckspumparna är ganska tysta, så dom får vara i bagaget Färdigmonterat Snyggare ventilkåpa till 405 toppen En hel del rör och avgasbandage har det gått åt Diskret sidepipe från wastegatarna Grenröret borta igen, tändkablar och tändspole på plats Uppenbarligen oanvända avgaskanaler En större turbo inköpt ifall hx40:n inte skulle bli bar, 66mm impeller och 65mm avgasturbin jämfört mot hx40:ns 57/64 borde fungera fint Lite mera knappar och grejer monterat Bakvagnen börjar bli klar Nya gradering och märkning Nolljustering av kamaxeln med indikatorklocka Anslutning för mätning av avgastemp samt avgasmottryck En extra uppsättning MK18 8,5" inhandlat, för att slippa använda olika fälgar när man kör drifting Röret till avgasmottrycks mätaren Bakaxeln färdig Framvagnen färdig Spjällhusen syncade Gas reglaget har utväxling, så det här är halvgas på pedalen. Det här kommer antagligen bli trevligt särskilt på en överladdad motor, finkänsligt i början, sen öppnar spjällen snabbt sista biten Här kommer lite uppdateringar, det går ganska långsamt framåt nu eftersom jag håller på att flytta, göra i ordning hus, tomt samt bygga garage/verkstad, och sätta ihop en vinterbil måste jag med göra. Men bilen blir klar nångång i vinter, så hela sommaren ska ägnas åt att köra för ovanlighetens skull. Dubbla krängningshämmare Krängningshämmarna igen Panhard staget kortat och färdigt med Powerflex bussningar Snart dags att börja lägga i kabelhärvan till sprutet Jaha då börjar det hända lite här igen, hus, garage och all annan skit nerlagt på obestämd tid, ska köra i sommar :lol: Styrboxen diskret monterad Kabelhärvan påbörjad och sorterad Kabehhärvan i motorrummet klar, alla kontakter färdiglödade Batteriet (100A Torrbatteri) monterat i baljan bak Locket modifierat och huvudströmbrytare monterad Bagageutrymmet andra sidan Vattenkylningen ombyggd med rör p.g.a eventuella värmeproblem. Kylfläns tillverkad till tändmodulen, färdig för montering Hela tändnings systemet klar med kabelstam |
||||
Ja, vad säger man? FETT VÄRRE!
Jag pysslar med småpotatis i jämförelse Har nog snackat med dig nån gång för länge sedan, då jag bodde i Karlsham, om weberförgasare. Hoppas Volvon driftar loss rejält, men det är väl inget man behöver tvivla på antar jag? Tummen för bygget! Mvh M |
||||
Tjena, ja det stämmer nog det, känner igen efternamnet, hehe. Jo det ska nog gå att frambringa lite däckrök, går inte det så får jag bygga om vad som nu kan tänkas blivit fel |
||||
|
||||
För ljudets skull |
||||
|
||||
Ja, en och annan stund har det gått åt, när man tittar tillbaka på allt jobb såhär så är det nästan så man idiotförklarar sig själv Men varje liten detalj man gör spelar ju in på helheten, speciellt när man ska köra bilen själv. |
||||
Vilket hantverk
och en kombi dessutom Jag älskar den detaljen:
Sen undrar jag över betonfylld block, hur går det till ? Jag antar det är för styvheten, men vad fyller man ? _________________ |
||||
Man fyller vattenkanalerna och kör kylning endast genom toppen, alternativt toppen och lite i överkant av blocket. Minskar svikt som du antog. |
||||
I mitt fall är lite mer än halva blocket betongfyllt, jag ville inte risktera kylproblem, men eftersom kolvarna kyls av oljesprut underifrån på dessa block så tror jag inte det ska bli problem. Samt att jag har även byggt om kylsystemet så varmvattnet går ut ur toppen både i fram och bakkant, inte bara där fram som det är på nästan alla motorer annars. Det man förstärker på detta sättet är cylinderfoderna. Vid kraftig överladdning får man välldigt höga cylindertryck, vilket gör att föderna sviktar vid varje kolvslag, när foderna sviktar så ändrar dom form när kolven passerar vilket innebär att kolvringarna inte tätat och man förlorar effekt, sviktar det sen för mycket så spricker givetvis foderna till slut, och det blir ganska dyrt när man inte har några originalprylar kvar i motorn |
||||
verkligen imponerad över ditt jobb med bilen! grymt är det enda jag kan komma på att säga!!
jag kanske missat det i tråden, men vad för effekt siktar du på med "lilla" turbon när du skall drifta? och samma fråga med stor turbon? du kanske bänkar bilen innan du gissar... isf, när kan det tänkas hända? _________________ |
||||
Planerna ha ändrats lite allt efter byggets gång, nu använder jag ett mellanting, en Hx40 till alltihop. Och den ska räcka till 570-600hk, så jag skulle tro att effekten hamnar runt 550hk i slutändan och nånstans mellan 700-800nm |
||||
_________________ Magnus Oketorp http://www.ercup.se/ Miata MX5 06a Bmw,n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 Såld Porsche https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24259 |
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 745 -90 Drifting projekt | 1, 2, 3 >> 11912 besök totalt |