Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Austin Healey sprite mk 1 2.0 T -60 Till salu. | 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 1 besök senaste veckan (85959 totalt) |
Sitter justnu 60 mil från bilen och vill egentligen fixa klar den men det går ju inte riktigt..så då tyckte jag att jag kan skriva om den här lite.
Igrunden var det en Austin Healey sprite mk 1. Men nu är det inte så mycket kvar av Sprite på den, det som är mest orginal på den är kuggstången till styrningen, annars så är det mesta utbytt eller kraftigt ombyggt. Motorn är en 2 L Fiat TC motor med turbo. Hjulupphängningen är dubbla A-armar runtom, bakaxeln är justerbar i alla lädder utom castern, till och med hur mycket den ska luta inn hjulen vid uppfjädring. Bomsarna är från Volvo 240 turbo i fram och ford scorpio i bak. Flippfront i glasfiber, instrumentpanel i kolfiber, kjolar kommer att bli i kolfiber är ombyggda porche 944 kjolar från början. Nästa sommar planerar jag att ha den klar. Kommer att köras ganska mycket på Motroparken (mittsverige banan) men den ska även bli besiktad som ombyggt fordon, så den kommer någ att synas lite på vägarna också. Den här spriten kommer inte att ha smämre väghållning än en Saab V4 eller vad det nu var Bodin sa om Sprite. Mer info om bilen finns på min hemsida www.ajden.se Som den ser ut nu ungefär, jag ska inte ha turkosa kjolar, utan det är bara gjutpluggar. Instrument panelen, kan inte sätta dit sargen runt hastighetsmätaren innan jag har provkört och sätt hur den stämmer. Bak axeln, som nästan går att justera allt på... |
||
Ball bil
citat: Den här spriten kommer inte att ha smämre väghållning än en Saab V4 eller vad det nu var Bodin sa om Sprite. Hmm undrar om jag skall ta det där som en komplemang eller en förulämpning _________________ Johan Sjölinder |
||
Ta det som en komplemang. Saab kanske är bra på väghållning...jag har inte provat någon v4 så jag vet inte, men jag kan säg att Sprite har inte bra väghållning i alla fall trotts att den kan kallas sportbil. Provade mammas Sprite på mittsverige banan och det var inte så kul upplevelse. Det är därför som jag har fått bytt allt i min.. Försökte hitta orginal texten där han sa det, har läst det här på rejsa för länge sedan...men det var något med att han kunde hålla 100 i en viss kurva med Spriten om man hadde rätt körteknik, men det var inga problem alls med saaben ...tror jag det var. Det var därför som han började intresera sig för väghållning. |
||
Effeckten ligger på kankse på 130 hk nu, har bara skruvat dit en turbo på en helt orginalmotor bara för att det måste sitta en turbo där vid registrerings besiktningen. Men jag ska bygga en ny motor med lite mer effeckt sen.
|
||
Nu såg jag det. Kul att ni tycker om den. |
||
Jo jag funderar facktiskt på det, det blir någ en sån motor eller en lancia motor när jag börjar trimma. Är croma motorn 8 eller 16 v? Kan tyvär inte ha något annat än 8v för dom spegelvände toppen på dom när dom började med 16 v har behövt gjort en upphöjning i golvet under hela bilen för att få plats med avgasasystemet. |
||
Croma turbo har 8V MED spegelvänd topp. Fiat spegelvände toppen i o med Croman, när de bytte från bakhjulsdrift (Argenta 120ie) till framhjulsdrift (Croma 120ie).
Däremot finns det rättvända toppar i äldre framhjulsdrivna Fiatar, som Ritmo 105/130TC. Utan turbo dock. Har själv funderat många ggr på Croma T - toppen i min Argenta.. Möjligtvis kan man bara plocka kammarna, ventilerna, veven o kolvarna från Croma, och få till en rättvänd motor. |
||
Vad jobbigt då... läste att det går att byta topp från en gammal motor, så det ska nog inte bli några större problem, synd bara att det inte blir en topp från en tubo bil bara.
|
||
Var det inte till dig jag sålde en relä bräda och simulatorn? Jag sålde iaf det till en som hätte Rikard i Umeå. |
||
|
||
Har varit hem till Sundsvall i veckan och hållt på med bilen.
Blivit klar med mittkonsollen. Börjat med bränsle systemet och fronten. Har även laggt upp några filmer från den abbsolut första provkörningen (ca 2 år sedan) hemma på gårn med en moped tank fast tejpad på bilen och bara handbroms... Första prov körningen någonsin, märkte då att ettan hamnade bakåt, därav den lite tröga starten http://eastlake.mine.nu/ajdensgarage Den klarar iaf att sprätta lite grus. http://eastlake.mine.nu/ajdensgarage Provkörning på väg (ca 1 år sen) http://eastlake.mine.nu/ajdensgarage Svetsar katch tanken till bränslesystemet i min provisoriksa verkstad som är en lastbilskontejener...nytt garage är på gång. Börjat forma fronten i fogskum [/img] |
||
Läckert bygge!! Tävlingsplaner? Det torde kunna göra väl ifrån sig i Roadsport när den är utsorterad.
Lycka till! |
||
Tackar!
Det kommer inte att bli några ban-tävlingsplaner för den här bilen, har inte riktigt ekonomi för det och sen vill jag slippa risken för några plåtskador. Konbana kommer det att bli, det är den enda tävlingsformen som jag har räknat med. |
||
Har inte skrivit på ett tag nu pga. att jag inte har varit hemma i Sundsvall på ett tag nu, vilket har gjort att det inte har blivit något gjort på bilen.
Men jag har iaf beställt de sakerna jag behöver för att fixa klart bränslesystemet så det bara är att börja med det när jag åker hem över jul. Har även satt i hop en lista på vilka bilmodeller som är i min bil och det blev några stycken...har säkert glömt något men det märker jag nog när det behövs bytas och har ingen aning om vad saken kommer i från. Karros - Austin Healey sprite mk1 1959 + ca 3 m2 ny plåt Motor - Fiat 132 2,0 Turbo - Volvo 240 turbo olje filter - Volvo 740 IC - Scania lastbil Låda - Fiat 124 sport 5 vxl. Växelspak- Morris minor Handbroms - Morris minor Diff, drivaxlar och nav - Ford scorpio 2,0 Frambromsar - Ventilerade från Volvo 240 turbo Nav - volvo 140 Hjulbultar - bakre hjulbultarna från Volvo 740 Infästning för övre länkarmen i fram - Volvo 140 Bakbromsar - Ford Scorpio (samma som Sierra Cosworth) Huvudbromscylinder - Volvo 240 Bromsservo - Nissan micra Kylare - Volvo 740 olje kylare - Volvo 240 turbo Fläkt - Subaru Leone Kjolar - Porsche 9?? (den med Audi motorn) Bränsle mätare - Austin Healey (otroligt en orginal sak!!!) Hastighetsmätare - Fiat 124 sport Kontakt till motorn - BMW Spjällägesgivare - BMW Temp givare för luft - volvo Bränsle pump - från en race Cosworth Spridare - saab Tändsystem - Ford (edis) Bakljus - Ford 39a (teardrops) |
||
Har varit lite dåligt med uppdateringar på ett tag nu.
Men nu har jag satt igång med bilen igen. Har gjort gjutformar till dörrarna och börjat bygga om/renovera glasfiberfronten. orginal dörrarna klara för att gjutas av. Klara formar Klara former löstagna från dörrarna. Plastat uppbucktning för motorn och spoilern. Slipade bort all gammal färg, fick stå ute i 4 timmar ute i -5 innan det blev klart. Men häldre det än att få glasfiberdamm överallt i garaget, är dammigt nog där redan. och det var det här jag upptäckte då...sprickor överallt, ska undersöka ifall det är bara i gelcoaten eller om glasfibern börjar spricka den med, ifall den har gjort det så blir jag tvungen att gjuta av fronten. =( Så här ser man ut efter att man har kapat ur all gammal glasfiber i fronten som inte skulle vara där...det kliar!! |
||
|
||
Våra race- och banåkarbilar Austin Healey sprite mk 1 2.0 T -60 Till salu. | 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 1 besök senaste veckan (85959 totalt) |