Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 147 2.0 TS -01 | 1 besök senaste veckan (1377 totalt) |
Det är tydligen mer eller mindre standard på denna modell att det är svårt att hitta växellägena, främst 3:an och 4:an. Växelspaken fjädrar dessutom inte tillbaka i någon form av neutralläge. Att fixa detta hamnade på min "att-göra"-lista. Det är alltså jag som är frugan och äger halva bilen. Bilen som i min värld har arbetsnamnet "Affe - den lille bilen som ville bli en racer". :-)
Problemet ifråga är som sagt känt (för Alfa-människor alltså, jag som mest kört japanskt stod helt frågande...) och härrör sig från en växelföraraxel försedd med plastbussningar. Med hjälp av Google lokaliserades instruktioner och bilder på hur detta ska demonteras. Det har gått åt ett antal svordomar, som främst kan kopplas till korkade konstruktioner (typiskt italienskt?!), men nu är axeln loss och rengjord. Nya bussningar är beställda. På bilderna syns var den satt och hur den såg ut respektive ser ut efter rengöring och putsning. Instruktionerna jag följde kommer jag nog att skriva en ny version av, på svenska. Bra att ha till nästa gång proceduren ska göras, eller om någon annan har för avsikt att lösa samma problem på sin bil. :-) Ner här skulle jag alltså. Och om det inte kan göras med hjälp av en dator, så blir det inte gjort (gammalt IT-tekniker-ordspråk) Här satt den rackaren... Så här såg axeln ut. Rätt ofräsch. Men nu ser den ut så här. Det finns hopp! _________________ Mirre Söderlund Svensson |
|
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 147 2.0 TS -01 | 1 besök senaste veckan (1377 totalt) |