Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 Långloppedition Team SSRS, snart M52TUB28 | 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (21608 totalt) |
Här kommer en liten tråd om vår långloppsbil.
Bilen är från början en BMW E30 som fått en motor från en 2,5l motor från en E36, eller om det var en fem-serie, hur som helst så är det en M50B25 motor i orört skick. Detta för att klassa in i SLC som bilen kördes i från början. Var vi kommer köra i framtiden är oklart. Planen är i alla fall att skaffa SBF vagnbok så är vi sedan rätt fria att köra där vi känner för. Vi kör för att det är roligt och inte för att vinna någon serie. Men hittar vi rätt serie så gör vi givetvis fårt bästa för att i alla fall inte komma sist Vi kommer uppgradera buren enligt gällande SBF regler och en SBF-kat är på väg in i avgassystemet. Efter att vi tappade vänster framhjul på Gelleråsen i augusti så är en ny front på väg på bilen. Det blir Pesch-front i GF samt nya skärmar i GF med breddare. Det blir breddare även bak. Spec: Kaross: E30 sedan Glasfiber front Glasfiber skärmar fram Glasfiber huv Skärmbreddare bak Bur, snart enligt SBF regler Motor: M50B25 Extraktorgrenrör SBF kat Bromsar: Fyrkolvs Brembo från någon 7-serie Hawk belägg Chassie: Delrin bussningar Krängningshämmarstag flyttade till fjäderben fram Krängare bak borttagen Några slags stötdämpare Några slags fjädrar Fjäderbenstag övre fram Hjul: 17" fälgar 25 mm spacers Pinnskruv med mutter Kumho Ecsta V70 K91 215/45/17 torrt Bridgestone Potenza 205/45/17 vått Nedan följer lite bilder från augusti 2015 fram till nu. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Nu till lite bekymmer.
På Gelleråsen hade vi inte full effekt i motorn. Dessutom lät bilen märkligt och den kan inte gått rent på alla cylindrar. Nu efter lite efterforskningar och pillande så går den inte på sexans cylinder. Vi har bytt tändspolar mellan cylindrarna och även flyttat runt stiften. Vad kan det vara annat än spridaren på cylinder 6? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
går den aldrig på 6:an? eller går den på tomgång men inte på varv, vise versa? Min cylinder va helt död efter en missad växel, sallad på 5:ans burk. På Mantorp gick den på tomgång men vid varv tappa den en burk= spridare igensatt. Har du uteslutit spole och stift är det spridare eller mekaniskt fel kvar. Ta ett komptest för säkerhets skull på alla burkar. sneda ventiler syns ganska snabbt. _________________ Mikael Dalin SpeekEd Racing på Facebook Vill mycket, kan mindre BMW 325 Coupè Långlopp. |
||||||
Den går inte på sexan på tomgång, ev kanske den tänder ibland på varv. Har uteslutit tändstift och spole som sagt var. Återstår att komptesta och testa spridaren.
Vi tar förresten gladeligen mot tips på modifieringar för att göra bilen snabbare! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
0 i komp på sexan. Återstår att ta beslut om serie att köra i. Byta ner till 24V 2,0 eller upp till 2,8?
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Ja, åka 2,0 och bli frånåkt eller köra 2,8 o iallafall ha en ärlig chans är samma val vi står inför med vår bil. Lär bli det senare alternativet. Vi har dock en väldigt pigg 2,5 under huven som får va med till den tröttnar. där är inget gjort med den motorn mer än påhängsprylar. Lerum är nära, kan komma bort o sparka däck en dag _________________ Mikael Dalin SpeekEd Racing på Facebook Vill mycket, kan mindre BMW 325 Coupè Långlopp. |
||||||
Hej
Beträffande serie kolla på NSHC vi kör ett mycket enkelt reglemente med brytpunkt beträffande vikt vid 2,5l (under 2,5 minvikt 700 kg över 2,5 minvikt 1200kg.) Kostnaderna hålls tillbaka med hjälp av däckreglementet som innebär max bredd 205 samt min TW 200. vilket medför att effekt inte är avgörande i slutändan. Tävlingarna är mycket välorganiserade och reglerna är sätta och justeras av KMF så det är en stabil serie utan lappkast i reglementet. http://www3.idrottonline.se/IdrottOn Har ni några ytterligare frågor så får ni gärna kontakta mig. MVH Tommy Karlsson, Wot-Racing#1 0708121651 _________________ Tommy Karlsson |
||||||
Vi är mest intresserade av att köra på R-däck. Men behåller vi 2,5 finns möjligheten. Dock måste vi vikta upp rejält i sådana fall, inget skoj.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
NSHC
Väger E30 under 700kg? kör ni med 2,5l så är det 700 kg som är minvikten. Beträffande R-däck så har däcken som är klassade till TW200 i dagsläget på grund av olika klasser i USA liknande prestanda som ett "R-däck" vi kör tex fler varv på gelleråsen i NSHC än vad ERcup hinner med på 6 timmar (263 Ercup-265 NSHC) så jag tror inte ni behöver tänka så mycket på däcken. hur som helst lycka till med racingen. MVH Tommy _________________ Tommy Karlsson |
||||||
Feltänkt ang vikten. Men det är lååååångt ner till 700kg
Att semi-rdäck är lika bra som r-däck kan du försöka lura i någon annan. Men tack för tipsen! NSHC finns med på kartan, men inte på topp. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Vi åker på Falkenberg med ER cup på söndag
Ni är välkomna att komma o titta o prata med teamen i helgen och få lite mer info om vad vi gör ER cup är Sveriges snabbaste långlopps serie där alla kör i samma klass och har ett långsiktigt reglemente Vi i Allt i däck team 68 har åkt med både 2.0L och på dispens 2,5 så vi delar gärna med oss om ni vill ha info o tips Ni är hjärtligt välkomna vi är där ifrån fredag till söndag / Joakim _________________ Joakim Karaus BMW.n https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34735 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23940&start=63 |
||||||
Om någon sitter på lämplig BMW 2,5 eller 2,8l motor eller bil som donator så tar vi gärna emot den. Om det behövs kan vi lägga en slant som tack för hjälpen
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
http://www.e30zone.net/e30zonewiki/i
Bra att ha länk inför kommande arbete. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Jag är av samma uppfattning. Över tid i långlopp.....om inte väder och banförhållanden är helt perfekta....så åker jag också hellre TW 180-200. Allra helst med en e30...som inte funkar i dåligt väder. Så det är inget lur. Ang. motor. Byt för guds skull till en motor mad vanos !! Får ni åka 2.8 så är valet enkelt, med dom grejorna som ni kan ta från gamla motorn....+ ett bra chip. Min gat-e36 med 2.8, grenror, m50-insug mm. Är betydligt snabbare än vår e30 2,5 långloppsbil, trots mer vikt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det kommer bli M52B28 om inget oförutsett inträffar Eller rekommenderar du någon annan 2,8 motor? Grenrör har vi och M50 insug. Det som saknas är ett chip och ev lättare remhjul. Tips på leverantör? Ang däcken så kommer vi köra det vi har, dvs R-däck tills de är slut(så länge det är torrt). Sen är det väl i slutändan plånboken som avgör. Själv har jag bara kört sprintrace fram till i höstas då jag gjorde långloppspremiär på Gelleråsen. Har svårt att tro att skulle kört snabbare med TW200 däck, men den diskussionen kan vi ta en annan gång _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Det lutar åt en M52B28TU från en E46. Hoppas vi får ihop det snabbt så vi får köra lite i år.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Då står det en M52TUB28 bredvid racebilen och väntar. En moddad box skall köpas in och så måste vi bestämma om vi ska behålla DISA insuget, montera vårt M50 insug eller något annat.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
M50 insuget passar dåligt. Det är D-portar på TU _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 Långloppedition Team SSRS, snart M52TUB28 | 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (21608 totalt) |