Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab og900 Aero/Viggen - 88 | 7308 besök totalt |
Tänkte nu lägga upp en liten tråd på vad jag gör med min og900 Aero.
För er som räknar med en snabb och aktiv tråd kan nog bli aningen besvikna då tid och pengar inte finns i överflöd då man har familj och hus (och sambon går hemma och är mammaledig). Anyway. Projektet Finns: Saab 900 Aero T16 (1988) 2,3t långtopp 2,1 insug Röda 431 spridare Di-tändning Saab 9000 IC med ökat luftflöde Mitsubishi TD04 16t aggregat 3" system med batteriböj från turbon (batteri flyttat till bagagen) Stum 5 växlad låda med växelförarled i stål. Bilstein racedämpare fram Bilstein sportdämpare bak Slitsade 9000 Tarox-skivor med Tarox-belägg fram originalskivor med Tarox-belägg bak Stålomspunna bromsslangar runt om 17" Integralfälgar. 16" Aerofälgar (på sikt med R-däck). Sen råkar det vara så att jag är lite av en "drömmare" så idéer och drömmar finns (dock brist på pengar, kunskap och tid). Så här är mina framtidsplaner (sen får vi se vad som blir verklighet och vad som förblir dröm). [/] Viggenfront [ ] H.U.D (Heads-Up-Display) [ ] Fräscha upp motorrummet [ ] Fixa till så att man kan få i 5:an utan att lyfta på backknoppen (får se hur vi löser det) [ ] Ta bort dragkrok [ ] Airflowbakspoiler (eller bygga om befintlig) [ ] Bättre luftning till IC och luftfilter [ ] Fixa innertaket (delvis hängande idag) [ ] Glasfiberhuv [ ] Lätta bilen på de ställen som går att lätta (utan att det blir fult eller störande då den delvis kommer användas på gata) [ ] Bur [ ] Etanolkonvertering (eller... vi får se...) Hjälp och tips kommer behövas då jag saknar en del kunskaper... Fler bilder finns på garaget.org: http://www.garaget.org/?car=183340 _________________ Henrik Nilsson |
||||
är växellägena korrekt justerade efter bytet till stum växelförarled?
kul med en 900a här kan ju tipsa om 900klubbens utmärkta forum om du har problem med bilen. _________________ Mattias Broberg |
||||
Vet inte riktigt vad det kan vara, men växelspaken är bytt till en med fem växlar, men jag har inte plockat isär och kollat så att allt är anpassat till femväxlat, det har ju varit fyrväxlad.
Ska undersöka lite noggrannare när snön försvinner (väntan är olidlig), men det finns mycket att fixa innan den försvinner. _________________ Henrik Nilsson |
||||
Vet inte om det här är till någon hjälp med växlarna men det är kanske bättre med för mycket info. än tvärtom. Fast vad menar du med fyrväxlat, var din verkligen bara fyrväxlad från början? I alla fall, en vinter för ett tag sedan hade jag en 99 -84 som vinterbil och i den hade tidigare ägare lyft i motor och låda från en 900. Den nya lådan var fem-petad men 99'ns fyrväxlade spakställ satt kvar och det var minst sagt ett h-e att få i en del växlar, i synnerhet treans. Kanske ett femväxlat spakställ är lösningen?
Mycket fin svensk klassiker du har, nog Saabs roligaste i mina ögon. |
||||
Är inte helt säker på om det var 4 eller 5 växlar original, men jag fick med 2 st rasade lådor som var 4-växlade. Men det sitter idag en växelspak som ska vara till en 5-växlad, man jag hörde något om att bottenstycket (?) kan vara fel, dvs den som ska vara till 4-växlade sitter kvar, men som sagt har inte plockat isär och kollat, det är den stora nackdelen med endast kallgarage, man kan inte helt varmt och skönt bara greja i garaget. Den tidigare ägaren försökte justera växellägena, men utan att lyckas, så jag får försöka med detta oxå eller göra en riktig felsökning.
Tackar, håller med om att det antagligen är den roligaste Saaben som gjorts, hoppas nu bara att man kan få ut den på banorna denna säsongen. Gjorde tappra försök förra året, men första gången small IC-slangarna av, när detta var åtgärdat och nästa banträff stundade kom jag inte ens fram till banan innan kylslangen till turbon gick av, så det ska bli lite upprustning av slangar och grejer innan säsongen drar igång... Den som lever får se _________________ Henrik Nilsson |
||||
Precis så är det mkt möjligt att det är om det bara e 5an som jävlas mkt. _________________ Mattias Broberg |
||||
Bilen är en barndomsdröm men rätt spoiler och allt! Jag ville ha den med oxblodsläder. Vore kul att se den med Aerofälgarna på. 8v motorn hade ett underbart ljud men kan tänka mig att din är betydligt roligare, för snabb var den inte orginal. Men det var inte en Volvo 240/740 turbo heller!
_________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||
Jo det är bara 5:an som krånglar.
Jo även denna har ett underbart ljud, då det är en '88 behövs ingen kat. Och ja, den petar på ganska bra Det finns bilder på hur den ser ut med Aerofälgarna på: http://www.garaget.org/?car=183340 Hade på dessa på Kinnekulle Ring, men insåg då att de suttit på en 9000 och att profilen var för hög så i varje kurva skrapade dom i... Inte HELT optimalt, men tanken är att det ska på ett par R-sulor på de fälgarna. _________________ Henrik Nilsson |
||||
http://www.youtube.com/watch?v=yKDUNfVjpu4
Såhär såg det ut på Kinnekulle Ring. Här hör man hur däcken tar i hjulhusen och hur IC-slangen smäller av... _________________ Henrik Nilsson |
||||
Va ja saknar min gamla 900 T8 när ja ser sånnahär fina saabar..Min va inte fin men iaf
_________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||
Nu har det blivit vår... Värmen har kommit till garaget och arbetet börjar så smått.
Testmonterat min nya front, får nog hitta något bättre sätt att fästa den :-P någon som har något bra förslag på hur man kan fästa in fronten? Grillen LED-slingan i strålkastaren Mer bilder på fronten _________________ Henrik Nilsson |
||||
Snor min egen tråd lite för att flika in dagens inköp till båda bilarna.
Startknapp till og900 Emblem/märke till båda bilarna Sportchassi till 9-5:an Skönt när man får lite experthjälp av min son när man grejar Nu stundar: - Göra klart grillen - Montera in nya mätare och startknapp i kupén - Montera ihop motorn - Handla och montera nya slangar i motorrummet (de höll visst inte förra säsongen) - Sätta nät i fronten och montera denna. - "Strumpa in" kablar och slangar i motorrummet. _________________ Henrik Nilsson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab og900 Aero/Viggen - 88 | 7308 besök totalt |