Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum ADAC 1000km on Nurburgring lever igen! | 1 besök senaste veckan (13947 totalt) |
Helgen den 11'e September 2010 återuppstod äntligen det tuffa 1000km's loppet som kombinerar både Nordschleife och den fulla Grad Prix banan.
På startlinjen stod 100 bilar med en bladning av 60-70 och -80 tal. Total Performance ställde som vanligt upp med Galaxien och två hungriga förare, Thomas Henrysson och Peter Kaiser. Både Thomas och Peter har ju mångårig erfarenhet av den fruktade "Nordslingan", dock inte under de extrema förhållandena som kan förväntas när man ska ta en Galaxie från 1963 igenom ett 7 timmars race. Loppet blev som väntat extremt händelserikt, de första 3 timmarna i sol och sommarvärme och de avslutande 4 timmarna med tung dimma och hällregn. Typiskt Eifelbergen.. Sommar och solsken är ju trevligt för alla åskådare men mindre bra för en Galaxie som både tuggar däck och bromsar som om det fanns ett obegränsat förråd. Med 1650kg och trumbromsar bak så förstår nog alla att det kan bli tufft, därför kom dimman och regnet som en skänk från ovan. Natruligtvis ökar riskerna på banan men samtidigt med sänkt temperatur i däck och bromsar och med förare som gillar tuffa utmaningar så visar sig Galaxien vara en fantastisk bil. Dock var vi tvungna att åka den sista timmen helt utan bromsar - ingen tid att byta. Turligt nog så finns det ju Armco räcken och en Galaxie med en hel del plåt som fungerar bra som krockzon. Det blev ett par besök utanför asfalten och Galaxien ser inte riktigt ut som när den startade. Detta stoppade dock inte en Big Block Galaxie från att korsa mållinjen och ta målflagg i fullt race tempo efter 7 timmar i Eifelbergen. En bedrift som aldrig tidigare har gjorts.... Att vi sedan också vann vår klass och distanserade alla Mustanger med ljusår gjorde ju inte saken sämre. Alla i teamet är jätteglada att verkligen kunnat toppprestera och vinna i världens längsta och tuffaste lopp i Historisk Racing i modern tid. Nedan finner ni bilder från racet; _________________ Henrik Dalin Total Performance |
||||||
skoj att ni gillar vad vi håller på med. Mer bilder hittar ni här: http://galleri.classicracing.se (Klicka på bilden för att kunna bläddra och köra i fullskärm)
Mer info finns på vår hemsida: http://www.classicracing.se/news2010 Våra kompisar Fred och Barney kör en Ford Fairlane 500 (Prototype) som ni kan åka med i här: http://www.youtube.com/watch?v=sqpZ8 _________________ Henrik Dalin Total Performance |
||||||
Jag hittade den här filmen på en Amerikansk site, och där står det att förarna Fred and Barney, den film du la in står det att föraren är Roland Asch. http://www.youtube.com/watch?v=UD48O Team Classic Driver wins the 300-kilometer race on the famous "Nordschleife" in the GTP class. Drivers Fred and Barney can be seen with their giant 427 Ford Fairlane. over 32,000 spectators witnessed the exciting ADAC Eifel race in 2009 under ideal weather conditions. Team Classic Driver siegt beim 300-Kilometer-Rennen auf der Nordschleife in der Klasse GTP. Die Piloten Fred und Barney konnten mit ihrem gigantischen Ford Fairlane auch den 9. Platz in der Gesamtwertung erkämpfen. Über 32.000 Zuschauer erlebten beim ADAC Eifelrennen 2009 spannenden Motorsport bei optimalen Wetterbedingungen. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Det var Fred, Barney och Roland som delade på bilen under ADAC 1000 km _________________ Henrik Dalin Total Performance |
||||||
_________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Är det dessa gossar? Sorry för OT men det bara slog till. Jättetrevligt och kul reportage och kul att ni har hittat hit _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
hehehe...här kan ni läsa om killarna (tvillingar): http://www.team-classicdriver.com/fa _________________ Henrik Dalin Total Performance |
||||||
Det var frisk satsning hela vägen - det intrycket fick vi i alla fall!
Kul racing som även framkallade ett och annat leende utmed banan mellan Steilstreckenkurve och Brünnchen! _________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Allmänt banåkaforum ADAC 1000km on Nurburgring lever igen! | 1 besök senaste veckan (13947 totalt) |