Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Klara krav på max 95 db?
<<   1, 2, 3
9 besök senaste veckan (23328 totalt)
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Aris skrev:
Björnes skrev:
Aris skrev:
På Classe modellen står det längst ner på apparaten "IEC 651 Type II" thumbs up



Använd inte den når det är SBF normerna som gäller däe skall det vara klass ett.
klass ll kan vara en fel visning 1-2 db och runt 100db är en ljudtryck ökning 3db lika med dubblering av ljudet.


Tanken var inte att använda den mot SBF-normerna. Mer som en fingervisning i garage-sammanhang i mätområdet 85-90dB. Men du kan ju följa SBF's normer och köpa in en Klass1-utrustning för ditt garage. Vilket är helt upp till dig.


Det var mera som en tanke att du inte reagerar negativ på att du inte får samma värde med din mätare från clas i sjön som den på bananläggningen. Jag använder en från Conrad som också är en class ll men det är inte upp till mig att fälla utan det får anläggningen ansvara för.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Innan ni ger bort 700 spänn till Clas så fundera på 330 spänn till Kjell först..

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=481 . . . .

Jag har en sådan och har testat den mot flertalet mycket dyrare dB-mätare och den är fullt tillräcklig för att använda i garaget och få en fingervisning..

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



triss skrev:
Innan ni ger bort 700 spänn till Clas så fundera på 330 spänn till Kjell först..

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=481 . . . .

Jag har en sådan och har testat den mot flertalet mycket dyrare dB-mätare och den är fullt tillräcklig för att använda i garaget och få en fingervisning..


Har &så denna. Den funkar alldeles utmärkt har dessutom en utgång man kan koppla till dator för
att kunna logga sin mätning. Den är lite plastig mätaren från clas o ser ju proffsigare ut.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5581



Clas i sjöns mätare verkar väl ha maxminne, vilket innebär att förbifartsprov är enkelt att göra själv. Bara lägga mätaren på lämpligt ställe och prutta förbi, vända tillbaka och kolla resultatet. Analog visare som den hos Kjellco kräver ju lite mer av operatören för mätning av icke stationärt buller. Min fru skulle tycka det vore otroligt tråkigt att stå och titta på den där när jag kör fram och tillbaka i alla fall. Detta ensamt motiverar den prisskillnaden tycker jag nog ...

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707


Trådstartare
Igår pratade jag med en mc-åkare om det här med 95 db gräns. Dom har ju tidigare haft krav på mc-åkare att dom ska åka med orginal ljuddämpare om dom ska åka på sviesta iallafall dom dagar då det är öppet för folk att prova. Han sa iallafall att det inte borde vara några problem att komma under 95 db med med en hoj med original dämpare och jag har svårt att tro att min bil låter mer än en mc som drar ur.
Blir spännande att se i vår.

Jonka om du läser här kanske du kan svara på om du vet om du klarar kraven, klarar du dom så har jag inga problem.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



2fast4u skrev:
Clas i sjöns mätare verkar väl ha maxminne, vilket innebär att förbifartsprov är enkelt att göra själv. Bara lägga mätaren på lämpligt ställe och prutta förbi, vända tillbaka och kolla resultatet. Analog visare som den hos Kjellco kräver ju lite mer av operatören för mätning av icke stationärt buller. Min fru skulle tycka det vore otroligt tråkigt att stå och titta på den där när jag kör fram och tillbaka i alla fall. Detta ensamt motiverar den prisskillnaden tycker jag nog ...


Det är därför man har bärbara datorer...

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Karl V skrev:
Igår pratade jag med en mc-åkare om det här med 95 db gräns. Dom har ju tidigare haft krav på mc-åkare att dom ska åka med orginal ljuddämpare om dom ska åka på sviesta iallafall dom dagar då det är öppet för folk att prova. Han sa iallafall att det inte borde vara några problem att komma under 95 db med med en hoj med original dämpare och jag har svårt att tro att min bil låter mer än en mc som drar ur.
Blir spännande att se i vår.

Jonka om du läser här kanske du kan svara på om du vet om du klarar kraven, klarar du dom så har jag inga problem.



Det är inte säkert att det funkar med att jämnföra med orginal dämpare för på vägen räknar med kolvhastighet och en massa grejor så på hojar kan det vara så att den är helt ok på vägen men kan inte släppas in på banan inte ens i depån.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



triss skrev:
Innan ni ger bort 700 spänn till Clas så fundera på 330 spänn till Kjell först..

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=481 . . . .

Jag har en sådan och har testat den mot flertalet mycket dyrare dB-mätare och den är fullt tillräcklig för att använda i garaget och få en fingervisning..


OK, Classe ut Kjelle in, och man sparar 370 kr.
Tack för tipset. thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Prancinghorse
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 57



Någon som har koll på vilket avstånd som mätaren skall stå på från bilen? Borde ju påverka ganska mkt...?

_________________
Stefan Qvist

Porsche 968 vit, förare i Blommenhof racing, MSLS
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19512



Prancinghorse skrev:
Någon som har koll på vilket avstånd som mätaren skall stå på från bilen? Borde ju påverka ganska mkt...?
Mätmetoder varierar lite godtyckligt, men passage på 10m vinkelrätt avstånd ungefär när du passerar momentoppen på trean borde simulera passage på rakan ganska bra (insug, avgas, däcksljud etc).

testa gärna också med mätaren "hängande över räcket", eller med en byggnad på andra sidan. Då får du med knasfall som kan påverka betydligt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Sparade trådar/FAQ
Klara krav på max 95 db?
<<   1, 2, 3
9 besök senaste veckan (23328 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande