Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Marcos 3,0 -69 SÅLD | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (9888 totalt) |
Dags att presentera projektet.
Detta är vad som håller på att hända med bilen i vinter; Ny motor, eller i varje fall en annan motor än den som satt i när jag köpte bilen. Blir förmodligen en standard 3,0 istället för den "steg 3" motor som sitter där nu,pga ombyggnadsbehov, måste borras och ha högkompkolvar mm. Nya grenrör, halvfärdiga i dagsläget, plåtgrenrör ca 90 cm långa rör, ett pyssel att få ihop! Båge enligt roadsport reglementet, bitarna dyker upp på Fredag från Gunnarsjö. Att få in den i bilen har inte varit lätt hittills, det har blivit stora hål i plasten och ombyggd ram för att den skall sitta någotsånär bra. I övrigt de vanliga jobben på gamla engelska bilar, elfel, sätta dit de delar som trillade bort förra året och sånt.. _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Ni har rätt allihop. Beroende på årsmodell och typ har de allt mellan Volvo B18, B30, Ford V6, Ford 4-cyl (Kent?). Att B30 motorn monterades lär ha berott på att den var avgascertifierad för USA marknaden vilket gjorde export möjligt.
Jag vill också ha en Marcos, men jag har inte råd.... ....suck! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Aha En marcos p g in i roadsport Blir det Roadsport C eller B? Vilken effekt har en standard B30? Ca 160 hk?. Vad kommer ekipaget att väga på ett ungefär? _________________ Pär Hylander |
||
Min bil har en Ford V6, portade toppar, stora ventiler 3x Weber 42 men tyvärr alldeles för vass kam för att passa med originalkomp på 9:1, därför blir det nog standardmotor i år, hinner inte bygga nytt innan sommaren är här.
Bågen dök upp i dag så helgsysselsättningen är räddad Ska försöka fixa några bilder, har ingen digitalkamera. Vet inte vilken klass som bilen hamnar i, beror nog på vilken motor det blir,vikten är runt 900 kg tror jag. Effekten på en standardmotor ca 140 stycken. _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
||
|
||
Gillar bilen jag med. Åkte med en likadan runt Knutan för några år sen. Du vet väl att det finns ett B30-utrustat ex uppe i Berkvara? Motorn var visst lite trimmad, sa de. Visade sig vara 247hk eller något sånt...Rapp bil, bär den funkar.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Jag har faktiskt kört en
Nästan lika trång som min Europa (som jag hade då), men med rätt mycket längre huv och lite samma känsla som en gammal Corvette. Jag har för mig att den hade en B30. Orange var den. Undrar vart den tog vägen? Jag provkörde den hos Bennetts i Lerum, men tycker mig minnas något om Varberg... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Riktigt tuff bil
Nu förstår jag varför man rejsar med sånna bilar, 900kg och vettig effekt _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Vissa personer påstår att de flesta Marcos är försedda med soltak enbart för att man ska slippa få klaustrofobi. Jag tycker de är så himla coola. Vill minnas att B18 versionen var världens lägsta serieproducerade bil på sin tid, ca 114 cm hög eller något i den stilen. Sen kom Lotus Europa som är någon centimeter lägre...
För er som inte känner till Marcos så kan det väl vara läge att påpeka bilarna hade chassie av plywood de första åren. Lätt, starkt och vridstyvt. Stålramen kom från 69 års modell tror jag (rätta mig gärna, det kan vara 68:a också)... Med ca 900 kg och 140 hk hamnar du lite i ett ingenmansland mellan Roadsport B och C. Det låter som om det kan vara fördelaktigt att vikta upp den lite och köra C. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Min Europa var (original) 108 cm hög, men de går att sänka till under metern _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Finns en kille i Linköping som kör en gul Marcos 1600 GT i Historisk GT ny, sen finns det även en lite äldre blå i Historisk GT. Kan ordna nummer till ägarne med den gulka marcosen om du är sugen på och komma i kontakt med honom, han känner även den andra killen.
|
||
Våra race- och banåkarbilar Marcos 3,0 -69 SÅLD | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (9888 totalt) |