Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi S3 2000 | 1, 2 >> 12569 besök totalt |
Hej, Här är min S3:a från 2000. Helt standard förutom slitsade Brembo-skivor fram och ECB Redstuff samt Toyo R888 när jag kör på banan. Tycker nu det är dax att uppgradera lite och eftersom budgeten inte är obegränsad skulle jag vilja ha lite tips om hur jag skall prioritera. Det jag funderat på är: * Nytt chassi (har två brustna bakfjädrar) Viken sort rekommenderas? * Haldex-uppgradering * Chip-trim * Bättre skivor och belägg (Helt kit med flerkolvs-ok ligger dock utanför budget) * Stålomspunna slangar * Nya bussningar (PU eller aluminium?) * Styvare krängningshämmare * Stolar Vilken ände skall jag börja för att få ut mest på banorna i år? Tacksam för hjälp. //Hasse |
||||
okej??
Vet inte vad som hände här men jag är fortfarande intresserad av uppgraderingstips. Hur lägger man förresten upp en bild i signaturen? Anvisningarna här på forumet verkar inte funka. //Hasse |
||||
Trevlig bil! Har du brustna bakfjädrar så hade i alla fall jag börjat med ett nytt chassi. Och när man ändå håller på med det så kan det ju vara lämpligt att byta bussningar och krängningshämmare (om budgeten tillåter det).
Därefter hade jag gått på bromsarna och bytt till stålomspunna slangar. Bättre skivor och belägg har du ju redan. Sedan chiptrim, även om det kan vara svårt att vänta med det Bättre stol/stolar kan man stoppa i när som helst när man hittar något som passar både kroppen och budgeten. Exakt vad du ska ha för grejor överlåter jag gärna till någon som är bättre på Audi än vad jag är Lycka till! Mvh _________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||||
Det bästa tipset jag kan ge på en S3a är ställbara topplagringar fram, blev en otrolig skillnad på min A3 TDI Q. Sätta fast motorn ordentligt(framförallt dogbonet under) är tips nummer 2. Riktigt mjuka fästen orginal. Bussningar och allt det vanliga gör också rätt mycket skillnad. Bromskylning bilen är rätt tung... Lycka till!
Jag skulle säga att han har sämre skivor och belägg än orginal. Jag körde med EBC redstuff (och Golf R32 bromsar, som är betydligt större) på min A3 TDI -02 med ca. 240hk. Nya orginal R32 skivor och redstuffbelägg, ner till Sviestad, 4st 15-minuterspass och sen hem till Uppsala igen. Plockade av R däcken, bromsoken och kastade beläggen i soporna. Lite mer än hälften var borta, och på 2 av 4 belägg släppte själva belägget från stålet! Jag är väl medveten att bromskylning hade hjälpt mycket i mitt fall, men grejen var att några helger innan körde jag på mantorp med dåliga orginal(R32) skivor och belägg utan några som helst problem med värme, varma blev dom verkligen, men ingen fading eller försämrad pedalkänsla. EBC= styling. _________________ Theo Tibblin Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23. |
||||
Vad gäller belägg är många BMW-åkare väldigt nöjda med Carbotech (förmodligen fler) som säljs av Pean. Jag har inte hunnit rasta mina belägg på bana ännu så jag kan inte uttala mig om hållbarheten riktigt. Dock köpte jag dem beggade av en annan rejsa-medlem och det ska ha gått en säsong på bana, slitna 50%. Stämmer detta är det riktigt bra. Har kört dem till vardags och de nyper dj-vulskt bra! Det är XP8 jag kör med, finns ännu mer rejsiga varianter men XP8 är nog en bra kompromiss till mig som kör bilen till vardags också. Gnisslar pyttelite, men det är rejs.
|
||||
om du inte redan har gjort det så är det ju en god idé att byta till lite tuffare bromsvätska..
Använder du bilen som bruksbil så hade jag hoppas över bussningar i aluminium och gått på PU. Med begränsad budget så kan du ju alltid göra det billigaste och bästa trimmet av dem alla; LÄTTNING _________________ BMW 120d BMW M3 E92 |
||||
Jag hade prioriterat stol väldigt högt, gör underverk för känslan och att kunna köra bilen
istället för att hålla på att försöka hålla sig fast. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Jag körde gula pagid RS19 på min S3:a med original skivor och det funka alldeles utmärk.!
H&R fjädrar och Bilstein sprint dämpare och H&R krängare hade jag på min det funka bra, hade även Haldex uppgrdering vilket gjorde ganska stor skillnad då man verkligen känner att den är 4WD! Att tänka på när man sänker en S3:a eller A3 Q är att man måste montera kamber stag bak annars får man inte rätt på TOE:n! Jag tillverkade egna av orignalstagen! Min var även chippad vilket oxå gjorde en hel del! Sen bytte jag till en större turbo och då gick den riktigt bra! Här är lite bilder på bl.a camberstagen! http://www.garaget.org/?car=114144 Har nog underredet kvar till sparcostolen, ställbart givet vis, om du är intresserad! /Henrik _________________ Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2 NS 7.28.4 BTG (Golf GTI) |
||||
Jag har letat efter ställbara topplagringar (camberjustering) utan att hitta. Var hittade du dina? Styvare bussningar till "dogbone" låter ju intressant fast en del verkar klaga på att man får ökade vibrationer på köpet. Stämmer det? EBC-beläggen skall bytas, Carbotech ligger väl till. Fast jag har nog bättre erfarenhet av EBC, verkar dock variera - en del belägg tar slut jättefort (=ojämn kvalitet) mvh |
||||
Jag köpte dom sista topplagringarna ACE competition hade på hyllan. Du kan ju höra om dom kan tillverka fler(om dom inte gjort det redan, var ett par år sedan jag köpte mina). I USA finns det ananrs. Tror Bildon och 034 motorsport kan fixa.
Ja, med styvare dogbone får du mer vibrationer i kupén, klart märkbart. Jag åker diesel med lätt svänghjul så jag får ha en del överseende:) Låter och vibrerar extremt mycket... Jag började med vanliga powerflex bussningar i dogbonen, Hade kanske räckt på en vridsvag bensinare;) men min behövde bli styvare. Jag gjorde lilländan stum, och vips, växlarna åkte i MYCKET bättre vid hårda växlingar! Jag kör nu med Carbotech XP8, dom är jag jättenöjd med. Gnisslar en del men nyper bra på gatan(kalla). Jag kan tänka mig att EBC funkar fint på gatan, men med sån värme jag gav dem så funkade det helt enkelt inte. Jag har ju föresten en film från körningen med EBC beläggen:): http://www.youtube.com/watch?v=i1mwP Lycka till! ----- Jag har letat efter ställbara topplagringar (camberjustering) utan att hitta. Var hittade du dina? Styvare bussningar till "dogbone" låter ju intressant fast en del verkar klaga på att man får ökade vibrationer på köpet. Stämmer det? EBC-beläggen skall bytas, Carbotech ligger väl till. Fast jag har nog bättre erfarenhet av EBC, verkar dock variera - en del belägg tar slut jättefort (=ojämn kvalitet) mvh _________________ Theo Tibblin Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23. |
||||
Ni säger att EBC är bara för show. Syftar ni då på EBC Redstuff? EBC Yellow kanske är bättre för bankörning.
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||
Angående topplagringar, motorfästen, bussningar mm. så tycker jag att du skall ta kontakt med David på DLI-Teknik. |
||||
Jag kör med Yellowstuff och de funkar bra för mig. Kanske inte kör så extremt hårt . Det jag hört är att de varierar vart man beställer ifrån. Många har stora lager med gamla belägg och tydligen har de blivit bättre på senare tid.. _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||
Hur fasen kan bromsbelägg vara "show"? Trodde EBC gjorde belägg för prestanda-bilar, men det var ju bra att man blev upplyst innan man råkat köpa dessa. _________________ Daniel Jonsson |
||||
Det är väl ungefär som med powerflexbussningar...rena rama skiten men det verkar ju så att alla grejer med en "glad" färg på är skit...man måste få sin produkt att se häftig ut om den inte håller måttet rent kvalitetsmässigt.
Jag vet flera som har haft problem med såna belägg som har dilaminerat och det är ju inte så kul på banan när det helt plötsligt inte tar och man kommer i 200 innan en kurva. _________________ Stefan Alm |
||||
Ett steg på vägen, bytte servopump i helgen. Inte mycket till tuning men jag vill ju helst inte droppa olja på Gelleråsen. Tänkte ge mig på bromsarna till helgen. Stålomspunna slangar runt om är målet.
Nytt chassi skall det oxå bli, inte klart än vilken typ. |
||||
Nu är bromsarna renoverade och stålslangar inköpta på TS Motor. Nytt chassi oxå beställt (H&R) samt PU-bussningar. Hoppas bara jag får grejorna till helgen så jag har något att göra. Gelleråsen närmar sig ju.
|
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Audi S3 2000 | 1, 2 >> 12569 besök totalt |