Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar LCR 2.0T -09 | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15 >> 19 besök senaste veckan (125617 totalt) |
Kanske kan vara på sin plats med en liten status rapport, projekten är inte nedlagda även om rapporteringsfrekvensen antyder detta.
Följande har hänt under hösten: Christers bil gjorde en SFRo2 i oktober(?) men vi fick backning på lite grejer som fn håller på att åtgärdas. Synpunkterna gällde bla däcksimensioner/scrub men även sådana smärre detaljer som att vi har avgasutsläppet på 'fel' sida . Vi har i diskussioner med SFRo hittat vad vi tror är lösningar på de punkter som togs upp och arbete pågår fn, vi tror att en SFRo kan gå av stapeln så fort glaciärerna drar sig tillbaka... För egen del så har jag köpt diverse smått och gott till min bil, bla en 7:ans primär, tack beepbeep, moddat fälgar och däck, beställt coilovers mm. Mest handlande mao och relativt lite verkstad dessvärre men känns som om man är lite piggare efter julledigheten och jag hoppas kunna ta sig ut till garaget snart. Sista månaden får jag skylla på vädret, minus 15-20 grader är inte helt komfortabla temperaturer i mitt ouppvärmda garage...tur att det varit såpass kallt annars vet jag inte vad jag skulle skyllt på _________________ Fredrik Tholander |
||||||
Var har ni haft det och vad var motiveringen? Det finns ju sjuor med utblås på både höger och vänster sida Kan dock av egen erfarenhet säga att ha utblåset på vänster sida 20cm från armbågen...innebär att det dånar en del inne i hjälmen när man kör. Lutar jag mig till höger minskar det avsevärt. Jag har lekt med lite olika "transport"-lösningar, dvs att bara flytta själva utblåset längre bak med en lätt demonterbart extra rör. Men efter v3 av dämpare är vindbruset ett större problem. Men så har jag också världens största dämpar-burk tror jag på en sjua... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
"Var har ni haft det och vad var motiveringen? Det finns ju sjuor med utblås på både höger och vänster sida "
Vi kör ju med Saab 900OG motorer och turbo utloppet är på höger sida sett i färdriktningen. Grundproblemet med våran lösning är väl egentligen inte att vi släpper ut avgaserna på höger sida, för det är inte förbjudet med det är något som tydligen gör det att man får en hårdare granskning på att man uppfyller vinklar mm. Vi har enkelt förbisett delar av denna problematik, vår endpipe pekar i orginallösningen ganska mycket rätt ut åt sidan och inte tillräckligt mycket nedåt. Om man skall klara en avgaspipa på höger sida så är det vissa vinklar gentemot horisontal plan som bör uppfyllas samt att man helst bör säppa ut avgaserna bakåt för att kraven skall uppfyllas. Vi tror att vi har en lösning som ordnar detta men det kräver lite modifiering av karossen och justeringar av avgasrörsinstallationen på Christers bil. Hade vi haft utsläpptet bakåt så hade de varit klappat och klart ur SFRo's hänseende men vi har svårt att få till en bra installation med de förutsättningar som våra bilar har. och vi har, precis som du påpekar, ju sett bilar med avgas utsläpp på båda sidor, sidepipes etc så vi fäste uppenbarligen inte riktigt tillräckligt med fokus på detta. Gör om gör rätt mao _________________ Fredrik Tholander |
||||||
Vajrarna är köpta på Hansen Racing (www.hansenkatalogen.se). Dom har ett antal olika gas och växelvajrar i sin båtkatalog. Men vajrarna som vi köpte finns bara med i deras webshop, sök på artikelnummer EEC033.
_________________ Christer Olsson Jaguar XJ 4.0 // LCR 2.0 TURBO |
||||||
Lite bilder på projekten.
Christer skickade över lite bilder på sin moddade avgasinstallation. Skall förses med lite plåt runt kanterna och någon form av skydd mot närgånga gångtrafikanter. Toppvy. Sidovy, gamla position kan urskiljas mha hålbilden från gamla skyddsplåten. Sett framifrån/uppifrån. För egen del så har jag fixat lite smärre grejer till min kärra bland annat följande: Gjort täckplåtar i perforerad aluminum plåt med fästen för baklampor mm. Bilden visar dessa provisoriskt placerade. Kanterna i karrosen skall skäras rent och kommer att målas svarta vart det lider. Har även ordnat ett par distanser till framlamporna som blir något mindre än vad som var tänkt i orignal, detta för att kunna placera fronten i enlighet med orginal deignen, Christer flyttade fram och upp fronten på sin bil något bla på clearance problem mellan hjul och lampor i vissa delar av hjulenvelopen. Så här är det tänkt att kunna placeras mha ovanstående arragemang. Filar fn på en form till mina stolar och väntar på lite varmare väder, lyckas inte utverka ett OK från husutrun om att plasta i huset av någon outgrundlig anledning(hoppades att hon glömt episoderna från våran pluggtillverkning i källaren men tydligen inte) _________________ Fredrik Tholander |
||||||
...för Christers bil gick av stapeln idag. Evenemanget föregicks av diverse dåliga omen, alltifrån att vissa projektdeltagare drabbats av indragna körkort, barn med vattenkoppor, tunnhårighet för att bara nämna några av de saker som drabbat mig.
Christer passade på att dra på sig lite influensa symptom i början på veckan men lyckades stappla ur sängen och släpa sig till jobbet men fick sedan uppleva hur hans vanligtvis lätt medfarna Jaguar klappade igenom fullkomligt då ett hjullager skar. Ett par försök att köpa billiga ersättningsfordon med dragkrok försökte genomföras men inget av försöken föll väl ut vilket kanske var lika bra det. Christer lyckades till sist låna en bil med dragkrok och hela hjullager och skred till verket att hämta upp biltranssportsläpet. Det visade sig att dock att den kärra som var bokad hade problem med bromsarna. Vad som från början hade verkat som ett enkelt upplägg med gott om tid utvecklade sig till ett frenetiskt jagande på alternativa lösningar. Till sist lyckades en alternativ kärra ordnas fram och han fick bilen till besiktningsmannens tillhåll. Själv hade jag pga av sjuka barn och min nyvunna starka känsla för att värna om miljön tänkt ansluta mig till besiktningen mha kollektivtrafik, tåg för att vara lite mer specifik. Det visade sig dock att det tåget som jag tänkt åka med drogs med lokfel och förseningen ökade från en ca 30minuter till att när jag väl gav upp och lämnade stationen var drygt 1,5hrs varför jag inte hade möjlighet att medverka vid besiktningen. Christer hade under tiden lyckats ta sig fram utan missöden och med skoningslösa ögonen granskades konstruktionen på de punkter som anmärktes på vid första besiktningen. Efter en första provsväng så gjordes en längre sväng och när besiktningsmannen återkom från övningen så var det med väldigt positiva omdömen om bilen. Det kändes ju riktigt riktigt bra att höra detta och att ytterligare en ett steg tagits mot reggning av Christers bil. Så nu får vi hoppas att det fungerar bra på ljudprov och på bilprovningen och att jag kan få tid att tag i min kärra. _________________ Fredrik Tholander |
||||||
har äntligen noterats i respektive projekt.
- Christers bil passerade Svensk Bilprovnings nålsöga idag utan några som helst problem Det som återstår innan den kan köras lagligt är nu endast ett bullerprov, vilket skulle gjorts under helgen men provtillfället blev tydligen aldrig av. Förhandsinfon är att det inte bör vålla några problem men man skall ju aldrig ta ut några segrar i förskott. Den sticker ut lite bland övriga bilar... Min kärra står nu på coilovers och fick lite prylar monterade under flygarhelgen. Kyl monterat i bakrehjälpram. Främre coilovers. Fronten kan nu flippas upp på korrekt sätt och fästen i främre hjälpramen är på plats. Fäste för IC:n, jag har påbörjat ett pedalställ och en stol med tillhörande ram har också tillkommit sedan sist. _________________ Fredrik Tholander |
||||||
Fick just ett mail från Christer som hade haft en hektisk lördag men som resulterade i att ett bullerprov nu klarats av. Så nu är det bara för Christer att luta sig tillbaka i solen med något kallt i glaset och invänta plåtar, sedan kan den rulla på gatorna som en vanlig bil
I väntan på testet. SFRos representant fångad på bild under pågående provning. Bilen fick ett snitt på 81,8dB, a walk in the park mao! Får även passa på att tacka för samtliga positiva kommentar som inkommit från övriga på rejsa _________________ Fredrik Tholander |
||||||
Tackar, vi lapar i oss berömmet. och angående kostnaderna så har vi inte riktigt koll fn. Det var ett tag sedan vi gjorde någon summering på utgifter och inköp plus att vissa kostnader skall fördelas internt när båda bilarna är klara men en gissning är någonstans i spannet 85-90kkr/st reggade och klara. Men som sagt ta detta med en nypa salt, kan vara fel ute. _________________ Fredrik Tholander |
||||||
Utvecklingsarbetet fortsätter, under sommaren så har diverse mätningar gjorts med påföljande justeringar. Man kan konstatera att bilen är rätt pigg, vi åker fn med ca 1,0-1,2 i ladd och efter lite debuggande(en för lågt ställd tryckvakt gjorde temporärt körningarna med full gas rätt 'spännande') möjliggör det hyfsade prestanda, omkörningar tex går rätt snabbt men även vid högre farter så är det inte så att det saknas ork vilket känns bra
Det krävs dock ytterligare lite utsortering vad gäller egenskaper i hög fart för att vi skall känna att vi är helt i hamn med projektet. Skall se om vi kan koppla in en expert på detta för att få en bättre bedöming av fordonets uppförande, återkommer med mer info senare kring detta. Vi har dock insätt att vi har problem med temperatur uppbyggnad. Modifieringar gjordes där kylet ställdes vertikalt upp vilket innebar en väsentlig förbättring i kylprestanda jmf med orginal installationen. Tror dock fortfarande att vi skulle ha problem vid bankörning eller väldigt offensiv körning dvs om man laddar mycket och ofta och sedan bromsar bort farten. Vi har nu moddat Christers bil så att vi har stängt ytterligare vad gäller luftläckage ut i hjulhusen. Får se hur utfallet från detta blir, borde förbättra situationen något. Vi funderar också på att eventuellt installera ett ytterligare kylpaket på sidan av bilen för att öka kylförmågan och öka luftgenomströmningen genom motorutrymmet. Skulle gärna ta del av vad som är normal arbetstemperatur för en turbomotor? Vid sansad körning, dvs mycket måttlig användning av turbon(det går fortfarande bra att åka fort, men inte så explosivt), fartvinden kyler bort all värme, så kan vi lätt hålla 92-96 grader, börjar man ladda på mera och ofta så sticker tempen fort upp till över 100 grader och mer. Detta är mätt efter kyl. Kikar man på expanderkärlet så syns det dock inga tecken på kokning men det känns som om vi ligger lite högt i temp och jag tror att om man gav sig på bankörning så skulle vi ha en hel del problem. En annan fråga som aktualiserats nyligen är om det finns någon typ av standard bil som har en mera direkt styväxel än vad vi har med våra nuvarande Saab styrväxlar. Även tips på eventuella företag som erbjuder kit/ombyggnation av styrväxlar emottages tacksamt, tror det hade varit bra... Diverse bilder: Christer dök upp för lite mätningar i början av sommarn. Vi fick veriferat att det hembyggda mätsystemet gav en mycket bra återkoppling mot GPS vad gäller fart. Lite sämre vad gäller rpm, mäts fn via tändsignal och det ger upphov till diverse störningar, tror vi loggat 26000rpm(!!!) vid något tillfälle vilket låter LITE högt för en gammal trött Saab motor Som syns på bilden så fanns det visst vätske läckage och trots diverse mekande, byte av kyl mm så slutande dagens övningar i mer eller mindre fatala problem, Christer lyckades med nöd och näppe ta sig hem. Efter denna bedrift fick motorn pensioneras och en ersättare ta vid...vi borde i efterhand ha avbrutit mycket tidigare än vad vi gjorde den dagen men som sagt, i efterhand är det alltid lätt att hitta lösningar... En annan besvikelse är upptäckten av hur fatalt vi misslyckats med att göra bilen lättmekad. Man kan tro att med vad som verkar vara en lätt och smidig motorinstallation så är det bara att koppla bort och svängas in en ny motor men det tar, som alltid, mycket mer tid än man tror. Elsystem ,växellänkage mm, har för mig att jag läst att man kan byta motor på ett Viggen plan på 15 minuter, vi är iaf INTE där ännu, så mycket står klart... Tror det finns(fanns?) någon site som hette hamsterpaj. Funderar numera starkt på att lansera ett alternativ, www.hamsterkind.nu ...Vi har nu bytt till varsin hjälm med intercom, vilket fungerar oerhört mycket bättre plus att det har den fördelen att man slipper se ut som ett fån. Och även om man ser ut som ett fån så döljs det av hjälmen Förvånade hur mycket insekter som träffar ens ansikte känns, har aldrig noterat det problemet innan Vertikalt monterat kyl. Täckplåt i botten. Gav en klar förbättring av kylprestandan. Aktern är numera öppen med undantag för ett litet stålnät. Dock så visar mätningarna att fläktarna fortfarande arbetar en stor del av tiden, även vid normal körning vilket känns sådär bra. Preppat för tempmätningar. Vi kör fn med 5 mätpunkter, 3 via centralinstrumentet och 2 via temp loggen i sittbrunn. Detta gör det möjligt att kika på lite olika förlopp, dessvärre har vi fn ingen loggningsmöjlighet, får se om Christer kan meka ihop något sådant längre fram. Christer lägger sista handen vid ett första försök att kapsla in luften så att den inte läcker ut via hjulhusen. Ytterligare mätningar får visa hur utfallet av detta blev _________________ Fredrik Tholander |
||||||
Våra race- och banåkarbilar LCR 2.0T -09 | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15 >> 19 besök senaste veckan (125617 totalt) |