Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Dauphine -60 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 36 besök senaste veckan (72577 totalt) |
Nu tänkte jag att det var dags att skriva lite om en av mina banåkarbilar.
Har ju även denna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Som är lite lättare att tygla än doffen Doffen har jag hitills kört Konbana och lite backtävlingar med men planen är att även prova den på banan i sommar . Specifikation på bilen Framvagn Renault 8 Bakvagn Renault 8 Gordini (dubbla stötdämpare) 5 vxl nedväxlad växellåda från Renault 8 Gordini Bromsar Renault 8 Motor Renault 12 1400 kubik (samma som sitter i volvo 343 ) Extraktorgrenrör Weber 40 DCOE Låst fördelare och uppställd tändning (edit, numera en fördelare med ändrade tändkurvor samt uppställd runt 10 grader) Portmatchad och lite portad topp Lättade lyftare Frontkylare Fälgar och däck Asfalt: 13" madin france splitfälgar (lätta och hållbara ) Grus: 13" borani med lite mer mönstrade däck Is: 13" cosmic med rallydäck Kaross breddade skärmar i plast Inga stötfångare Bilen är faktiskt riktigt skoj och även rätt så kvick (kanske 90 hk i 750 kg bil) har haft en hel del skoj med den de senaste åren.... laddar in lite bilder från olika event Göteborgsträff med Club Renault Sverige 2008 Manöverrummet Motor Lunda med Club Renault Sverige 2008 Björkvik ring med Club Renault Sverige 2009 Backrace Classic Car Week 2007 Backrace CCW 2008 bild lånad från confessions.se Framtidsplaner med bilen är följande * Montera den korta styrväxeln (2.5 varv) (edit! numera fixat) * Flytta ut de undre bärarmarna 7-9 mm ( en alpine A110 har 9 mm utflyttade bärarmar ) (edit! numera fixat) * Köpa R- däck (edit! numera fixat) * Sätta in stag mellan bakvan och hatthylla Det var allt för denna gång _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Tar och skriver mitt första inlägg på rejsa här
Underbar bil! och helt rätt stuk dessutom! Du vet om att det går att köpa stroker vev till din motor? En trimmad bigblock B14 (eller vad kallar "ni" dom?) är riktigt fränt! _________________ Robin Bergdahl Mercedes C230 Sport Kompressor |
||||
Åhh tack allihop
Jo jag har hört att man kan stroka upp den (vet dock inte var man handlar en sådan vev men kanske www.mecaparts.com), men frågan är hur rolig den blir med mer slag eftersom den redan nu är rätt långslagig..... har även en 5 alpineturbo motor som man kan sätta i men bilen går så påss fint med denna motor så den projektet är lagt på is _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
kolla..en gammal avestabo
riktigt häftig bil, rätt stuk din far höll på å renoverade gamla härliga veteraner back in the days också va? eller tänker jag på nån annan? _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||
Tack! Japp vi sprider oss finns nog en hel del gamla Avestabor i sthlm Precis farsan håller även han på med gamla bilar så du tänker på rätt person, men har bearbetat han så även han har köpt sig en svänga bil en gammal clio 16 V i CUP utförande
Tack! visst e det något speciellt med en gammal bil .... sen är det faktiskt riktigt kul att drömma bort på blocket och tänka vad man skulle kunna göra om man hade obegränsat med tid _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Hittade lite mer bilder
Först en bild på de lättade lyftarna som en kompis borrat åt mig Sedan en bild från krutracet 2008 bilden lånad av Nikhe.se Sedan från Backracet på CCW detta var första åket upp och jag hade inte kört så mycket svansmotor på grus tidigare så jag fegade ur lite i kurvan innan denna och släppte gasen vilket resulterade i för mycket sladd i utgången ur kurvan, som säkert några vet så är det bara att gasa när det börjar gå brett och motorn är där bak, så till nästa kurva hade fyrhjulställ ... såg spektakulärt ut men jag var lite svettig innan jag kände att jag fick grepp igen och fortsatte i rätt riktning .... _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Det är väl ur denna vinkeln Mange önskar att hans trackdaykombattanter ska uppleva bilen på banorna...
Förresten, ser inte skuggan från skyltbelysningen lite misstänkt ut... |
||||
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
operation kort styrväxel har startas
För ett tag sedan köpte jag en sats från www.mecaparts.com, Där man byter ut pinjong och bussningar och sedan får en kort styrväxel. låter ju enkelt Den till höger är orginal och till vänster den korta. 3.75 rattvarv i orginal och 2,5 rattvarv i den korta Så i helgen skred jag till verket Styrväxeln monterades bort och plockades isär och delarna gjordes rent Efter att jag försökt tyda den eminenta beskrivningen på franska och sedan ett snabbt telefonsamtal till en polare så kom jag på att vissa delar kunde man inte ha med när man satt i den korta styrväxeln (returfjädren , den stora som syns på bilden)samt att man fick slipa ur lite för att få allt gå fritt. Under monteringen såg man rätt snabbt att mässingsbussningarna var för långa, så att spärrbrickan gick inte att montera. så det blir till att svarva ner bussningarna och försöka igen Där står jag nu men till helgen så tar jag tag i eländet igen När jag startade trodde jag att det skulle ta några timmar att byta men som med allt så kommer detta att ta bra mycket längre tid... Jag återkommer med uppdateringar _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Tack kul att bilen uppskattas. planen från början var att lacka om den (i orginal mörkgrå) men det är såå praktiskt att man inte behöver vara så rädd om den... skavanker smälter bra in i patinan
Vevstarten är borttagen men kan byta ut bulten på remskivan så får jag vevstart igen... är ju rätt så praktiskt att ha men med högt uppställd tändning så blir det nog lite tungvevat Här lite bilder på bakvagnen innan den hammnade i bilen _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Dauphine -60 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 36 besök senaste veckan (72577 totalt) |