Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323ti -98 - Reg.bes av halvbur mån 17/6! | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 18 besök senaste veckan (51899 totalt) |
Debuttråd på rejsa!
Besökte Nürburgring GP-slingan och Nordschleife med några kollegor och såg old-timer Grand Prix 2007. Banåkningsviruset var ett faktum! Racinglicens togs på Linköpings Motorstadion/Sviestad hösten 2008. Banåkningsbilen blev en BMW 323ti -98. Första bankörningen avklarad på Linköpings Motorsällskaps "Prova-på-bankörning" 2009-07-24 på Sviestad. Fotograf: Fredrik Nyström aka BOFH. Hoppas det är OK jag använder dina bilder Fredrik. och ytterliggare ett par tillfällen på denna bana blev det under 2009. Denna bild från 2009-08-24. Fotograf: Fredrik Nyström aka BOFH. Som synes på bilderna ovan så kränger bilen rejält med orginalchassi. Även om största förbättringspotentialen per satsad krona ligger på körträning och ytterligare körträning för snubben mellan ratt och ryggstöd, så har jag förbättrat och tänker fortsätta förbättra bilen. Renoverat/modifierat och demonterat/monterat: Nya orginalskivor fram - Mekonomen Mässingsstyrningar till bromsoken fram - Millway Bromsbelägg Carbotech XP8 fram&bak - Pean Bromskylningstrattar fram - kardanaxel Slangar till bromskylningstrattarna - Hydroscand Fälgar CMS 7*15" ET18 5*120 - Thomassons Bilskrot R-däck Toyo Proxes R888 205/50-15 - G-sons Gummi Skruvbur - Wiechers-Sport Monterat ur inredningen Inköpt: (ej monterat) X-brace, reservdelsnummer 51718410212 - Kneippbadens Bil (BMW Norrköping) Rep. sats bromsar (ok fram&bak) - Kneippbadens Bil (BMW Norrköping) Stålomspunna bromsslangar inkl. ATE Super Blue Racing (DOT4) bromsvätska - Pean Mässinsstyrningar till bromsoken bak - Millway Excentrisk bärarmsbussningar fram - Millway Ställbara bärarmsbussningar bak E30/E36-5/Z3 - Millway Camber/casterplatta med nållagrat topplager - Millway Silentblock Alu. E36-5/Z3 - Millway Förstärkningsplatta Fjädertorn fram - Millway Diffbussning E30/E36-5/Z3 -Millway Sitta-stil-stol Sparco Evo Plus 2 inkl. Sparco stolsfästen - Realcar Coilovers Intrax 1K2 - SCM Engineering Framtiden? Planerade inköp till bilen: L-profiler 60x40x5 i aluminium till stolsunderrede alt. VAC - Floor Mount Adapters E36 / E46 - vacmotorsports.com - vilka bultar ingår? Fäste till orginal 3-punktsbälte VAC - Lap Belt Mounting Bracket Kit - vacmotorsports.com E36 Front Subframe Reinforcement Kit - Turner Motorsport Rear Shock Tower Mount Reinforcement Kit - Turner Motorsport E36/E46 oil Cooler Fitting Kit - Turner Motorsport UUC Clutch Arm Bushing Kit - Turner Motorsport Bromskylningsslangar - Turner Motorsport alt. Demon Tweeks Bult för montering av stol i sidofästen Cobra Bultsats 12.9 - Demon tweeks Huvudströmbrytare relästyrd Battery Isolators & Master Switches - Demon tweeks Burstoppning Longacre Protecto 180 Roll Bar Padding - Demon tweeks Bogseringsögla TRS Tow Strap - Fixed, Godkänd? - Demon tweeks TR 5.10 - Bogseröglan ska vara klart synlig och målad gul, röd eller orange. Öglans inre diameter ska vara minimum o 60 mm. Aerocatch huvlås 4st - rallyimport.se alt. rallyshop.se alt. Demon tweeks 6-punkts bälte Sabelt Lightweight 6 Point Harness alt. Sparco 6 Point Pro Racer Harness alt. OMP 804 Leggera 6 Point Lightweight Saloon Harness alt. Santler 6-point harness - Demon tweeks & sandtler.de Fönsternät OMP Fönsternät - rallyimport.se Pinnbult inkl. muttrar 20st - Manton.se Motorfäste Delrin E36 - Millway.se Förlängd växelspak? - specialsvarv.se Bränslepump, ett styck extra till tanken alt Sjöström fuel starvation solution Mockaratt (spacer?, snap-off rattkoppling?) Justerbara krängningshämmarstag, en eller två per krängare? Funkar dessa till orginal krängare? Längd? - Millway.se, VAC eller Turner Motorsport Bussningar krängningshämmarefäste Powerflex - Forza.se - delrin eller teflon komposit istället? Diffbroms 3,73:1 och Z3M-diffkåpa med kylflänsar Elfläkt Fler fälgar Fler r-däck Kylare? - TurnerMotorsport Termostat? - TurnerMotorsport Termostathus i aluminium? - TurnerMotorsport E36 Fog Light Block-off Cover Set (L&R Pair) - TurnerMotorsport M3-front Länkarmar fram? Kylvattenslangar? oljetempmätare oljetryckslampa modell större Batteri modell mindre, Biltema 10 Ah MC-batteri Alu.pedaler GOPro HDHero3 Black Edition Kamerafäste Driftbox Planer för bilen: Renovera bromsoken genom att lägga dem i elektrolys, lacka i silver, hona och montera med nya o-ringar och dammskydd. Byta alla bussningar i fram- och bakvagn. Smörjnippel på främre bärarmsbussning? Montera diffbroms. Montera nya stötdämpare/fjädrar Montera sitta-stil-stolen. Montera mockaratt. Montera dubbla bränslepumpar i tanken för att undvika "fuel-starvation" som inträffar vid nivå under halv tank. Montera elfläkt, termostatstyrd som även går att tvångsköra från kupén. Lätta bilen ytterliggare med tips från Johan Sjöströms lysande tråd. Ta bort solfilmen Styva upp växelspaken Sänka rattstången 30-40mm Planer för racingföraren (aka. me, myself and I): Hörselskydd Komplettera säkerhetsutrustningen. Sabelt 6-punktsbälte Sabelt Ultralight 6 Point Harness - Demon tweeks Köra på BMWCS/BMWSC bankörningar. Köra på Mantorp med ÖSK. Diffbroms - Snabbaste banan jag kommer att köra blir antagligen Mantorp Park. Ska jag satsa på 3,73:1 eller 4,10:1? Väghållningssats (stötdämpare/fjäder) - Helt novis på detta! Behöver hjälp att räkna fram lämpliga värden på stötdämpare/fjädrar/krängningshämmare. Bilen kommer förhoppningsvis väga strax under 1200kg. Ska jag kombinera ihop stötdämpare och fjädrar själv eller köpa ett komplett kit från KW, Intrax, Millway etc.? Även om jag inte behöver kunna justera bump/rebound initialt så vill jag ha möjligheten i framtiden. Mockaratt - Vilken diameter är lämpligt? 330mm eller 350mm? Ytterliggare idéer tas emot tacksamt! _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||||||||||
Välkommen i klubben! Silentblock i delrin blir nog till att tillverka själv, har ev ritningar kvar. 3,73 blir nog lagom till alla svenska banor med 205-50-15, finns nog delar till en sån i garaget.. Chassiekit kan man diskutera i all oändlighet, mitt enda tips är att köpa allt från samma ställe och från nån som vet vad de säljer. _________________ Rikard Ahlin |
||||||||||||
Hälsar oxå välkommen!
Förresten, silentblock i delrin lär bli VÄLDIGT stötigt på allt annat än bana så du vet, personligen hade jag valt något lite mjukare men visst skall det vara kompromisslöst så kanske det är rätt, min är inte kompromisslös tyvärr.. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||||||
Mja, stötigt blir det nog inte av silentblocken direkt, men ljudnivån hoppar gärna upp ett par snäpp. _________________ Rikard Ahlin |
||||||||||||
Kan minnas fel men jag har bestämt för mig att en viss Millway nämnde detta för mig och sa att just denna bussning orsakade ett stort ras i komforten. Nåja att minnas saker är inte min starka sida och Herr Ahlin brukar ha koll på läget
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||||||
Delrin i bussningarna gör att ljudet/oljudet fortplantar sig lättare men samtidigt slipper
man den sladdriga känslan som är i gummibussningarna. Siilentblocken kan vara en god ide att byta då det är tjockt med gummi i dom som flexar. Bussningarna i länkarmarna kan man köra orginal då det är väldigt lite gummi i dessa samt om man vill bygga om till justerbar camber toe bak är det bra om det finns lite rörelse i dessa bussningar. Det finns prisvärda kit för banåka från t.ex XYZ prata med Mats www.xyz-sweden.com Han kör själv i bmwcup så där kan du få hjälp. Ang fjädervärden beror ju på hur kompromisslöst det ska vara. Här kan du kolla med rius & ahlin som båda kör compacter. Krängare bak borde du kunna plocka en grövre från z3m där det finns 19mm. Fram kan du koppla krängaren till fjäderbenet för att få den styvare. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||||
Nu ska jag inte kapa tråden mer. Fin Compact Daniel! och även din blev i ett nafs mer seriös än min. |
||||||||||||
Man ändrar utväxlingen för krängaren orginal sitter den ca halvvägs in på bärarmen så när en kraft påverkar hjulet så får man en hävarm från hjulets centrum till krängarens infästning i länkarmen. Kopplar man krängaren till fjäderbenet så blir hävarmen mycket kortare. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||||
Tack för förklaringen Michael! Nu gäller det bara att det sitter fästen för detta på chassiesatsen jag köpte...
Hoppas förklaringen är till nytta för trådskaparen också så vi inte kapat i onödan. |
||||||||||||
och så skulle jag vilja tacka min mamma... hej mamma... blev visst ett långt tacktal nedan, men kan inte bli annat med denna respons!
Tack Rikard! När jag tidigare var i kontakt med dig och Johan Rius via pm så fick jag en ritning av Johan, men han kunde inte gå i god att det var rätt version. Om du hittar rätt version så är jag spekulant på den... Jaha? Är det delar som du kan tänka dig sälja?
Tack Johan! Inte heller min ska bli kompromisslös. Jag har en annan bruksbil så det är helt ok om denna bil inte har någon komfort, är stötig och låter mycket i kupén. Så länge den är möjlig att köra snabbt på bana och jag kan åka med den för egen maskin till och från banorna runt om i Sverige är det ok.
Tjena Andrew! Ingen risk du ger Compacten dåligt rykte som du körde på Sviestad i somras! Brett var det här!
Tack! En flod av information! Hur bygger jag om till justerbar camber och toe bak? Fjäderkonstanterna ska vara så optimala som möjligt så länge jag tar mig till och från banan för egen maskin utan för stor plåga. När jag byter fjädrar/stötdämpare krävs det att jag byter krängningshämmare också för att få en bra balans i bilen?
Tack David! Var inte så säker på det, skillnad på planer och verklighet! Men jag ska försöka hinna med det jag tänkt innan säsongsstart. _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||||||||||
Hej Daniel och grattis till ett bra bilval som är grymt snabbt redan med väldigt små modifikationer. När det gäller din fråga om vilka stötdämpare du skall köpa så är det "bara" att bestämma sig för om du på sikt skall "offra" den, dvs skall bli en riktig bil (ej för gata) eller om den skall kunna köras till och från gatbilsträffar samt att handla korv på den lokala kiosken. När du vet svaret på den frågan kan du sedan välja produkter till din bil därefter. Om du tvekar så kommer mixen av saker du hänger på bilen inte lira ihop (vissa är gatprylar och vissa för race) vilket gör att du blir mer fattig än nödvändigt samt att bilen inte funkar speciellt bra på bana. Antingen eller på något sätt... Skall du ha vettiga fjädrar/stötdämpare så kostar det en slant, framförallt om du nu vill ta steget mot 1 eller 2-vägs. Skall du åka "gata" så kan du lika väl köpa "XYZ", "123" eller "ABC" chassie kitt och lägga mellanskillnaden till ett "riktigt" kitt som Intrax eller "Millway byggt" på bantid/bensin och däck. Det är alltid den sistnämnda som utvecklar mest, i alla fall de första åren. Många (inklusive undertecknad) köper eller har köpt "snik dämpare" med bra fjädrar till att börja med för låt säga 5-10kkr, åker en säsong och "växer" fort ur de billigare "kitten". Sen står du där med grejerna som du inte vill ha och andra handsvärdet är inte brilliant på de billigare kitten vilket innebär att du får investera igen redan efter en säsong på bana Så om du inte bestämt dig för vad du skall ha bilen till eller inte har råd att köpa det du vill ha så tycker jag att du likväl kan köpa "M" dämpare på skroten och hänga dit hårdare fjädrar tills du vet vad du vill. Jag lovar dig att detta räcker långt och kommer inte begränsa första året... oavsett fabrikat så om du köper nytt så köp coilovers bak direkt.
Japp, de kan säkert sälja ett modifierat järnspett till dig som du kan hänga dit bak
"Lättast" och med mkt bra resultat är att köpa dessa: http://www.millway.se/bilmodell/bmw/
....eller ja. Beroende på hur "rätt" man kommer med fjäderkonstanterna. Kommer man "rakt på" så kan man åka med original krängare, men kommer man "snett" med valet av fjädrar så kompencerar många med grövre krängare istället för att ta itu med grundproblemet. _________________ Patrik Skoog |
||||||||||||
Hej Patrik och du ska veta att köpet inte är någon slump efter att ha fått influenser av bl.a dig och brorsan din! Egentligen har jag redan bestämt mig, det är för bana bilen ska modiferas. Även som nybörjare har jag fått uppfattningen att en kombinerad gat/ban-bil aldrig blir bra, så även om jag skyndar långsamt kommer bilen enbart få uppgraderingar som är avsett för bana. När jag helt låter "offra" den får framtiden utvisa. Först behöver jag träna, träna och träna på körningen. Jag har inte för avsikt att handla korv på den lokala kiosken med den så om jag nu bygger den enbart med bana i tanke, hur länge kommer den vara möjlig att köra till och från banan innan är gränsen nåd? Eftersom bilen/bilmodellen var/är relativt billig i inköp, den går att lätta en hel del vilket nästan är gratis, bromsarna inte kostar en förmögenhet att renovera/uppgradera, så tänkte jag satsa ordentligt på väghållningen. Således ska jag försöka undvika "snik dämpare" och onödiga utgifter. Men vad ska jag köpa? Även om jag kontaktar välrenomerade företag som säkert kommer med bra förslag så är det som att köpa grisen i säcken, vilket jag inte gillar, när jag inte har kunskapen/erfarenheten att utvärdera och ifrågasätta. Hjälp! Vad är fördelen med coilovers bak?
Bra tips! Men attans, redan köpt bärarmsbussningar som inte är ställbara.
Som sagt, vore skönt att komma så "rätt" som möjligt. Åter igen hjälp! Lämpliga fjäderkonstanter etc. mottages tacksam. _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||||||||||
Patrik på hugget vi får väl se vad XYZ 123 eller ABC eller vad det nu var jag beställde av kinnby går för i cupen till våren _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||||
Kul att jag och brossan smittar av oss Du verkar ha tänkt innan vilket är bra, en del bara bygger på utan att ha ett slutligt mål och då blir det oftast både dyrare och sämre. Fördelen med coilovers bak är väl inte jättestora på "vår" nivå, både jag och brossan har allt som krävs hemma för att konvertera våra bakben men eftersom vi har testat fram en fjädersetup som funkar med fjäder på org plats så ser vi inte att fördelarna är tillräckligt många för att åka coilovers. Men krafterna blir "mer" rätt och de som kan mer säger att dämpare/fjäder jobbar bättre när de är monterade på samma position. Sen så blir det lättare att göra cornerweight också med fjädern på coiloverplats. Dina bärarmsbussningar kan du säkert sälja iväg, det finns gott om "E30" bakvagnar som behöver nya bussningar Både jag och brossan hjälper gärna, det är bara kul om fler åker fort med BMW compakter. Extra kul är det att hjälpa när du har som målsättning att bilen skall bli "riktig" bil, att du åker med BMWSC och till och med kanske kör om mig i klass standard 2011 Skicka mig ett mail ang dämpare, jag kan fixa fram en offert på ett Intrax kitt som är en kopia på brossans "setup". Där lär du inte köpa grisen i säcken i alla fall och det går bevisligen att åka fort med de grejerna.
Som sagt, jag vet att det finns många fina "kitt" till väldigt vettiga pengar att köpa just nu. Många har åkt fort med saker som kostar 1/4 av de "dyrare" fabrikaten så det är bara att prova om man vill! Dock så har både jag och brossan testat en del olika fabrikat bla: gula koni, bilstein, ombyggda M dämpare, spax, leda, proflex, intrax mfl och har gång på gång dragit den slutsatsen att man får EXAKT det man betalar för. Man märker inte skillnaden förrän man jämför rakt av. På de dyrare "kitten" betalar man i vissa fall (tex Öhlins) för varumärket, men det finns också stora fördelar i både service, reservdelar,garantier, tillgång till expertis, dämparens uppbyggnad mm. Det är som att hävda att skoda och audi är exakt samma bil. _________________ Patrik Skoog |
||||||||||||
Det är dom i alla fall när man ska köpa reservdelar samma del med samma partnummer ligger den i audi påse är doc priset x3 . Så när kollegan köper rerervdelar till sin ådi ber an att få i skoda påse då räcker det till 3 _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||||
Såg att Millway har ett nytt kit för camber/toe justering i sortimentet. Är detta kit godkänt i BMW Cup klass Standard? _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||||||||||
Nej för din bil så endast i special. _________________ Patrik Skoog |
||||||||||||
Här händer det inte så mycket praktiskt än så länge, men inköpslistan blir kortare och kortare när beställningarna blir fler och fler... ...men sen verkar det som inköpslistan inte blir kortare i samma takt som beställningarna läggs.... skumt... förökar sig de önskvärda delarna på ngt sätt?...
Gör ett provskott och ställer en fråga här i tråden. Är det vettigt att köpa/montera fjäderbenstag till tornen fram och bak för att förstärka eller är de mest för att öka bling-faktorn? _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||||||||||
25 Mars och ingen har svarat , Bling stag är ok om det är rätt utformat , men ett x brace är att föredra , eller gärna båda , för att få bling och styvhet . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323ti -98 - Reg.bes av halvbur mån 17/6! | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 18 besök senaste veckan (51899 totalt) |