Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport Nya Megane RS lanseras i Sverige | 1, 2, 3, 4, 5 >> 20 besök senaste veckan (41335 totalt) |
Hej alla!
Thomas Albinsson heter jag och är rookie är på forumet. Jag jobbar som Produktchef på Renault Nordic och har tidigare bara "smygläst" lite vad som skrivits här, men tänkte att jag nu borde aktivera mig lite mer, släppa lite information om vad som händer på Renault samt kanske svara på frågor i den utsträckningen jag kan! Inom kort kommer vi skicka ut lanserings,produkt samt prisinformation till våra återförsäljare gällande Nya Megane RS så håll ut. Men som ni kan se av ämnet (ovan) så är det med glädje att kunna meddela att vi kommer lansera denna variant i Sverige. Denna lansering är "toppen av isberget" av antalet specialversioner vi på Renault kommer lansera i Sverige under dom kommande 12 månaderna i flertalet av dom segmentet vi jobbar med. För er som kanske är lite intresserad av att titta lite närmare på Nya Megane RS kommer vi under våren närvara vid ett antal olika mässor, race etc. Återkommer med mera information senare. Nåväl. Tack för denna gång så hörs vi snart igen. ps. Finns på thomas.albinsson@renault.com om det finns frågor eller svar _________________ Thomas Albinsson Produktchef Renault Megane & Scenic Renault - Drive the Change |
||||
Välkommen Thomas!
Som sagt kul att någon från Renault visar intresse, det är vi som Svenska Renault Sport entusiaster bortskämda med precis. Min första fråga gällande Meganen blir kommer den med Cup paketet? Historiskt sätt har ju aldrig Cup varianterna sålts i Sverige trotts att det är endast dom som är intressanta. Hälsningar / Mårten |
||||
Vi hälsar Thomas Albinsson hjärtligt välkommen till rejsa.nu.
Bilköraintresserade har ju från Renault Nordic saknat engagemang med focus på oss som gillar att köra bil. Jag har från och till haft lite kontakt med Renault Nordic för att försöka sälja in en gnutta medvetande om att lite intresse för "RS"-modellerna faktiskt finns i lilla Sverige (fick väl inte översvallande respons...) Man gör ju från Renaulthåll massor för "vår målgrupp" på andra marknader. Så kulturen finns ju nå'nstans där bakom väggarna. Extra kul när det kommer signaler från Renault så här alldeles självmant. Vi är idel öra - ös på med information. |
||||
Vilket varmt mottagande! Trevligt
Mårten: Japp, självklart har jag valt att ta in Cup Chassi, chassit blir ju en aning trevligare med det tillvalet...inkluderar eLSD (diffbrom) + lite fräckare Brembo. Ni har helt rätt när ni säger att vi inte jobbat så mycket med "Sport" delen av varumärket tidigare....sen vi körde själv från 1 Jan 2007 har det varit fokus att få igång affären....men nu blir det andra takter kan jag lova Extra kul med en chef som brinner för racing också ps. Ni har väl sett RS Monitorn som finns tillgänglig också va? http://www.youtube.com/watch?v=_UAtN _________________ Thomas Albinsson Produktchef Renault Megane & Scenic Renault - Drive the Change |
||||
Hej Thomas, trevligt initiativ!
Vi skulle verkligen behövt lite insider hjälp när halva rejsa var sugna på att köpa R26R... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Vet du om man stöter på några problem med att regga en begagnad i Sverige? . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Nu blev jag faktiskt lite avundsjuk, vilken ynnest att ha någon från insidan som ger direkt information till den tänkta målgruppen!
Hoppas du skapar trend Thomas, smartaste/bästa draget jag sett på länge. *hint, hint du ev. smygläsande produktchef/alt vem som helst anställd på tyskt bilmärke jag råkar gilla hint, hint* Återigen till Reanultgänget på rejsa ta hand om möjligheten på ett bra sätt, guld värt! //UR _________________ |
||||
Plötsligt händer det...
Välkommen Thomas! Vi är många här som ser fram emot att höra om vad som är på G. Tack för mailsvar om cupchassi till RCS 06. Vi får se om du får tag på info om huruvida sådant kan beställas i efterhand. Hälsn Björn _________________ Björn Rustare 56 varv på Nordschleife BTG 9.12,01 (loggfil med hyrswift) |
||||
Kul att det kommer lite roliga modeller. Kan inte påstå att jag är någon Renault fanatiker (även fast många tror det) men de har helt klart gjort en del riktigt udda och häftiga modeller.
Blir kul att se dessa ute på banorna och på gatorna. Själv håller jag nog tillgodo med min gamla veteran Renault men det är ju inte fel det heller _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Man kan ju säga att man fortfarande är lite bitter över att R26R inte togs in, trots ihärdigt tjatande från oss som ville köpa en. Inga svar fick man trots löften från Renault handlare att "saker hände, bara nån vecka innan det händer nått" >
_________________ Mathias Lövdblad |
||||
Farbror Clarkson har provkört och kommer med en del otippade kommentarer:
»It just feels like a jolly nice car.« »And I'm sorry but it doesn't cut the mustard.« http://www.timesonline.co.uk/tol/dri Diskussion på det? _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Verkar vara en trevlig kärra! Som jag fattat det så är Gordini-namnet på väg tillbaka på vissa modeller, eller? Hur ser det ut där, vilka modeller gäller och blir det aktuellt för Sverige?
Borde väl maila in frågan istället, men då jag inte är i läge att köpa en så är jag lite lat _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
Yeah! En SNYGG Renault Megane. Du som jobbar på Renault, kan du förklara hjärnsläppet Renault hade och som tydligen satt i rätt länge?
Den gamla låg ju i liga med Pontiac Aztek och Fiat Multipla |
||||
Produktinformation. Kollade Svenska hemsidan i förrgår och hittade "inget" om denna bil, bara en liten kort notis om att den fanns. Kul att den kommer snart. Hur många bälten i baksätet på CUP?, vore mycket trevligt en Megane som rolig vardagsbil och komplement till min banracerbil och den stora LandRovern (2.740kg, har fyra barn och hund så man blir lätt begränsad till vardags)! _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||||
R26R historien ja....ett av mina dåliga samveten. Well, försökte VERKLIGEN att få hit den till Sverige men dessvärre hade modellen inte begärts av den tidigare distributören av Renault i Sverige varav det gjorde det en aning knepigt (behövs lite special komponenter) + att vägverket inte kunde skriva under på att dom skulle godkänna bilbältena : ( Nåväl, nytt år, nya modeller, nya tag! Ska kolla upp det där med regga en begagnad. Vet att det finns en (minst) här i Svedala! T _________________ Thomas Albinsson Produktchef Renault Megane & Scenic Renault - Drive the Change |
||||
Hej MarcuZ När du får hem bilen med Cup-chassit så blir det inga förändringar i antalet bälten i baksätet. Så det är bara att ta med alla 4 barnen på en sväng Gällande hemsidan så kommer RS infon dyka upp inom ett par veckor! Annars finns det rätt mycket info här - > http://www.renaultsport.co.uk/roadca _________________ Thomas Albinsson Produktchef Renault Megane & Scenic Renault - Drive the Change |
||||
Nu ser jag att du inte pysslar med Clion men jag undrar ändå hur det ligger till med Clio 200 speciellt i Cup utförande. Jag antar att ni som produktansvariga har koll på hur pass lovordad den blivit ute i Europa?!
Några exempel: http://www.youtube.com/watch?v=Ae4Rq http://www.youtube.com/watch?v=VUR3_ Eftersom du "smygläst" lite här tidigare kanske du vet att vi ifrågasatt dels varför cup paketet inte varit tillgängligt men också priset. Som du ju säkert har koll på har ju tidigare Clio Sport som erbjudits i Sverige varit fullsmetade med utrustning och väldigt dyra i grundpris. Instegspriset för den UK sålda Clio 200 Cup ligger på ca 200.000kr vilket jag skulle vilja kalla mycket konkurrenskraftigt. Har ni någon annan tanke kring detta? En parentes Clio 182 såldes i UK i totalt 7200 exemplar under de två år den såldes (2004/2005) om man omräknar detta per capita (8miljoner invånare sverige och 61miljoner i UK) får man att den Svenska försäljningen skulle kunna vara 13% av den brittiska dvs. 944st. Naturligtvis är detta en mycket grov jämförelse som inte alls tar hänsyn till den stora hothatch kultur som verkar finnas i UK, eller att bilarna marknadsförs på ett helt annat sätt där. Men ändå det kan kanske ge ett visst hum om vilken marknadspotential som borde finnas. Har det totalt sålts ens 10st Clio 182 i Sverige under samma period? Tveksamt. |
||||
Inget dåligt betyg för Meganen trotts jämförelse med Focus RS.
http://www.evo.co.uk/videos/planetev http://www.evo.co.uk/videos/planetev |
||||
Kanske har någon missat nedan video så postar igen. Ser i övrigt fram emot att testa denna Renault själv.
Renault Megane var först ut på denna fuktiga bana, de hade endast ca 30min att sätta tider med alla 4 bilarna. Således gick Megane först och således hade den sämst förhållanden. Intressant att den ändock gick ca. 2 sekunder fortare än Ford Focus RS. Fövisso hade Megane ca 21hk mer än vad fabriken uppger men andå mindre effekt än Ford RS. Oavsett, Megane verkar vara en riktigt fin hothatch. Testade bilar är följande. Renault Megane 250 Cup 1.32.84 v Focus RS 1.34.32 v SEAT Leon Cupra R 1.32.24 v Golf GTI 1.34.07 SEAT Cupra R har mest effekt av dessa bilar enligt EVos test på bänken. Bifogad länk http://www.evo.co.uk/videos/trackday _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Nu kommer en mycket relevant fråga;
I england kan man beställa Megane RS Cup. Alltså bilen i "helt" Cup utförande med mindre utrustning och är billigare än basmodellen. Sen kan man köpa till "Cup paketet" på basmodellen av Megane RS också. Som då blir dyrare än basmodellen. Priserna i England; Renaultsport 250 Cup: £22,467.29 Renaultsport 250: £23,489.02 (Cup paket kostar £1,226.09 extra. Då får man även Recaro stolar verkar det som) Frågan är alltså; kommer det bli så i Sverige också? _________________ Mathias Lövdblad |
||||
RenaultSport Nya Megane RS lanseras i Sverige | 1, 2, 3, 4, 5 >> 20 besök senaste veckan (41335 totalt) |