Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 -75 (Utility-sportwagen) | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 3 besök senaste veckan (73974 totalt) |
Hade ett litet dilemma för ett tag sedan. Jag behövde en ny vinterbruksbil som skulle vara billig att äga men även skulle vara rolig (BMW) gå bra och kunna användas som busbil på sommaren. Åka konbana på träffar osv.
Vad är inte mer passande då än en BMW 02:a. Så jag började leta runt lite efter billiga sådana men de va svårt att hitta nått passande. Blev så att jag helt enkelt tog över en kompis gamla bruks 02:a. Hämtade den i början på okt. Och det konstaterades snabbt att den var i behov av en hel del rostlagning och även lite andra uppdateringar. Så planen är väll ungefär som följer. Rostlagning och ordentligt rostskydd Ev. en omlack i garaget renoverad framvagn renoverad bakvagn Alpina diffbroms 75% 3,64:1 5-växlad låda Getrag 245 OD Insprutningsmotor Problemet är ju att jag behöver den som bruksbil med så det måste gå snabbt och blir kanske en slags rullande ombyggnation. Lite bilder på pärlan när den var nyhämtad, tror det var runt 091002 _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
091005
Efter att ha rastat bilen runt i stan ett par dagar så fick jag lov att börja på rosten som var de största problemet. Kapade ur lite ickeplåt ur golvet på p-sidan först. Främre golvplåt Bakre golvplåt Tråkig framskärm och golvhörn bortkapat Det blev första kvällens arbete _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
|
||
Ja visst är den grym
Perfekt med både dragkrok och tidsenligt takräcke Sitter en 2 liters Dellorto 45 motor i den nu med nån mildare Schrick kam. Härligt sound Skulle vilja ha en högkompad 2-2,2 liters med sprut att gunga runt med i vinter....får se hur det löser sig och vad som finns i gömmorna. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
091006
Fortsatte och gjorde klart golvet på passagerarsidan Fram Bak Tog även bort lite ytrost och gjorde rent på allt löst under bilen Sedan samma visa på förarsidan. Här har jag städat undan asfaltmattorna och kollat omfattningen av skadan. Fram Bak _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
|
||
Jag brukar ofta kapa till ersättningsplåten först, sen ritsar jag på det jag ska ta bort innan jag kapar bort rosten. Voila!
Annars är det bara tålamod och noggrant mätande som gäller. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
091007
Denna dagen fortsattes det med golvet på förarsidan Bak Fram Under baksäte Underrede efter skrapning och stålborste. Slet sedan loss framskärmen på förarsidan då den var död och jag ville se hur det såg ut bakom. rast/vila igen _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
091008
Denna dag ägnades mest åt att spruta det färdiga plåtjobbet med Epoxi primer. Började med grå, men den tog slut så jag fick bättra på med lite gult senare Sedan åkte jag ut till en kompis för att se om han hade något bra att ha liggandes. Kom hem med ett par framskärmar. Rätt buckliga men i alla fall rostfria. Blir att försöka rikta dessa senare. Tack till bröderna Bergfors More to come _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
|
||
Det handlar ju mycket om att prioritera. Offrar man sömn, mat, vänner, tv och så vidare några dagar så hinner man en del _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
091009
Hade nog dåligt med ork denna dagen för det blev bara en tvätt av hjulhus vänster fram och renskrapning och borstning. Upptäckte att det inte fanns nån plåt kvar att skruva framskärmen i mot fronten....ingen front kvar i nederkant heller allt för denna dag _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
091012
Efter en ledig helg satte man fart igen. Hade lite dåligt med bilder på front och skärmarbetet men hela hörnet på fronten byttes och en bit i överkant mot skärmfästet. Målat med Epoxi med. Började sedan med tröskeln på förarsidan, den var sjukt dålig på utsidan men riktigt frisk på insidan (tack och lov) stora mängder Tectyl hittades inne i balken Tack för det när det gäller rosten, men svetsningen var inte lika kul :P Har knappt sett en 02:a med den inre förstärkningen kvar Ungefär såhär blev det innan slipningen av svetsfog. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Hehe ja men man går väll in i väggen snart och är färdig för hemmet _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Vilket tempo...
Bra kämpat och trevligt att se en 02a som lagas upp och åter ska bruksas.
Superbra tips, det ska jag komma ihåg till nästa gång för att slippa sitta med pappbitar och sen (försöka) skära ut efter dem. 02a med krok är klockrent. Är inne på min andra med krok för tillfället, men man ska nog inte hänga på allt för mycket där bak, 02ans starkaste karossdel är ju inte bakom bakhjulet direkt... _________________ |
||
Haha nej man är ju lite orolig då man ser hur kroken sitter fastsatt i bakänden
Men min förra 02 bruksis som nu e projektbilen med V8 så körde jag då ett biltransportsläp med en 02:a på Gick fint, men lagligt? Knappast _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Vi kör väll en dag till.
091014 Här ser man den färdigslipade tröskeln på förarsidan. Sparade bara en liten bit närmast bakhjulet som jag tänkte ta senare. Sedan gjordes en skadeanalys av passagerarsidans tröskel. Det ser faktikst lite värre ut än vad det är. Då rosten nästan enbart kommit utifrån så är plåten hyggligt frisk bakom ytrosten. Blir nog bara lite småbitar att byta ut Slet även bort framskärmen på p-sidan och tvättade av den med avfettning, borste och vatten. Blir en aning roligare att jobba sen då Man ser dock att skärmfäste fram i fronten var tokdåligt även här Nu ska jag äta lite middag _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Äh, fixa en droppställning så har du ytterligare lite tid till 02:an...!
Ser kanon ut! |
||
091015
Slipade först bort lite rost på fronten och lappade ihop hörnet på fronten så jag hade nått att fästa skärmen i. Sedan började jag kapa loss det som var genomruttet på passagerarsidans tröskel så blev de natt _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 -75 (Utility-sportwagen) | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 3 besök senaste veckan (73974 totalt) |