Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Däcktryck Kumho Ecsta V70A? | << 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (38762 totalt) |
Magnus, åker man blysläde så verkar 2.2-2.4 fungera bra, har för mig att min släde väger strax under 1650 med mig i och full tank, vi får bilda en blyslädesklubb där vi pratar däckstryck Jag åker på 245 fram och 275 bak. _________________ Rehan Mirza |
||||
Har fått lite ny info...Kan vara så att problemet är camber-relaterat. Kumhosarna vill tydligen ha mycket negativ camber. Sviestad som vi kört på tar nog en del på materialet också...är ju inte så mkt rakt fram precis. Har för närvarande ingen mer justermån av camber, -3,5 fram resp - 2,5 bak så det får bli att flippa däcken hö/vä på fälgarna emellanåt. Så vi är nog inte helt fel ute med lufttrycket. 2 - 2,2 varma på min, något högre på din gissar jag kan vara lagom. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
Även jag testar Kumho iår, har inte haft något problem med slitaget ännu..
Annat än att dom slits väldigt fort, har kört ett tiotal slalomvändor och det har tagit väldigt mycket. Kanske lugnar ner sig när slitit av det första? Siktar på 1,8 i kall tryck, bilen är en civic på 1200kg. _________________ Tobias Hilmersson 944 S2 "Murphy", 968CS |
||||
Finns mycket intressant info i Samuel Linqvists biltråd. Han var ju nere på ringen och ett däck gav med sig. Han kör helst med klart lägre tryck (med en M3 E36 som min men den är gissningsvis lite lättare). Läsvärt som sagt _________________ Magnus Thomé |
||||
Har idag gjort premiär med Kumho på min 944 S2 (1300 kilo inkl förare och 211 hk).
Däcken funkar bra med varmtryck på 2,0 bar. Vid 2,1 börjar det glida en del och 2,2 är i princip okörbart, enligt mig i alla fall.. Kör med 4 grader (neg) camber fram och 2,9 grader bak. 1 mm toe out fram och 3 mm toe in bak. Trevliga däck i övrigt; Bra bromsegenskaper, men inte samma kurvbett som Michelin. _________________ -- |
||||
Jag hade premiär på redan slitna 235/40-17 i lördags på Mantorp på min 325 E36, dom har innan suttit på just M3 och har då slitits precis som Marcus däck, dock mer på 2st av dom, jag körde då med dom bak och märkte att det blev lite mer slitage på samma sätt och då har jag inte mkt camber alls, kanske 2.3grader fram, och i fram märktes inget märkbart heller direkt, enda extra slitage jag märkte var då såklart skrubbad utsida, men för mig verkar dom då räcka ganska bra.
På Kinnekulle tänkte jag vända på det och köra dom mer slitna fram så lär jag ju se hur slitaget blir. Gällande trycket så körde jag först 2 i kalltryck som blev ungefär 2.4 varmt sänkte det till 2.1 varmt istället vilket gav märkbart mer grepp tyckte jag. En sak jag funderade på var att jag såg R888 17" som suttit på E46 med orginalchassi = inte mkt camber, inte alls mkt slitage och väldigt jämnslitet, kanske är det så att det är det mer ekonomiska valet i slutändan? Jag kommer liksom snart behöva byta däck och funderar då på vad jag ska välja, Kumho i 235/40-17 har jag hittat som billigast 8700 för 4st eller något i den stilen, R888 är nån hundring dyrare per däck, men om dom har jämnare slitage samt räcker längre kanske det är vägen att gå? _________________ Viktor Starkman |
||||
Körde banpremiär med Kuhmosarna på Mantorp. Hade 1.9 som kalltryck som startpunkt men sänkte 1,5 hekto efter något pass eller två och tyckte det gav tydligt bättre grepp.
Inga problem med att jag var uppe och körde på däckssidan ÖHT men samma skumma slitage "lite ytter om mitten" speciellt bak. 245/35 18 runt om på 9 tums fälgar -3,3 camber fram -2,3 camber bak 1 mm toe ut fram 1 mm toe in bak Strax under 1700kg med full tank. Sen blev bilen snabbt lättare när soppan försvann under dagen _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag har kört två gånger med V70A 225/50-16 på Challenge, första gången hadde jag 2,3 fram och 2,1 bak varmtryck.
Andragången gick jag ned ett hekto runt om fick bättre tider och bilen kändes inte lika understyrd. Slitaget ser inte snyggt ut och kollar man på bilderna ser det ut som att det är för lågt däckstryck? Är det jag som överkör? Tyskstuk på däcken? vet att fälgarna ( 7") för smala till däcken. Fel hjulvinklar? Förlågt däckstryck? Bilen väger 1650kg effekt 250Hk/380Nm och är fyrhjulsdrift _________________ Christian Eriksson |
||||
oj.. Tung bil, smala däck, hög profil och hjulvinklar som ser ut att komma direkt från gatan - det är en svår kombination. Av bilden att döma så finns det nog i alla fall inget lufttryck i världen som kan rädda dina däck från undergång.. _________________ -- |
||||
Då är det väll bara att gasa vidare, så länge däcken håller.
M3 orna väger lika mycket som min bil men dom kanske har lägre profil och andra hjulvinklar? Funderar på att däcka om så att höger däcken hamnar på väster sida och tvärtom för att få ett jämnare slitage för det är ytterst på däcket som slitaget är störst, tidigare har jag bara skiftat fram och bak. _________________ Christian Eriksson |
||||
Kopierat från min biltråd:
------------------------------------------------------------------------------------------- Var förbi NB gummi idag och hämtade hjul med friskt nytt däck. Vi kollade lite på det kaputta däcket men vi kikade även lite på de andra däcken på bilen som är hela. Det som gick sönder var höger fram (på däckets insida). Här är bild på vänster frams insida. Man ser tydligt att halvvägs ner på däckssidan (undre halvan av "K" i Kumho) så är det mörkare som man gnuggat däcket mot något eller att det blivit varmt? Sådär ska det verkligen inte se ut! Det udda är att yttre däckssidan ser helt okej ut, inga märken i gummit efter att man kört en minsta bit ner på däckssidan (som det ju blir med vissa däck, speciellt gatdäck, när stommen ger efter när man överbelastar däcket) Skuuumt: Det trasiga däcket, stommen har gått av helt och en lång reva går längs däcksidan: Så här lång bit har stommen gått i två delar, resten av däcket är helt intakt: Såhär ser det ut inifrån, rent o snyggt men en lång reva: (inte optimal bildkvalite, sorry) _________________ Magnus Thomé |
||||
Exakt! Jag är HELT övertygad om det är precis som du beskriver. Det är på exakt samma ställe på däcket. Så det som är helt men har ett mörkt område lär ju paja snart det med antagligen. Personligen har jag inte varit med om tydlig överbelastning av stommen på insidan förr, det brukar alltid vara ytterväggen som inte orkar stå emot på min (tunga) bil om det är nån däcksmodells stomme som inte pallar. _________________ Magnus Thomé |
||||
orkade inte riva av bakdäcken. Eller.... Daniel slapp Han gjorde allt jag bara stod o kollade på o pilla mig i naveln o tog fotona Men jag undrar osså om bakdäcken har samma tendenser. _________________ Magnus Thomé |
||||
Enligt Vad tyska leverantören om "tryck vs grader" så ska det vara följande på Hårda 265-35-18 däcken märkta med en "9" = Hard!
obs! Detta gäller Kuhmo Ecsta V700 265-35-18 Med gummiblandning "9" som slutsiffra. Kalltryck på bana = 1.8kg Kalltryck på gata = 2,8kg (dock inte ok att åka gata på "PGA" att det kostar att slanta nya däck hela tiden tyckte Tysken) Grader när däcket har skrubbats för att funka optimalt är 80-85grader, Är max ok med 90grader och vid 100grader är det kaputt som han uttryckte sig! Hoppas det hjälpte till en smula iaf i denna diskussion! Mvh _________________ Klaus Schöps. |
||||
PGA = På grund av!
Han var allergisk på Kuhmo Motorsport Tyskland mot att använda Semi slick på gata för det var bortkastade pengar och det samma med gat däck på bana. För övrigt om någon vill ha Kuhmo däck så hojta till för det är ekonomiskt bra peng på dessa däck. Dock kan ju frakten bli dyr men det går även att få så man hämtar i tyskland. Mvh _________________ Klaus Schöps. |
||||
Intressant info! Hade iofs varit kul att veta rek. av fälgdim. Kör själv med 265/35/18 fram/bak och låg sist på ca 1.8-1.9 kalltryck. Mina däck har dock fått något slags "toyo-veck". Andra och tredje raden utifrån har gått ner mkt mer än den övriga ytan. Trodde först att det var relaterat till camber, eftersom bakdäcken hade mest tendens till toyo-veck. Men efter sista körningen på Sviestad hade även vänster framdäck samma slitage, och då kör jag med 3,5 grader camber. _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||
Däck för banåka Däcktryck Kumho Ecsta V70A? | << 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (38762 totalt) |