Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 Coupé -97 Clubsport *-100kg redan* | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (28676 totalt) |
Efter 2 stycken blåa Opel Speedsters och en grå Porsche 996 C4 blev det nu dags för en blå bil igen - fast numera inte så dyr och möjligheten att kunna bruksa den till och från jobbet. Har haft M5 E34, M5 E39, Alpina B10 Biturbo (alla mellanklass sedaner) så blev det äntligen dags för lite mer "leichtbau" och sportinriktat.
Letade ända sen i höstas efter en vettig M3 Coupé med det enda kravet att den skulle ha A/C eftersom den inte skulle enbart användas som banracer. Det tog nästan 6 månader så hittade jag denna Avusblau -97'an med aluminiumdörrar (klart +) och till rätt pris. Bilen hade gått 16.000 mil vid köpet och föregående ägare boendes i Umeå hade haft bilen sen 2002. Motorn byttes -00 till en fabriksny (försäkringsärende) så motorn har gått ca 5.000 mil bara. Priset var billigt men såklart så var det lite som stod på "att göra-listan" såsom rostig motorhuv, suckande A/C och hö dämpare fram var som en cykelpump. Men vad gör väl det eftersom den ändå inte skall vara i orginalskick... Ett annat plus som f.d. ägaren glömt att nämna var att bilen var utr. med Unichip och det ska då ha gett ca 19hk och 10Nm, men jag ska bromsa den senare på Rototest. -Ny kolfiberhuv från Seibon beställd -Kolfiberinsug från MH-GTR -Nya coil-overs (bestämde mig att köra oprövat kort - K-Sport Trackracing) från Raidopower. Är van att köra Öhlins till Speedstrarna men det blir så hiskeligt dyrt till M3'an. Dessutom så verkar ingen direkt prövat K-sport, XYZ och allt vad de nu heter så jag ställer upp som testperson -Inköpta 17" BMW M3GT-fälgar med beggade R888 däck. -Vägt bilen på vågen idag vid Hjulstakorset - 1.500 kilo med full tank utan förare. Vikten med förare vägrar jag skriva Detta är mest som referensvikt så man vet när man är klar hur mycket man bantat bilen. Målet är 100kg vilket inte borde vara så svårt med nytt insug, kolfiberhuv, bortmonterad telefon, cd-vxl etc. Men nu lite bilder istället; _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||||
Hej , kul med en till M3 e36 cupé, har själv en -96:a och är supernöjd med prestanda för pengarna.
Låter som att din bil är ett mkt bra val att bygga vidare på, och en motor som endast gått 5000 mil verkar grymt bra! Hur långt har du planerat modifieringarna av bilen? Har du några inplanerade bankörningar? Jag har själv bara kört min bil i "orginalskick" på bana (GR) och redan då gick den riktigt bra, körde med slitna sommardäck (av värstingmärket Nankang!!!) nästan jämt med en bananpassad Subaru Impreza STI som hade ca 380 hk, ställbara hjulvinklar, racebromsar samt R-däck mm.. Det skilde mindre än 1 sek/varv.. Och det var första gången jag körde bilen, så potential finns i dessa sköna gamla M3:or! Lycka till m bilen och så ses vi kanske på ngt evenemang i sommar! M v h // Johan |
||||||||
Tack Johan Jag har långt framskridna planer men plånboken är inte planerad i samma takt I år blir det inte så mkt bankörning eftersom jag måste investera i nya bromsar, framvagnsinställning, cornerweighting, nya fälgar + däck, ommappning med nya insuget, nytt avgassystem och slutligen nya bussningar till hela bilen . Men nästa år då kommer den vara så gott som färdig. Så den får rulla till och från glasskiosken helt enkelt. Men ska ner till BMW-träffen på Mantorp i maj iallafall. _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||||
Kopia 18". Kommer att vara till salu då mina nya fälgar kommer hem om ca 2v. _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||||
Ligger dem något i närheten av 8JX18 ET:47 och 81/2JX18 ET:50 ? Däck dimmension? Vad vill du ha för dem:) _________________ Viktor Ragnmark -BMW 320I E46 M-Sport -03 -Projekt: BMW 325CSL E36 -92 |
||||||||
Jo, jag vet men nu är det försent Jag beställde kittet för ca 2v sedan. Men jag tror nog att det blir en bra början. Om 1-2 år kanske man byter ut grejerna ändå till Öhlins eller Bilstein Pss10 beroende på åt vilket håll det barkar... Men bra input! _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||||
Nu får du skaffa nya skor! För jag har tagit dina gamla
Från en m3 till en M-sport men det blev bra ändå. Mycket gummi var det kvar på däcken med Den blev lite tjock över midjan men det är min Kamera som lever sitt eget liv! _________________ Viktor Ragnmark -BMW 320I E46 M-Sport -03 -Projekt: BMW 325CSL E36 -92 |
||||||||
Snyggt. Tack för en smidig affär Har 17" orginal M3 fälgar sålänge.... _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||||
Nu har det hänt lite grann. Har monterat nya dämparna, bytt avgassystem och rensat klart (för nu iallafall)
Nu väger den 1.400kg full tank utan förare men det började såhär; _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||||
Lite mer saker på väg in....
BBS LeMans fälgar 8,5x18 + 9,5x18 med Continental Sport Contact 3 beställt. Bör anlända i nästa vecka + ett fjäderbensstag från en av Magnus'arna här på forumet i blingkrom Idag kom även nya framskivor från EBC. Hittade riktigt billiga på engelska ebay för 1.100:-/paret istället för ca 2.000:-/st från BMW. _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||||
Absolut Rikard. Ska bli kul att spana in både spjuverns och din bil lite mer igen _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||||
Men min betongklump då?? Blir kul att ses om vi är där samma tid |
||||||||
Förlåt Jimmy Står din ofta också nere hos Ricky? Hur har du och spjuvern löst med kolkanistern som ligger i reservhjulsbaljan? Den väger säkert 5-8kg känns det som och jag vill helst ha bort den men man måste väl göra av slangarna nånstans... _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||||
Jag kan svänga förbi ikväll efter jobbet. Hur länge är ni plats? Jag kan komma vid 20-tiden (många måsten efter jobbet med ungar o allt) _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||||
Min bil är tyvärr i stort sett olättad med original porr-röd inredning Jag får be att återkomma efter vinterns lättningsprojekt Jag är tyvärr inte kvar där runt 20:00 ikväll för jag är tyvärr rätt uppbokad, men det här lär inte bli sista gången jag har bilen hos smr (jag har bilen i ett garage i åkersberga typ 5 min därifrån så det är ju inte helt omöjligt att vi stöter på varandra även om jag inte har bilen på fix/reparation ) Synd - det hade vart kul att se din bil och få lite inspiration för mitt senarelagda lättningsprojekt! |
||||||||
Har nu också köpt lätt beggade Porsche 996 turbo ok + klotsar
Finns det färdiga adapterplattor eller måsta man tillverka sånt? Har googlat men inte hittat nåt klockrent svar... _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||||
om du inte har bytt till större skivor med 60mm svephöjd så kommer det inte att fungera. är det fel svep höjd på beläggen i 996 oken,så där har du ett större problem än fästen. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
Ajdå, vilka skivor har det då, har du koll på det? Kommer du vara nere hos Ricky ikväll? _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 Coupé -97 Clubsport *-100kg redan* | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (28676 totalt) |