Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 med M3 breddning, bur osv - SÅLD | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 2 besök senaste veckan (125343 totalt) |
Goddag damer och herrar. Efter några års bil-hjärntvättning så kunde man inte låta bli att insipireras och sätta igång med ett eget bygge. Är idag 18 år och uppväxt i Stockholm = nästan noll meck-kunskaper. Men är tekniskt lagd så borde lära mig hur detta funkar rätt snabbt och E30n ska ju vara en bra nybörjarbil.
Bilen då: BMW 325i från -87. Har rullat runt 15k mil och har efter en mindre stöt i fronten blivit stående i närmare 10 år i ett garage. En del rost är lagad av förra ägaren, verkar förövrigt vara rätt rostfri. Det som ska göras är att bygga mig en rolig busbil som man kan åka på banträffar och diverse evenemang med. Tanken är att den ska se lika bra ut som den går. Lutar i dagsläget mot Mtech paket men har även funderat på M3 breddning (se Edit1 längre ned). Är pedantisk och kommer inte ta några genvägar. Mitt mål är att jag ska vara klar tills Elmia 2010. Effektmålet är närmare 400 driftsäkra hästar med hjälp av turbo (se Edit1 längre ned). Vikten ska hållas låg, inredning osv ska ut och bur ska in. Även bromsar och väghållning ska uppdateras. Ska försöka hålla samma klass i min tråd som Pelko och FugitivE lyckats med. Alltså mycket bilder och text. Tänkte också redovisa alla kostnader så att ni andra som inte meckat så mycket kan få en överblick om vad saker och ting kostar och vad slutsumman blir. Själv gissar jag på att notan kommer gå runt 100 000:- Tar studenten till sommaren09 och har tänkt börja jobba efter de men just nu är ekonomin ganska stram. Behöver ni någon del till er E30 så hojta till, ska försöka bli av med mycket sånt som inte ska användas nu. Och kom gärna med råd och synpunkter! Är som sagt extrem-amatör Missa jag nåt så säg till Bilder från den stora dagen då vi hämta hem bilen: Även jag kom med! Vacker syn i backspegeln... Snabbtvätt på uppfarten sedan direkt in i garaget med stackarn Väl inne Första bilen med taklucka jag har, iofs min första bil men ni fattar Här har vi den gamla maskinen som ska få liv igen Börjat dra ut inredningen på direkten, brorsan hjälpte så gick snabbt... och snart såg det ut såhär, vafan ska man göra av allt?!? Hitta trots allt lite plats att stuva undan sakerna på tillslut tills dem blir sålda. Edit1: Ändrade planer, ingen turbo utan istället en S38B36a från en BMW m5. Blir även M3 breddning utan "förhöjd baklucka och breddad C-stolpe" _________________ Jesper Henriksson |
||
Hämtades alltså förra helgen. 5000 riksdaler fick jag ge för den plus dem 300:- släpet kostade för 3 timmar.
Igår var jag på biltema och köpte allt nödvändigt som behövs för att bli en riktig meckarkung. Montörsvagn: 250:- overall: 230:- 3st Pallbockar (hade en hemma): 210:- Skyddsset (Hörsel-, ögon och munskydd): 60:- Arbetshandskar: 40:- Märkpennor: 20:- = 810:- Totalt har jag alltså lagt -6110:- hittills. Det jag insåg just var att min kärra har den gamla bakdelen med dem fula lysena. Så vete fan om man ska börja leta en ny kaross eller om man ska bygga om bakdelen. Beror lite på hur stor skillnad det är och vad som måste bytas. Klantigt av mig! söker även sponsorer, gärna däck och tuning firmor får höra av sig! _________________ Jesper Henriksson |
||
Dagens update då: Blev runt 8 timmar idag, mestadels utan större resultat. Skärmar, dörrar och allt vägrade släppa sitt tag från bilen så blev väldigt massa övertalande innan man fick loss något.
Här har vi bildskörden: Började med en snabb damsugning av "min" brukisbil i vårsolen Sen konstaterade jag ju som sagt att bakdelen var den gamla innan faceliften vilket var en besvikelse Kommer bli mycket bandit-lyssnande nu Visst ska det vara plåt där i mitten på vanliga E30s? Måste fixa dit en iaf så man slipper lite oväsen kanske. Jag vet att pallbockar ska användas under bilen, var bara lugna Ingen rost på den vanliga pedal-punkten, känn på den! Däremot en jäkla massa otäck sörja vid det där julhuset Bilen vid dagens början och bilen vid dagens slut, för 10 minuter sen alltså Lätt hemmagjord uppbackning, stabilt uta helvete blev den iaf _________________ Jesper Henriksson |
||
Har mer eller mindre bestämt mig att det blir M3 breddning nu med dem faceliftade baklamporna. Vill dock inte ändra på bakluckan till M3 luckan. Siktar alltså på att få en bakända i stil med denna:
_________________ Jesper Henriksson |
||
ok, kom just in från garaget. Blev en ungefär 6 timmar där idag och fick mycket gjort känns det som. Började att ta loss högerdörren som blev kvar från tidigare i veckan då jag tog bort vänsterdörren och vänsterskärmen. Fortsatte sedan att gå lös på innertaket vilket innebär att alla rutor och lister åkte ut.
Pillade också bort ratten och lite andra muttrar. Här har vi bildskörden: Detta var fortfarande bara hälften av listerna Gick lätt att ta bort rutorna när man var två. Jag sparka inifrån och farsan styrde ut rutan och tog emot. Innertaket kommer långsamt fram... Börjar se tomt ut Det var det för idag. Kommer sitta fast med en mattebok och vid ishockeymatchen resten av kvällen men satsar på en likadan arbetsdag imorgon! _________________ Jesper Henriksson |
||
Dagens lilla update då, blev runt 4 timmar idag då.
Börjar med att fråga om någon vet var dessa lister hör hemma? Förra ägaren som rev bort dem och kan inte hitta var dem hör hemma. Är inte dem som sitter på nedanför glaset på dörrarna. Ska ni nångång ta bort innertaket på E30 med taklucka så skruva ut alla skruvar. Nåt geni har tydligt tyckt att dem ska skruva fast innertaket på två ställen runt takluckan... Tog mig lång tid att lista ut det. Dagens trofé (Främre innertak's panelen) E30 alá piratstyle BMW har tänkt på allt, skruvfack i instrumentbrädan, smart! Såhär såg det ut i garaget efter helgens bravader, nu blire lugnt ett par dagar framåt igen. _________________ Jesper Henriksson |
||
Ska uppdatera budgeten också.
Glömde tidigare bort att jag köpt en svets också (Kende MIG-150R från jula) för 2300:- och flussfylld svetstråd 0.9mm (går tydligen att svetsa utan gas med sådan tråd) 200:- Har också köpt en Haynes-reparationshandbok från biltema för 240:- Men sedan lyckades jag sälja iväg större delen av inredningen för 1000:- och en bakre kofångare för 500:- så det är lite plus också. Så förutom dem -6110:- jag låg på tidigare tillkom alltså -1240:-. Så nu är den totala kostnaden hittills -7350 kronor! Blev lite smått rörigt nu, ska försöka få till siffrorna bättre i fortsättningen _________________ Jesper Henriksson |
||
observera att datumen inte riktigt stämmer, kopierat rakt av iprencip från ett annat forum. Men har alltså haft bilen i ca. 3 veckor och den sista updaten är från helgens jobb. Kommer fortsätta uppdatera denna tråd titt som tätt så att ni får möjlighet att följa bygget även här. Hoppas jag inte gjort några knasigheter!
Mvh _________________ Jesper Henriksson |
||
kul projekt!.. jag röstar på att du kör M3 breddning med dessa smalare (-87) bakljus, det ser klart snyggast ut
|
||
|
||
jag har m3 breddning orginal luckan och de smala ljusen https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
oh ser bra ut..
men nej behåll de baklysena. Har haft 2 stycken 88- och äger nu en -87 och ja gillar den mer och mer. tror med rödvita klarglasbaklampor samt typiska golf tricket så blir de nice ! ( röd vinylgrejs på de vita så de blir hel röda ) Ang listen så är de nog till dörrsidorna. över in mot rutan. Lycka till och bifogar en bild så du ser att du inte är ensam och ja de är ingen taklucka på denna _________________ Kristian Svendsen |
||
Kul med så mycket respons här! Tack för alla trevliga kommentarer.
Är rätt fast besluten att jag ska få till en m3 breddning med dem tjocka bakljusen, blir intressant dock eftersom m3an aldrig gjordes med dem ljusen så finns inga färdiga plåtar direkt. Ska bli original baklucka till de iaf och smala C-stolparna. Så ska en E30 se ut enligt mig Men misströsta inte, motorn ska också få sig en genomgång så de blir lite go också :P Skicket på denna är ju rätt sjukt alltså, inte hittat några rosthål än och knappt några tendenser till rost överhuvudtaget. Och jag har den överskattade takluckan Någon som vet föresten om man kommer igenom besiktningen med plastrutor? Det skulle vara rätt nice. Mvh _________________ Jesper Henriksson |
||
Här har du en bild på M3 breddning med nya bakljusen. Jag har iof hela breddningen med lucka och allt.
Du får ha alla rutor utom vindrutan i plast på besiktningen. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Var ute idag igen. Blev 2 timmar på förmiddagen och sen 4 timmar till på kvällen med hjälp av en polare. Man får tacka för det, hade vart omöjligt ensam med dem bultarna. Bakaxeln och bakvagnen är så nära nere man kan komma. Sitter på 3 fördjävliga skruvar till bara.
Har inte så mycket bilder att bjussa på, är inte det mest intressanta man kan våldföra sig på men kommer iaf ett par: Blev en sväng till biltema också med inköp av rost borttagare (ett måste med sönderrostade skruvar) och polarens älskade bromsrengöring som ska vara det mest otroliga mirakelmedel man hittar på marknaden, återstår att se Det kalaset gick på 85:- Måste få ner skiten till den 2a Maj då en köpare till diffen ska komma så blir snart uppdatering igen. _________________ Jesper Henriksson |
||
Jag tror jag la till dig på msn. Vore kanon om man kunde få lite tips från dig som gjort det där. Tackar för ett superb inlägg _________________ Jesper Henriksson |
||
Var en hetsig gårdag så updaten kommer idag
Var ute i garaget från 12 - 19 typ. Hoppades på att få ned hela bakvagnen tills diff-köparen kom men efter mycket protesterande från bakvagns bussningarna så gav jag upp det och skruvade bara loss diffen tillsammans med köparen. Trots goda råda från FugitivE och Pelko så ville inte bakvagnen ned 800:- fick jag för diffen och vänstra lamporna. Vill ha nya lampor sen :P Lite bilder då: Bilen vid dagens början... Smart eller inte att ställa domkraften på ett batteri... Det kan man aldrig veta Den där satans muttern ödsla vi 1-2 timmar på att få loss. "Brickan" på insidan om karossen ska vara fastsvetsad men hade lossat och det var ingen lätt match att få loss de där. Med bult och utan bult, men fortfarande utan resultat... Genom det där hålet flög bulten upp efter lite övertalning med släggan Diffen påväg ned Diffen spårlöst försvunnen? :o Dagens slut, efter städningen bar det iväg till en trevlig kväll i barkarby med lite race Budgeten ligger nu på -6635 riksdaler efter att ha sålt diffen o framlamporna. Nu ska jag ut till garaget igen och börja misshandla fjäderbenen fram _________________ Jesper Henriksson |
||
Dagens mål har varit att demontera fjäderbenen med tillbehör. Har väll gått sådär om jag får säga det själv.
Efter ca. 4 timmar i garaget så har jag fortfarande inte fått ner dem på någon sida Såhär fint såg det ut när jag började: Men gaaah, nån har ju klippt av mitt bromsrör *vissel* (Notera droppen som är på väg ut Var på biltema och köpte en fjäderspännare för 125 kr... ...som hjälpte nada. Fortfarande bulten som sticker ut brevid bottnet på fjäderbenet som jävlas. En closeup på djävulsbulten Där uppe är de också trångt Får se hur jag löser detta, tror de är krängningshämmaren som måste bort. Har ni något tips eller bara annars vill snacka strunt så är min msn Jesper_135@hotmail.com. Eventuellt så blir det lite meck imorgon igen. _________________ Jesper Henriksson |
||
Du skulle passat på att köpa spindelledsavdragaren också när du var på biltema
Bakvagnen får du ner genom att gänga i en M16 skruv i silentblocket och sen knacka ner, finns ett par bilder i min tråd och att ställa domkraften på ett batteri är rent ut sagt korkat...En annan domkraft med större räckvidd kostar inte många kr på biltema. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Tada dam dam daaaah! (Lite bio-feeling blev de allt va? )
Efter en lång o slitsam vecka utan att ha fått bosätta sig något i garaget så blev de tillslut en kväll där idag. Gick lös på innertaket till att börja med och sedan när farsan ville göra sällskap blev de lite skadegörelse på framvagnen :P 4 tröttsamma timmar blev de, var på så sjukt dåligt humör efter en sjukhusvistelse på morgonen så var tvungen att muntra upp mig lite... O de hjälpte Var en stänger längst bak mot bakre rutan som jag fastnade på förrut. Efter lite lätt våld så fick jag ned den på 5 minuter, var nästan lite bittert att jag fastnade på den tidigare. Det var denna sak i ena änden man ska börja på: (Ursäkta kameran, han har fått fnatt nu) Voilá Efter lite slitande runt takluckan var skiten borta, 200 riksdaler om nån vill ha det Notera C-stolparna på bilden före och på denna. Ägnade cirka 2 timmar åt att bara skrapa dem :P Visst blev de fint? Tog även bort asfaltsmatta-light som satt uppe på hatthyllan. Den högklassiga kniven i mitten har lyckats med allt detta Detta lyckades jag o farsan åstadkomma tillsammans: En sönderdragen bult och detta: En sönderdragen spindelledsavdragare från biltema, undvik denna produkt! Vek sig vid bottnet på första användningen Detta var när jag lämnade kontoret idag Någon som på rak arm kan säga vad dessa rör används till och är för något? Samtliga går uppe i taket åt diverse olika håll. Kan kalla den första bilden härifrån för bild 1 osv. Bild 2. Över förarsidan, framme... Bild 3. Och förarsidan bak. Det var allt för idag, blir troligtvis en till update imorgon! _________________ Jesper Henriksson |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 med M3 breddning, bur osv - SÅLD | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 2 besök senaste veckan (125343 totalt) |