Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio F1 Edition Såld och avskriven | 1, 2 >> 7466 besök totalt |
Så var det dags att bygga racerbil :-) för 5papp 24 timmar.
Utgångsmaterialet blir en likadan Clio som vi misslyckades att komma i mål med i vanliga 5 papp (vilka puckon.. haha).. Tanken var dock att vi känner biltypen plus att reservdelar finns det gott om då Snövit 1 fortfarande finns kvar och kommer att rullar flera 5papp :-) Bilen har 79HK, är framhjuldriven (sexigt) och är gissningsvist den svagaste bilen på banan, detta kommer med en ypperlig chassi balans leda till totalseger den 1a mars.. _________________ Joakim Adolfson |
||
Vi ser fram emot att ha den som rundningsmärke . Risken är att en sådan blir snabb då vi åker korta banan.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Välkomna till rejset grabbar Alforna behöver ni inte ta nån hänsyn till, de åker inte så länge beroende på att banan är saltad. . _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
Kul att även ni lagt upp en tråd! Ni knäcker vår corålla GTR med ynka 4Hk så ni slipper vara svagast _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
2009-02-23: Mera byggbilder (fortfarande på targettid) :-o
Buren är nu på plats, endast ett antal kompletterande strävor plus sidokrockskydd skall på plats En förstå blick på lackeringen stage 1 Dom Tomasso fäster bur Övrig fix var kupefläkten som gick lite tungt! Rockon! _________________ Joakim Adolfson |
||
Kupéfläkten? Det var ju turbon väl??
Intressant att snyta näsan numera... Lakritssnor Skönt o duscha av sig rost, svets och kapdammet efter en lååång dag i garaget. Försökte bifoga lite fler bilder på spektaktlet men det gick inge vidare... För trött för att få fason på det nu... _________________ Rickard Tomassone Equipe Renaults byggtråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54036&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= |
||
2009-02-25: Ytterliggare en rapport från garaget
Jag tyckte vi kämpade på massor men lyckades knappast med något (kinamaten var god dock.. ), vissa passager är bara för tråkiga.. Främre buren är dock nu fixerad (borraborra) och lackad (blev anklagad för att det var gay med vit bur?? hmmm ) Rickard lyckades också fortsätta att förstöra bromsar i god maner... , denna gång en trumma bak.. Hedlund var förbi en stund och ryckte dubb så nu finns det en hink Michelin dubb som kan köpas för någon öl om någon är intresserad. Så det som återstår nu är: - Bur, baksträvor plus lite färg, - Bälten, (har inte löst hur dessa skall fästas ännu??) - Bromsar runt om - Återmontera instrument panel, - Montera stol, - Montera fönsternät - Fixa färdigt luftuttag för broms och motor - Fixa bromskylning - Lacka vidare, jonas löser detta ikväll På återseende.. _________________ Joakim Adolfson |
||
Parasoll _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
Enkelt! Specialvinklad baguette! _________________ Rickard Tomassone Equipe Renaults byggtråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54036&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= |
||
2009-02-25: En bra dag..
nu så har bur kommit på plats, och killerlackering är på gång :-) bur lackad Så himla snygg Bältesfästen är nästan alla färdiga Instrumentpanel monterad Så nu återstår bara.. - Stol - Fönsternät - Bälten - Bromsar + kyl - Nät i grill och flyglar - lite svets runt ett bältesfäste .. jaja bilen e rostig - Däck txt färg - Dekaler plus spons _________________ Joakim Adolfson |
||
2009-02-26: hemkomst 02:10..
börjar bli skettrött på sopbilar... dock gick det fint och det mesta är nu ordnat :-) Ready to win! Inredning äntligen på plats Kolfibertak.. Saknas.. - Fönsternät, yttre fäste - Bromskyl plus bakbroms - Nät i grill och flyglar - Däck txt färg Race to Win 24h Mantorp 2009 _________________ Joakim Adolfson |
||
Uj uj, infästningen till axelremmarna ser ut som en riktig ryggknäckare.
Man vill inte ha mer än 20graders vinkel nedåt på dom bältena. Svetsa ett rör på tvärsan i bakåtsträvorna i buren istället. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Vi hann inte tyvärr, dock så blir det till nästa tävling :-) Vi fick bryta efter 14h med brusten drivknut , menmen till nästa lopp skall det gå snabbare och tillförlitligare Mera bygge kommer soon! _________________ Joakim Adolfson |
||
Nu har jag lyckats med konsten att lägga upp bilder oxå!
Diskret Clio odiskret Clio F1 Ventilerat?! Näh de e ingen sport!:-) Brembo? Funkar utmärkt med Girling rost and no nippel edition Vispgrädde i ventilkåpan... Liite bättre efter rengöring Diskret turbo agg... _________________ Rickard Tomassone Equipe Renaults byggtråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54036&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= |
||
Då var det dags för nästa tävling i 5papp och bilen måste nu ställas i ordning.
De läxor vi lärde oss från fMantorp var att motor inte bara var svag utan att även väggreppet formligen sög. Bilen hade en otrevlig tendens att överstyra kraftig i första högfartsböjen på Mantorp, något som resulterade i avåkning = okul. Vi hade också missförstått att fälgar/däck och bromsar inte ingick i de 5kkr så det slutade med att vi körde runt på orginalbromsar (som dock var bilens styrka) men även att vi rullade runt med 10år gamla 165/65-13 hjul = totalt useless. Så till barkabytävlingen måste vi hitta väggrepp plus byta upp oss i bromsväg då orginal trotts mkt god kylning var lite väl marginella (dock väldigt hjälpta av minusgrader). Det som uppdateras till Barkaby och Mantorp tävlingarna blir: Chassi: - Sänkning fram ca 50mm - Sänkning bak ca 100mm - Camber på framvagnen - 15tums hjul (clio 16v)med 195/50 däck (nyare) - Större skivor fram (clio 16v) - Större luftintag för bromsar plus ducts - Bortplockning av styrservo (lättning nästan 15kg) - Ev luftkylning av trummorna bak Aerodynamik: - Diffusor bak - Full gummiläpp fram (den gamla var trasig på mantorp) - Splitter fram Effekt: (kanske plus 5hk) - Ändrad tändförställning (ökad med ett par grader) optimerad för V-Power bränsle - Bättre insugstratt (luffarturbo) - Rakare avgasrör och rensad katalysator Förarmiljö: - Sänkt ratt - olje temp och tryck mätare Så på korta mantorp finns en förhoppning att vi borde kapa ca 3 sekunder med dessa förändringar. _________________ Joakim Adolfson |
||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio F1 Edition Såld och avskriven | 1, 2 >> 7466 besök totalt |