Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 99 -75 | 5279 besök totalt |
Hej
Tänkte bara medela att jag gör framsteg med mitt bygge nu. Börjar tro på att den kan vara färdig till våren. Ska bara sätt mig på bantningskur och lära mig köra med... Bilen är en Saab 99 -75, det låter kanske inte sååå sportigt men efter mina modifieringar så hoppas jag att det ska kunna bli det. Projekt "TreT" som jag kallar det, och det innebär T16, T5 och 19T. Powerflex bussningar i chassit, bilstein dämpare, bur, diffad låda, rallystolar och bromsar från 9000 ska borga för en god väghållning. Motorn då? Njao, det ska finnas lite kul där med... Spana på min sida www.saab4fun.com under "Projekt TreT" för en massa bilder på vad som gjorts... Finns även bilder från div banträffar på sidan under "träffbilder". Kom gärna med tips, råd, frågor eller komentarer... _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||||
Börjar bli en del saabfolk här
Känns som att TreT kommer att bli rolig på bana Bygg in rejält med caster och camber så den inte hasar med framhjulen när du svänger.. SAAB har helt puckade vinklar från början Rekomendationen jag fått efter ett antal trådar här är -2 grader camber och 5,5 grader caster. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
vet ej vad org väger men den jag ska ha på väger typ fem kilo. Håller den på rak arm. Kul sak, varför väger en org huv lika mö som en mindre sommarstuga? _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||||
Jo den kommer kanske flaxa lite, men monterar den med fyra "sprintar", en i var hörn. Så den kommer nog ligga skapligt still. Blir ju ändå inget högfartsmonster direkt... Sitter på div rallycrossbilar å funkar fint där. _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||||
Din bil kommer ju se ut som en rallycross bil efter ett tag Så då kommer det ju att funka fint _________________ // Jani Hast |
||||
Vägt huvarna nu! org; 26kilo Plast; knappt 5 kilo.
Dessutom fått tillbaka mina viktjusterade kolvar och stakar, balanserade vevaxel och det lättade svänghjulet. (-2kg). _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||||
Jag har kört i 230kmh utan något fladder bara man spänner ner den med sprintarna så är det inga problem. _________________ Patrik/Jönsson/Emmaboda longlake racing Långasjö |
||||
Nej då, vem tänker på det när man ska svänga och så. Det går fint att lägga en remsa aluplåt 10x2xhuvens bredd (mm) och "sikaflexa" fast längst fram. _________________ Kristoffer Olsson |
||||
Medelar härmed att projektet är NEDLAGT för min del. Dock kommer annan ägare att fortsätta. Dock med "något" ändrade planer...
_________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||||
Värsta trådlyftet på evigheter?
Har lyckats lokalisera min gamla 99a! Den är nästan så som jag hade planerat. Buren är i, kylen är bak dock en hyggligt snäll T16 motor under huven (inte plasthuv) Min fuelcell sitter kvar med. Nuvarande ägare har lovat att jag skall få träffa TreT igen. _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 99 -75 | 5279 besök totalt |