Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Supra -89 Targa 7M-GTE | 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 >> 3 besök senaste veckan (72129 totalt) |
Då var det dags för en tråd om min senaste bil
-:|Info om bilen|:- Det är en Toyota Supra av årsmodell 1989. Den har 7MGTE motorn som är en rak sexa på 3l med 24 ventiler och en Toyota CT-26 turbo. Jag köpte den egentligen för att använda motor, drivlina och hjulupphängning i ett annat tilltänkt projekt, men jag blev kär i supran när jag körde den till garaget och skicket var inte så dåligt som jag trodde. Jag är ägare #17 (!!!!!!) :o men den har varit avställd i många år och har blivit kör i snitt 1000mil/ägare. Några skavanker finns ju, men det får man nog räkna med. Hittade en hel del kvitton i bilen där det går att läsa att den har varit inne för reparation av rost i skärmkanter bak, topplockspackningen har blivit bytt (ett fel från toyota på dessa, fel spec. på topplocks bultarna) och bromsrören har blivit bytta. Den här supran blir det 3e projektet i ordningen och lustigt nog så har det en ny bil var 3e år. -:|om mig och mina erfarenheter|:- Jag har alltså hunnit samla på mig lite erfarenhet under åren. Den första bilen räddade jag från skroten och det var starten på mitt bil intresse. Den är inte trimmad något, men den är väldigt rolig att köra med sina 95 framhjuls hästar. Det är en mazda 626 coupé från 1984 men en 2l 8v motor med förgasare. Den andra är också en 626, fast generationen efter och då med 5dr istället. Den har blivit turbo konverterad, använder MS2 PCB v3.0, eget extraktor grenrör. Väghållningen har blivit uppgraderad med några extra stag, poly bussningar, grövre krängningshämmare och den har koni sport dämpare med H&R fjädrar. Denna kommer jag att köra med, medan supran står på pallbockar. Den kommer också att få en tråd här på rejsa. Jag studerar på KTH och går mitt 5e år totalt, men mitt andra år på maskinteknik. Jag har alltså börjat om med en utbildning som passar mitt största intresse bättre. Under läsåret 2007-2008 var jag medlem i KTH Racing där vi designar, konstruerar och tillverkar en formel student bil. Jag var då ansvarig för motorstyrningen men det var ingen dans på några rosor då vi hade valt VEMS v3.3. För det här läsåret är jag ansvarig för motor och elektronik grupperna, får se hur det går. -:|Mina mål med supran|:- Nu är alltså målet att kunna ta mina tidigare erfarenheter och göra något vettigt av supran. Den kommer att gå på gatan och banan. Den får vara lite stötig osv. på gatan för det är ändå på banan den kommer att få släppas lös på riktigt. Då någon motor plockas isär är tanken att mäta upp allt så att jag kan sätta ihop en GT-POWER modell av den. Hjulupphängningarna ska också mätas upp för att se hur dom rör sig vid körning. Alla simuleringar görs för att optimera bilen så mycket som möjligt efter mina behov. Kostnader och pallbockstid är alltid en eving balansgång och därför har jag försökt att dela upp alla uppgraderingar i steg. Nu saknas det säkert en massa delar, men dom hittar nog snart sina platser i listorna. -:|Planer - Steg 1|:-
Chassie Steg 1 -:|Planer - Steg 2|:-
Chassie Steg 2 -:|Planer - Steg 3|:-
Motor och drivlina Steg 3 _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
2008
2008-11-27 - Köp av bil 2008-11-29 - Bättre bilder på bilen 2008-12-09 - Började kolla på vad det är för något jag har köpt 2008-12-28 - Garageplatsen förbereds 2008-12-29 - Supran kom på plats och arbetet började 2008-12-30 - Tog nya bilder och vissa lampor fixades i garaget 2009 2009-01-03 - Uppallad och mer rensad än sist 2009-01-12 - Plockade ner bakvagnen 2009-01-15 - Började rensa bakvagnen och hittade mer rost 2009-01-16 - Plockade ner tanken 2009-01-17 - Kapat bort rost från höger hjulhus bak 2009-01-18 - Börjat svetsa i höger hjulhus bak 2009-01-20 - Fortsatte med svetsarbetet i höger hjulhus bak 2009-01-24 - Höger hjulhus är rent från underredsmassa 2009-01-27 - Har börjat ta bort underredsmassa i vänster hjulhus bak 2009-01-29 - Svetsade fast muttrarna för diffen och rensade mer i hjlhuset vänster bak 2009-01-30 - Bruksbilen volvo 850 slängde in sin ena drivknut som en käpp i hjulet för det här projektet 2009-02-02 - Svetsat igen lite hål 2009-02-14 - Hittade mer rost och tog bort bränsleledningarna samt bromsledningarna 2009-02-16 - Hur jag använder datorn som hjälp i projektet 2009-02-20 - Börjat fräsa en fläns till turbon 2009-02-21 - Nu har jag äntligen satt tänderna i den högra skärmkanten bak 2009-03-02 - Införskaffat aluminium och påbörjat bussningar 2009-03-03 - Fortsatte med svarvningen av bussningar 2009-03-05 - Svarvarbetet fortsätter 2009-03-06 - Börjat svarva bussningarna till bakvagnen 2009-03-07 - Svetsat en stor del av skärmkanten höger bak _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
Rejsa.nu _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
var lite otydlig om det, ska fixa det.
Det är alltså 7mgte motorn dvs den turboladdade modellen _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2008-11-27|:-
Hej, detta var dagen då jag köpte bilen. Supran kördes direkt från säljaren till garaget. Då var fortfarande tanken att jag skulle använda grjejerna i ett annat projekt, men jag började tveka mer och mer desto längre jag körde den. Framdämparna var slut så alla tillfällen var den inte lika rolig att köra, men över lag väldigt härlig. Första gången jag hörde motorn starta reste sig håren i nacken :P Bilder: Annonsbilden Passade på att ta några bilder vid tankning osv. _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
Jag har för mig att den motorn bara fanns i japan sålda mk3'or. MK3'an delas upp i 2 halvor, "pre-89" och "89+", jag har alltså den senare och då har jag 2 extra små stag i bakvagnen och sen några visuella grejer som lister m.m. Tack, dock lurar kameran tittaren en aning, men relativt fräsh är den ändå _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2008-11-29|:-
Hej igen, nu har jag tagit lite nyare bilder på bilen. Förra gången använde jag min trogna projektkamera (Sony DSC-P72) som jag har tag 7475 bilder med och fler ska det bli. Den här gången använde jag min systemkamera (kamera intresset verkar komma på köpet med bilintresset) som är en Canon EOS 350D. Jag använder mig av pixbox.se för att få upp bilderna på internet. Jag valde deras tjänst för att den är gratis och det är smidig hantering av album, där ett album motsvarar en uppdatering, men nackdelen är att bilderna presenteras i 640x480. I dag gjorde jag även min första "burn-out" vilket var bra mycket enklare än vad jag hade trott :P Bilder: Interiör Exteriör Motor _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
Som sagt, ska bli riktigt trevligt och se utvecklingen på det här projektet. Skönt med lite aktivitet i garaget, ja då självklart förutom Martin för han är ju helt galen, men det ger ju lite mer sug och inspiration att försöka bli klar själv!
_________________ Anton Kindblad |
||
Härligt att du ser det så Anton
haha ja han är lite speciell, fast på ett mycket bra sätt. Jag är väldigt nyfiken på att se vad det blir av din RX-7'a. Visst skulle du skaffa en till för att ha något att åka i? Då måste du bjuda på en åktur :P _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2008-12-09|:-
Dags för en riktig uppdatering. Läste ut felkoderna för ABS'en i dag och fick #32 och #34 som betyder: 32: Left front wheel speed sensor signal malfunction 34: open circuit in front speed sensor Så där har jag lite att felsöka. Om ni har några tips på hur man hanterar den här typen av problem är det bara att skrika till. Jag har även pyspunka på vänster hjul fram så det ska lämnas in för reparation så att jag iaf har något att rulla bilen på då det behövs. Jag hade problem med att öppna bagageluckan vilket även föregående ägare hade, men här om dagen lyckades jag. Det var "bara" att trycka in låset I bagaget saknades reservhjulet, men jag hittade istället onödigt många hjulmuttrar var av många var låsmuttrar. Hittade även startkablar, org. domkraft och org. verktygen. Med i köpet var även den sköld som sitter under motorn så den ligger nu i bagaget istället för i baksätet. Bromsvätske nivån är nere på låg, men hela systemet ska ändå plockas isär och jag misstänker att om det finns någon läcka så blir den fixad. Det blir stålomspunna slangar till bromsarna, men finns det någon riktig anledning till att köpa färdiga? jämfört med att låta hydroscand pressa dom åt mig? Hittade lite olja runt tändstiften vilket nog är orsaken till att den misständer lite. oljan är troligtvis där pga. dåliga packningar till ventilkåporna, vilket verkar vara vanligt. Nu har bilen stått utomhus ett tag (inne i garage hos förra ägaren) så när jag satte mig i förarsätet kände jag något vått och då jag inte har bytt kön måste det vara tätningslisten till targan som läcker lite. En titt uppåt bekräftade detta. Då det här är min första bakhjulsdrivna bil behöver jag alla tips ni kan komma på för att få den trevlig på banan. Tack på förhand. Bilder: En bild som visar att jag nu kan öppna luckan Hjulmuttrarna som jag hittade Hittade lite rost Ny, ingick i köpet VF utan luft Här läcker targan _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
Jag hade en vit en gång i tiden, din tråd väcker minnen. Minns att jag åkte och tittade på många olika exemplar bl.a. ett i Mälardalen som stått i garage. Ägaren körde ner till Frankrike en gång per år, det var allt. Tror den hade gått 1.200 mil, då låg de flesta andra kring 8.000 mil har jag för mig.
Topplocket är en klassiker. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Skoja bara Det var bara en lat Suprameck i förra garaget som hade en mk3 som bara stod i lådor. Var inte mycket bättre jag heller så ska egentligen inte säga något men men Lycka till, kanske springer på varandra. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||
Erik B:
kul Min har åkt runt i landet en del då ägarna verkar ha funnits lite här och där. Så den har ca 17xxxmil på mätaren, men den tuffar på rätt bra ändå trotts en vakuum läcka. En ordentlig renovering och uppgradering av motorn lär få den att spinna som bättre än ny sen robber: hehe misstänkte det ja i lådor gör inget projekt/bil någon nytta _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2008-12-28|:-
Nu är det nära, snart kommer supran in i garaget Det är f.ö. min första garage plats någonsin, så nu är det slut på att låta vädret styra hur och när jag kan mecka Så nu är jag en stolt medlem av "pokemon garaget". I garaget har vi börjat bygga loft över platserna för att få mer förvaringsutrymme. Belysningen ska rättas till också. Bilder: Ute i kylan och väntar på att få komma in i värmen Min mazda 626 (GC) finns dock ute på gården och håller den sällskap Min egna garage plats _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2008-12-29|:-
I dag fick supran komma in i värmen men det kändes nog ändå bäst för mig Det gick dock inte att bara köra in den, behövde hissa upp bakvagnen och knuffa in den. Så fort supran stod på sin plats började jag jobba med den. Batterierna i kameran var tyvärr slut så det fick bli dåliga bilder med mobilen istället. Bilder: Nu är den äntligen inne i garaget och redo att förvandlas till det monster den är tänkt att vara Kabeln för el-uttaget inne i bilen har legat mot downpipen...fint Översikt över motorutrymmet Det fanns en uppgradering iaf, ett stort K&N filter Arbetet har påbörjats Tog bort all inredning bakom stolarna och tog bort asfalts mattorna Tog bort sidorna till vingen och antennmotorn _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2008-12-30|:-
Behövde hjälpa en kompis idag med hans avgassystem medan han pillade på lamporna i garaget. Men jag tog lite bättre bilder på vad som gjorde senast. Bilder: _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
-:|Updatering - 2009-01-03|:-
Lite mer arbete har gjorts. Supran är nu uppe på pallbockar och hjulen är av. Nästan all inredning är ur och detsamma gäller asfaltsmattorna. Bilder: Det mesta av inredningen är ur bilen Supran är upp pallad och hjulen är avmonterade Underredet Höger hjulhus bak Rosten som jag har hittat.... höger bak ... vänster bak Någon sensor på termostathuset som har en trasig vakuum anslutning _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||
Våra race- och banåkarbilar Toyota Supra -89 Targa 7M-GTE | 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 >> 3 besök senaste veckan (72129 totalt) |