Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mini - KEM SuperMini RWD, SFRO klart!! | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 18, 19, 20 >> 832 besök senaste veckan (198147 totalt) |
Med tanke på att Forza skulle ha 800kr/st för mina är det rätt bra. Tack för hjälpen |
||||||||||
Länge sedan som jag uppdaterade här, men jag har inte legat på latsidan nej snarare tvärt om det går inte så fort frammåt men det har skruvats på i ett stadigt tempo även under hösten. Det som krävt mest uppmärksamhet är att få till plasten vilket har tagit enormt mycket tid, jag skulle kunna påstå att jag både en och två gånger "spytt" på plastandet, men nu är det klart och skall bara lackeras.
Det som stod näst på tur var att åtgärda två av de SFRo anmärkningarna som jag fick vid byggbesiktningen, dvs göra nya styrstagsförlängare samt nya styrarmar. Så här blev styrracksförlängarna, skodda med M12 Aurora länkhuvuden. Länkhuvudena kommer sedan monteras med passbult och dammskydd. De gamla Opel styrarmarna kunde jag inte behålla, så det blev att tillverka nya även här. De blev kanske lite väl överdimentionerade men hellre det än tvärt om. Tyvär suddig bild, men den illustrerar iaf att jag fräste ur styrstagsförlängarna så att det gick att få till ett smidigt inbyggt nyckelgrepp 16mm när man skruvar fast dessa på styrracket och lådes med kontramuttern. Lite finess iaf Styrarmar och förlängare monterat på bilen, ett problem som jag tidigare hade var att jag hade bumpsteer på närmare 5mm men efter lite labbande med styrarmslängder samt att justera styrracket så ligger jag på knappa 0,2mm bumpsteer så nästan helt neutralt. Styrspindel, bilden är tagen med bilen på pallbockar dvs fullt utfjädrat (om ngn nu undrade över länklagrets vinkel). Så här färdig är bilen i nuläget, all glasfiber så som skärmar, front, takscoop, trösklar mm skall lackeras. Jag kommer inte plocka på skärmarna förens motorn sitter på plats, så man inte riskerar att skada dem vid montering av bakvagnen. Ett av de kommande jobben är att klä bakluckan med nät, samt att det är dax att beställa plastrutor. Vissa funderingar finns även runt bakljusens glas. Skall man köra std med orangea blinkers eller std med vita blinkers? kanske helvita? eller modernare snitt med dioder? jag funderar på att ha lite bling iform av xenon strålkastare fram iaf Nu i helgen tillverkades även dörrsidorna klart, de var delvis klara sedan tidigare. Det som helgens arbete inneburit är att borra alla hål samt placera öppningshandtaget, låsknapp samt ett handtag att stänga dörren med. Orginalplaceringen av dörröppningshandtaget var utesluten ur flera synpunkter, bla sitter det nu mer burrör ivägen samt att man inte kunde nå handtaget om man är bältad i stolen. En annan klurighet var själva handtaget som man håller i för att stänga dörren, det måste sitta så man inte slår i det när man kör samtidigt som att man skall få kraft och bra ergonomi för att stänga dörren. Nästa uppdate får ni se hur det blev. Lite sånt här kommer hamna i bilen, bla i dörrarna för att få bort lite av resonansen. Visst det kanske inte är så rejsigt men kan man få bort en del buller så gör det inget. Liten bild framifrån, fronten klar för lackering men det bästa av allt framvagnen helt klar dvs bilen står för första gången på helt egna (fram)hjul. Även instrumenteringen har det jobbats med. Varvräknare i centrum framför föraren, de andra mätarna hamnar i mitten då ratten annars täcker dem. Vidare så skall div varningslampor in i panelen därefter skall den kläs med en halvmatt svart vinyldekal, både för att det är snyggt och att det inte blir någe blänk i den då. Jag har börjat klura på ett elsystem och ecu samt säkringar och reläer kommer hamna i handskfacket som man ser på bilderna. Jag vet inte i dagsläget hur jag skall placera startpanelen (Huvudströmbrytare, startknapp mm) samt de knappar som jag skall ha till bla belysning mm. Man vill kunna nå samtliga knappar med bältet på så det vill till att man hittar en bra placering, nästa uppdate kanske de sitter på plats Sen var det takscoopet, jag testade lite olika ideér innan jag föll för denna modellen. laddluftkylaren hamnar som sagt bak i taket så detta scoop kommer både stå för att få in kall luft till kylaren och till motorrummet. En liten sidobild om ngn kan gissa vilken bilmodell som hade denna design på scoopet orginal så kan det vara värt ett omnämnande. Även om scooper är högt och stort så tycker jag att det följer bilens övriga design. Mycket spännande att sätta borrmaskinen i det nylackade taket det ville till att man mätte både 1 och 2 gånger, men det hela blev kalasbra Provade även att hänga in laddluftkylaren som är av en grövre modell, klart väldimentionerad tyvär måste scoopet på plats innan jag kan montera denna på plats permanent då ngr av skruvhålen döljs av själva kylet. Skall dessutom fixa ett par avkärmande plåtar så all luft genom scoopet går igenom kylet samt lite tätningslister, mer om det en annan gång. Sista bilden för den här gången får visa hur lite plats det är kvar mot burrör mm med denna kylare så snart kylaren är på plats permanent så skall jag börja fundera på rördragning för alla tryckrör. Det var allt för denna gång, vi får hoppas för lite tätare uppdates framöver vartefter det finns ngt att visa. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||||||
Tänkte egentligen uppdatera om ett par dagar när lite mer är klart men slänger in lite bilder på sånt som har färdigställts.
Ngt som jag inte har ngr bilder på är att de sista plastdelarna äntligen är ivägskickade till lackeraren, så inom ett par veckor kommer de ligga nylackade och glänsa i garaget Dörrsidor klara, fick flytta öppningshandtaget då orginalpositioneringen hade krockat med buren. Nu är sidorna skruvade med plåtskruv men det vore snyggt och lite bättre om jag popnitade sidorna, men det är inte kul om man vill ta bort dörrrsidorna Startpanel, jag tycker alla färdiga paneler är mer eller mindre sunkiga och framförallt att knapparna känns som skit. Vad göra? lite knappar och en snygg liten låda från elfa så blev det enkelt men snyggt. Lådan skall även märkas med "Start" och "Ign". En liten startbild på det som komma skall, nu de närmaste dagarna kommer jag bygga klart den skiljevägg som avgränsar kupé och motorutrymme. Så här ser det ut just nu iaf. Motorn väntar på att tråget skall byggas klart och sedan giftas ihop med lådan. Skall i dagarna beställa en diffbroms från quaife och börja se över lådan. Instrumentbrädan klar med alla uttag, jag har även klätt den med tunn vinylfolie i sidenmatt svart som inte speglar sig i solen. Kommer en ny bild så snart jag plockat dit alla mätare och lampor. Där det ser ut att kunna vara ett hanskfack skall reläer och säkringar placeras även ecu'n kommer placeras där. Känslan att bilen står på hjulen med färdig framvagn är superskönt därför lägger jag in en bild på den med. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||||||
|
||||||||||
Med lite flax så rullar den -09, men man vet ju aldrig
Det kommer va så säker, måste bara hinna bygga lite först
Blir nog både bana och lite stripp och jag är oxå förväntansfull.
och än är den inte klar, jag tänker inte avslöja exakt hur den kommer se ut när den är helt klar
Jo motorval är alltid ett hett ämne _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||||||
CoooOLT!!!!
Har inte läst hela tråden än, men det ser skitkoolt ut. Det är sådana här byggen som är roliga att följa, det finns bara en hake. Det blir alldeles för mycket idéer i det egna huvudet...... man har redan för bygget projekt.... Lycka till och fortsätta att jobba hårt!!! _________________ Joakim Ragnarsson -Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna...... |
||||||||||
Nu går vi off topic men det är inte storleken på själva skärmen som avgör, det är upplösningen ...
Du får ställa upplösningen till nånting bredare än 1280 för så har jag och det är alldeles lagom ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||||||
Nej jag vet men han ställde en rätt korkad fråga så då fick han ett korkat svar också. Har upplösningen på 1024x768 och det är den varianten jag gillar, tycker ikoner och allt annat blir för litet om man kör med högre. _________________ Oscar Zettervall |
||||||||||
Jupp men dom flesta kör med en standard så bilder får plats på 1024 men shit the same, det är som det är! _________________ Oscar Zettervall |
||||||||||
Det går ju att antingen: a) Köpa en större skärm b) Köpa läsglasögon/lupp : ) Jag kör 2560x1600 på en 30"-skärm och ser allt och lite till. on topic: Kul att det går framåt! Lär ju bli åka av 2009, du har ju bara målrakan kvar _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||||||
Ett par tankar bara:
Baffling av tråget... har du tänkta baffla med luckor för att hålla oljan vid pick-up:en? Iom att motorn sitter på tvären kommer behovet vara extra stort. Får du inte ganska långa tryckrör till/från IC:n? Påverkar spool-up/respons. Kränghämmare på bakaxeln?? Den lär ju bli ganska baktung och växla snabbt mellan under/överstyrt om man inte ser till att ta krängning där vikten sitter. Med hård krängare (du har ju diffbroms planerad) och breda bakdäck så kan du nog sortera ut det hela. Luftstyrning för kylet? Golv under framändan/spoilern kan hjälpa en del med greppet i framvagnen! Kul bygge hur som helst. _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Mini - KEM SuperMini RWD, SFRO klart!! | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 18, 19, 20 >> 832 besök senaste veckan (198147 totalt) |