Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Alpina B12 5.0 -91 | 11062 besök totalt |
Jag har även ett pågående projekt vid sidan av mitt planerade 325 busbilsprojekt och det är mitt landsvägslok som i grunden är en bil med mycket körglädje och en superb väghållning i originalskick.
Tyvärr var han inte längre i originalskick, jo original men grejer slits på 17 år... och dämpare, bussningar etc lämnade väl en del att önska. original är bilen försedd med EDC- elektronisk stabilitetskontroll och systemet läckte som ett såll så därför har det blivit helt bortmonterat till förmån för en omgång bilstein B8or med lång kolv samt 30/30 fjädrar. Fjäderbensstag blir det fram och bak med då jag vet att de gör underverk på det här lokomotivet. Slitsade och hålborrade Black Diamond skivor ligger och väntar i garaget tillsammans med EBC Green stuff. Hela bilen ska även ses över och få en ny lack, fälgarna har fått sig en renovering av Fälgfixarna i Hbg samt ny lack. Bilen är till 98% rostfri och är importerad -04 så den är inte så hårt gången men den har lite blemmor och lacksläpp efter 22000 mil. Motorn är i sitt originalutförande en 5 liters 12a på 350hk/470 Nm och jag tänkte skrämma upp han bla med nya kammar, extractorer, portning etc var han slutar i hk är inte intressant då jag är ute efter att få upp vridet till en rimlig nivå. Pimpas även med angeleyes och klarglas för att få en renare look samt en "Spangenberg" skylthållare och en ny Alpina frontspoiler då den förra åkte på markkänning och blev kaffeved (gick lite fort över ett krön...) I övrigt ska bilen lämnas i originalutförande ALLT annat vore helgerån! Bilen finns mig veterligen endast i 4 exemplar i sverige och är tillverkad i 305 ex enbart varav min är nummer 119. Specen på bilens väghållningsdetaljer är samma prylar som M5 -91, så gäller även diffen och det är väl framförallt det som skiljer den ganska markant från en vanlig 750(som den är i grunden) Som lite kuriosa kan jag berätta att en 218 hästars Impreza försökte köra ifrån mig på en slingrig asfaltsväg förra sommaren och han lyckades IKKE. När vi kom ut på landsvägen så fick han se baken! Visst finns det snabbare bilar än den här men för att var ett så rejält slagskepp som han är (1855 kg) så blir man imponerad varje gång man smiskar kurvor. Modell B12 5,0 Kat Kaross E-32 Motor M70 Volym 4988 Cylindrar 12 Hk/Nm/RPM 350/5300 Vrid/RPM 470/4000 Kam 264 hydrauliska lyftare Bränslesystem Motronic M1.2 Vikt 1855 Kilo/Hk 5,30 0-100 6,8 Topphastighet 282 Tillv datum 7.88-5.94 Antal tillv 305 Lite bilder: Dyrgripen: Nya dämparna Igen Spangenberg skylthållare extremt sällsynt idag! Fälgarna ivägskickade Nerplockad Illustrering av sänkning (-30mm), samt breddning utåt _________________ Manne Lorentzon |
||
|
||
Jag har en kompis som sa att det var värsta kärran han åkt utan turbo iaf (och han har väl knappast åkt allt...men ändå) för att illustrera lite till hur den går, inte så snabb 0-100 kanske men snabbare än en M3 100-200... då i originalutförande.
Poängen med att lägga mig på rejsa.nu är att dra ut han på bana nästa år (frikörning) OCH att det närmaste den här "killer Whalen" det funnits på rejsa är väl Kraniels gamla 740 så jag kände för att bli en katt ibland hermeliner . ( Jo jag har inte varit så aktiv här de senaste åren men jag har lite koll iaf ) _________________ Manne Lorentzon |
||
Väldigt fin..
Grymt pigga har åkt en sådan. Vit EDIT: måste ha varit denna no 189, White, leather-black, Sweden ingen som kan reg nr på den? eller vet om den används? _________________ Kristian Svendsen |
||
Riktigt ballt!
Har haft en Manuell 735 E32 med lamelldiffspärr och den var rätt skoj, kan bara tänka mig denna då Man hade helatiden sån total kontroll på bilen. Kunde köra den på ställ från Treriksröset till Smygehuk. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||
Helrätt bil att köra bana med! respektingivande att ha den arga fronten mullrande i nacken.
Med Angeleyes lär den bara se ännu råare ut! Jag tog min licens på sturup med min manuella 740 e38 vilket var en spännande upplevelse... 1900 kg direktörswagen på den knixiga banan hehe (brukar köra där med 1000kg millwaykittad e30 annars ) Drömbilen är utan tvekan en Alpina B12 6.0 e38, men den är jhu ännu tyngre _________________ Alexander Viksten |
||
Det stämmer, den är Alpinvit och det är #189, jag har en väldigt dålig bild på den men regnumret vet jag inte men det går väl att ta reda på om man ber vägverket om det. Bil no 3 i Sverige #243 rullar i Båstad och ägs av den gode Carsten Den är Macaublau metallic/golddekor till färgen liksom no 4 som rullar i Fjollträsk. Alla är importerade till Sverige så det inte finns inga svensksålda Alpina e32, alla kommer från Ringenland. Jag och Carsten är de enda som är med i Alpinaklubben iaf. Edit: Carsten rättade mig om färgen _________________ Manne Lorentzon |
||
Jag pallade inte skriva så jag limmar in texten direkt från Alpina registrets hemsida "This car is based on the most luxurious BMW of all, the V12 powered 750i. The B12 5,0 came in July 1988 and it is superior to the 750i in many categories. It is faster, has better handling and is more frugal for example. The production ended in January 1994. A total of 305 cars have been built. Engine/Gearbox The B12 is much faster than the 750i thanks to the modifications made to the V12 engine. The displacement is unchanged at 5,0 litre, as are the block, crankshaft, connecting rods, inlet and exhaust manifolds and cooling system. Different Mahle pistons raise the compression, larger inlet valves, more valve lift and slightly changed valve timing get more mixture into the engine. The combustion chambers are changed to accommodate the larger inlet. New three-way metal catalysts and new stainless steel exhaust systems are also fitted. Alpina has also reprogrammed the Motronic management system to raise the maximum engine speed from 6000 to 6400 rpm. The top speed limiter is of course eliminated. These changes, plus a couple of other, increase the power to 350 bhp, instead of 300. The torque is higher too, 470 Nm at 4000 rpm instead of 450 at 4100. The B12 has the same 4-speed automatic gearbox as in the 750i but it is reprogrammed to give full throttle kickdown changes up to 6400 rpm. Suspension/Brakes/Wheels The B12 is a much better handling car than the 750i. New Bilstein dampers and springs are fitted and together with the 17in Alpina alloys with 235/45 tires at front and 265/40 tires at rear and ASC the grip is outstanding. One of the best things with Alpina is that they improve the handling without losing the fine ride of a standard BMW. The brakes are also improved to handle the greater performance. Alpina have also changed the electronics and hydraulics of the ZF Servotronic power steering to reduce the change of steering weight between low and high speed." Så om man ser det krasst så byter jag ut mitt EDC system mot originaldämpare från snikversionen... EDC systemet skulle sluta på nästan 40k att byta ut så... Notan för renoveringen slutar ändå i trakterna av 80-90k så jag tror jag nöjer mig där. _________________ Manne Lorentzon |
||
Japp den är de.
så de var dig jag snacka med på autopower :P min pappa som tog in den bilen från tyskland. Dock var de tyska skyltar men ska faktiskt pröva att fråga vv om den bilen. Är den dyrare än en vanlig 750 å äga? ( försäkringen? ) _________________ Kristian Svendsen |
||
Haha ja du ser... En vanlig 750i e32 ligger i trakterna 8-10000:- för mig medans B12an via Alpinacs ligger på 500 pix Skatten är samma, runt 2700:- tror jag det är. _________________ Manne Lorentzon |
||
hej
Carsten heter jag nicket ser ni bredvid, det är mina mätartavlor som ni ser lite högre upp i tråden! Min är mycket riktigt Macaublå med guldstrips. den har Motronic 1.1.19 styrenhet uppgraderad från fabrik, samt racekatalysator. Min är mappad med 365 hk 490 Nm vid 3100 rpm och toppar 300+. 0-100 km/h är inte så märvärdigt 6.4 sec men 0 - 200 km/h 18,4 sec är mer imponerade med tanke på bilens ålder. Gämför med en BMW M5 från 1999 -2004 som har samma prestanda siffror och den bilen är 10 år nyare. Dessutom så är den ca 200 kg lättare än en orginal BMW 750 300 hk. Lätmetall i framvagn, lättare avgassystem, och oljekyld bakaxel med rotorfläkt, bakaxel klumpen bak är betydligt lättare än orginal den också. Det är synd att magnus har sålt sin bil, men det finns 4 stycken i Sverige vid skrivande stund, 1 i Lindome, svart, en i Stockholmm en svar den också, den vita i Växjö som näms i tråden ovan och min. _________________ Carsten Lindblad |
||
Häftig bil, synd att du inte har den kvar. Jag känner en tidigare ägare till den vita bilen som nämns här i tråden. Ska tipsa henne (Ja, HENNE ) Hon finns här på rejsa hon också
Mvh _________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||
Ja, de stämmer Mattias! Det ser ut som den vita jag har haft innan!
En liten bild från när jag hade den: Här finns några fler bilder http://www.garaget.org/?car=130940 _________________ ///Martina Herrmann BMW M535i -87 BMW M3 cab -04 BMW 528iA Touring -98 BMW 524td -85 BMWCS #07116 BMWSC #717 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW Alpina B12 5.0 -91 | 11062 besök totalt |