Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda miata -91 "kurvtagningsmaskinen" | 9223 besök totalt |
|
||||
Johans Miata är röd liten rolig sak - en enkel & bra förklaring till en bil.
http://www.youtube.com/watch?v=WghSh Johan själv behöver ingen förklaring: Att han fått låna mina nya 17" med nya TOYo R888 gör ju inte saken bättre då han kör som en biltjyyyyv ibland.... Förra gången han fick testa dem så var det knappt han kom tebaxs till garaget igen... Bildbevis på stölden: Filmbevis på samma sak: http://www.youtube.com/watch?v=48mlD . Tidigare har vi monterat Greenstuff belägg, & hårdare kränghämmare med nya bussningar, detta gjorde bilen till en annan bil - enkelt förklarat. Igår höll vi på i 10 timmar att byat till Gula KONI runtom med Lesjöfors fjädrar. KONI fjädrarna var nog litta mjuka enligt ett visst japanskt bilforum på nätet.... :-) I garaget... Det sitter Mazdaspeed fjäderbensstag och undre bärarmsstag bak... eller vad det Film: http://www.youtube.com/watch?v=krVuy Garagemekarens bäste vän på plats: Framdämparna: Gula KONI med Lesjöforsfjädrar Montering krängarna med nya bussningar, orginalen var några milimeter tjocka typ... Dessa e "bättre" Greenstuff belägg: Rejäla vertyg är väl aldrig underskattade va ? En rejäl hammare o ett 50-tal slag så släppte kullededen till övre bärarmen så vi kunde få ur fjäderbenet: Förarplats: Johans ide om att fixa plats till extra mätare: - man pluggar simpelt de centrala luftkanalerna & trycker in mätarna där istället: 52mm mätare passar perfekt där: _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Störtskön bil!
Du får titta in på denna sidan emellanåt också... http://www.miatasportclub.se/ Men vad är det där silvriga fyrkantiga som sitter under värmereglagen? |
||||
kallas visst ljudförvrängare .... & i bakluckan har han väl fortfarande antingen sin radiostyrda monstertruck - eller baslådan :-) edit:.. idag har han iaf lämnat tillbaxs mina R-däck... - inklusive ett litet märke på en fälg som bevis för att han nyttkat däcken till maxs _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
hehe nej ingen baslåda och inga grejer alls i bagaget hellst.
bfd_henriksson: du menar popplådan (stereon) den kan behövas som lite lugnande bakgrundsmusik i körningen Igår köppte jag nya "race fälgar" det blev Fyrekrade jätte lätta Lenso med toyos r-888 205*50*15:D himla sat-ns skillnad! inga problem att ta kurvor i höga hastigheter, på gränsen utan att det känns farligt, skit kul! och med dom nya konidämparna blev det än bättre. sänkte även förarstolen 25mm genom att plocka bort skenorna och göra egna 8mm alufästen på jobb. bara ett litet oljelekage som ska fixas sen är den gon nog för banan! _________________ Johan Andersson |
||||
|
||||
Njä, tror Lenzo (stavning) har någon modell. Eller kanske mer korrekt hade...
Edit 1: Fast jag är väl ute å snurrar igen som vanligt...kryper tebax in i hörnet...... Edit 2: Fast dom e grymt lika Axis... Ska jag va tyst nu..?? _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||
Imponerande. Det tar max 2h att byta dämpare på en mx5, ni måste ha fikat jäkla mycket |
||||
jo jag vet att du e avundsjuk ju massa skitsnack o försiktighet så.... med fika & annat, lite internettande m.m _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Stefan Stenbeck du har rätt,det är Lenso Maglite fälgar och dom slutade precis säljas.
dämparna tog ett tag o byta ja, första gången för mig. sen att jag mer el mindre var själv med ett spett i ena handen, hammare med andra och höll ner undre bärarmen med foten samtidigt som jag bankade satan och bände gjorde saken inte lättare. Kristian kan vara en mkt upptagen man ibland _________________ Johan Andersson |
||||
I en helt perfekt värld där alla skruvar är snälla... |
||||
5-56 + Mutterdragare = _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
lite uppdatering. har hänt ganska mkt sen jag var här inne sist. bilen är reggad med en nissan s13 turbo motor ca18det, vems insprut, nissan låda torsendiff, större bromsar bur o lite sånnt. 12,5sek på 402m om jag inte mins fel.
ska fixa hjulstudset vid start o sätta ihop motorn nu. skickar upp några bilder _________________ Johan Andersson |
||||
Har du lust att utveckla dig lite mer om själva reggningen?
Sedan fick man tusen frågor i skallen som hur mycket var du tvungen att modifiera för att få in drivlinan? Hjulupphängning fortfarande Mazda? Nissan prylarnas vikt vs. Mazda? Ja frågorna är många för detta ser onekligen ut som en smutt lösning på miatans moderata originaleffekt. _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||||
den är rolig
för att regga den via sfro med ca18det motorn bytade jag hela drivlinan, hela bromssytemet samt uppgaderade chasiet, med kränghämmare stag bur och dämpare/fjädrar. vikten blev ändrad. tror jag fick ca 1100kg tjänstevikt. lite till och den hade överskridit axeltrycket fram. så miatans fina 50/50 viktfördelning har blivet lite lidande, men de kompenseras med körglädje lådan är från s13 precis som motorn och halva kardanen. ville ha motorn så långt ner så möjligt så jag fick göra ny sump och pickup. för att få växellådan på plats använde jag mig av japtunings sr20växellåds kitt till miata. tack för sponsen Stefan!! med detta kitt använder jag fortfarande ppf-staget mellan låda ock diff. bromsarna är miatas sportbromsar, från 2001> 270mm fram o 276mm bak. diffen/axlarna är från 1,8 2005 torsen typ2. reggad på etanol med Vems motorstyrning. innan motorn sattes i så bytade jag alla lager packboxar kolvringar olje och vattenpump samt en väldigt noggrann rengörning. har inte behövt kapa eller svetsa något i karossen för den här ombyggnatioen, vad jag kan minnas _________________ Johan Andersson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda miata -91 "kurvtagningsmaskinen" | 9223 besök totalt |