Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Subaru Impreza WRX STi - Projekt väghållning | 1, 2, 3 >> 21016 besök totalt |
Detta är gjort hittills. Motor * Ecutek - Mappad av Per på Autotech Motorsport för E85 * Deadbolt Zilla TD05H-18G turbo * Walbro 255 bränslepump * Modifierad orginal dumpventil * Power Enterprise 800cc spridare * TurbOXS toppmonterad intercooler * APS insugsrör * Perrin fuel rail * Prodrive 3-ports solenoid * Motul olja Växellåda * Whiteline hårdare upphängningar * Red Line växellådsolja Avgassystem * Invidia G200 3-tums avgassystem * Helix up- och down-pipe med racekatalysator Chassi: * H&R sänkfjädrar * Whiteline krängningshämmare BSF33Z och BSR36XZ (22 mm fram, 24 mm bak) * Whiteline bussningar till styrningen * Whiteline anti-lift kit * Whiteline solida infästningar till främre och bakre krängningshämmaren. Fälgar, däck och bromsar: * Goodyear Eagle F1 sommardäck 245/40x17. * Yokohama Advan TCII (8,5x17) * NordFrost3 vinterdäck på orginalfälg * Stålomspunna bromsslangar, BF Goodrich * Blå Pagid-belägg * Motul RBF600 bromsvätska Interiör / Inredning: * STi OEM tygmattor. * Defi-pod med turbotryck, oljetemp och avgastemp * Defi kontrollenhet * Knocklink (dioderna fastsatta i mätarhållaren) Övrigt: * Tein huvdämpare. * Rostskyddsbehandlad hos Rostskyddsmetoder * Lackförseglad hos MrCap Det som kommer hända nu under våren/sommaren är mest chassi-uppgraderingar då motorn räcker till gott som den är. Dessa fast med hårdare fjädrar http://www.turninconcepts.com/produc Toyo R888 Justerbara toppmonteringar från Vorshlag (fram och bak) http://www.turninconcepts.com/produc Short shift-kit - spak klar http://www.turninconcepts.com/produc Stag mellan fjäderbenen bak och fram - bak klart http://www.subaruwrxstore.com/cuscov Whiteline roll center adjusters http://www.turninconcepts.com/produc Unabombers sexy rear end - Klart http://www.turninconcepts.com/produc Fender cowl braces - Klart http://www.turninconcepts.com/produc Alcantara-kringla i orginalutförande http://store.10thstreetjdm.com/alcan Med vänlig hälsning _________________ Peter Ilis |
||||
Jo jag vet. Coilovers blir det från USA och de skickas så snart de kommer in i lager. R-däck beställs så fort jag beställt coiloverserna (blir antagligen från England). Hjulinställning på det. Räknar med att vara klar i mitten på april kanske. Tack! _________________ Peter Ilis |
||||
Tjena!
Kul att du hittade hit! Sitter framför brasan i stugan i fjällen nu, planerar alla åtgärder på rexen Ses om en vecka! Ska bli kul på banorna i sommar _________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||||
_________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||||
mmmmmm mycket porr där!
Sjuk bil, har upplevt många trevliga turer i den! Är något speciellt med boxer! Enda bilen som har givit mig riktigt tunnelseende också Eller var det för att jag var bakfull? _________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||||
Har själv haft flera Imprezor, extremt mycket kul för pengarna och helt klart underskattat som utgångspunkt för bilbyggen. Det finns mycket att hämta ur dem.
Har liksom inte släppt Subaru-tarmen riktigt, har pippi på att pula ner Subba-motorer i diverse fordon. Rätt färg, by the way! _________________ Sven Wesley (aka Duva) |
||||
Tjenare!
Vi sågs ju ett par ggr i somras när jag körde Colt! Skönt att se en tråd här istället för till salu annonsen som jag minsann uppmärksammade... Grabbarna från 2fat Racing kör ju igen på Lunda 1 juni så kom förbi då vetja. Du var ju där nån gång förra året om jag inte minns fel. Mvh, Andreas Edit: Blandade ihop datumen lite... _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||||
Tycker också den är skoj! Lite nyfiken - Vad är det för nått du stoppat i Subaru-motor i?
Tjena Andreas! Hehe, gick ju inte att sälja pärlan så det fick bli till att upgradera istället. Ångrar mig inte direkt nu när sommaren är så nära.. Kommer absolut att köra på 2Fat träffarna i år. Har anmält mig till alla 3. Vet inte om jag får i några nya grejjer till första körningen mer än kanske någon detalj men till den andra hoppas jag att jag fått hem och på alla de andra grejjerna också! Kommer du och kör 1:a Juni? _________________ Peter Ilis |
||||
Japp, med "ny" bil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Men först blir det Challenge på Lunda i morgon! _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||||
_________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||||
Efter en heldag i verkstan i söndags tillsammans med Patrik (pwrdesign) och min far så har det hänt en hel del grejjer med bilen.
Först ett stopp på närmsta vägkrog för att fylla gumman - 85% fulgrogg. Lite orättvist då man själv fått hålla igen kvällen innan för att orka upp. Mot Eskilstuna! Väl framme lyfte vi upp bilen på pallbockar och kollade in under Först upp var "Unabombers sexy rear end". Det bestod av ett gäng bussningar och två bultar från Whiteline som stummonterar subframen. Det gick relativt lätt - veck med de gamla och in med de nya. Började med att lossa den här plattan Då dök den här mindre vackra saken upp I den mjukar orginalbussningen fanns en skåra där den nya passade som en smäck. Följde även med en större bussning för att fylla upp på ovansidan Bara att skruva dit plattan och så var det färdigt. Var faktiskt förvånad att det gick såpass lätt. Sedan började vi med "cross member"-bussningarna. De såg ut att sitta lite jobbigt till då bulten inte gick att få ut då den gick rakt ut i bakaxeln.. Efter lite surfande så visade det sig dock att bakdiffen gick att sänka ner såpass långt att det gick att knöla ut dem på baksidan. Såhär ser den ut liggande på golvet Bussningar mot 100-tonspress - 1-0 Jämförelse mellan orginal och de nya. De gamla studsade som en studsboll när man släppte dem i golvet. Väl på plats igen så var nästa pryl Whitelines "subframe lock bolts". De skruvades i i ett hål som redan fanns under bilen (Tack för den Subaru ) _________________ Peter Ilis |
||||
Nu var det dags att göra bagageutrymmet lite styvare och mindre praktiskt!
Innan Började med att ta ur mattor och annat och tog bort baksätet. Sen krånglades monteringarna för staget på plats på fjäderbenstornet Borrade sedan två hål i golvet och satte fast det undre fästet. Det bultades och tätades fast i en platta under bilen. Efter _mycket_ bankande, svettande och fixande så blev det såhär fint och för orginal-lookens skull drogs bultarna genom mattan *Tada* Hmm.. vad är det de brukar säga om folk med stora händer nu igen..? _________________ Peter Ilis |
||||
Dags för "fender cowl braces". Dessa ersätter orginalbitarna som är bockad plåt med aluminiumditon som förhoppningsvis är styvare.
Väck med innerskärmen fram och bort med fyra knepiga bultar. RivsårPåArmarna.com Hrm. De som känner mig vet att jag är betydligt vackrare än på den här bilden.. På plats _________________ Peter Ilis |
||||
Nu var det dags för short-shiften. Klockan började bli mycket så vi beslutade oss för att strunta i bussningarna till den för tillfället och inrikta oss på själva spaken.
Först fick två plastkåpor åka loss Tog isär allt och bytte ut spaken. Här krånglade stiftet som höll i backväxelreglaget något fruktansvärt. Löste det till slut med en tunn bit av en trasa. Jag är nog en av få i Sverige som har en bit trasa i min växelspak. Nya spaken på plats _________________ Peter Ilis |
||||
Våra race- och banåkarbilar Subaru Impreza WRX STi - Projekt väghållning | 1, 2, 3 >> 21016 besök totalt |