Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 TURBO 1979 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 12 besök senaste veckan (88828 totalt) |
Jaha, då har jag blivit turboägare igen
En Saab 900 Turbo 1979 års modell, inköpt med ca 10470 mil på mätaren, nu 10800+ mil. Motor: - 145 hk Saab B-motor med turbo: * 8 ventiler * 7.2:1 i kompressionsförhållande = lite sävlig innan turbon börjar jobba vid 3000 varv * K-Jetronik med soppaanrikningsfunktion vid vidöppet gasspjäll eller vid hastigheter över 130 km/t samt kompletterad med hemmamicklad tryckvaktsaktivering runt 0.4 bars övertryck, för lite större marginaler * oljekyld Garret-turbo med ovanlig extern wastegatekonstruktion * Utrustad med turbolagg, 3000 varv+ som arbetsområde - Extrautrustad med laddluftkylare - Extra grenrör med ihopkärvad turbo (bra att ha) Växellåda: - 5-växlad, ska bytas till 4-växlad Chassie: - Sänkt, Bilstein-dämpare som bör bytas - Toyo Proxes vanliga gatdäck - Styrservo, byts eventuellt mot muskelservo Kaross: - Mycket bra skick, viss rost vid ett domkraftfäste, fin i lacken - original kjolpaket - Manuell taklucka Inredning: - Diverse guldpläterade pryttlar - Överdragsklädsel med Saab-logga, förarsätena har extra stöd för att hålla föraren stilla vid inspirerad körning - Eberspächer som inte fungerar och ska rivas bort - Stora högtalarhål i dörrsidorna - Hängade innertakstyg Övrigt: - Ej fungerande AC, systemet antagligen tomt och ska tas bort - Fungerande elspeglar - Elfönsterhissar Senast godkända besiktning var 1989. Avställd sen mitten av 1990-talet. Min fr o m idag Banåka: Ja, chassiet verkar ju lämpa sig för det. Blir väl mjukisåka till att börja med. |
||||||
Nä, den är inte original. Föregående ägare (avliden tyvärr, därför den blev till salu) har pillat en hel del med den, vilket förklarar IC:n, grillen, antagligen kjolpaketet samt inredningen. Du råkar inte ha en original till övers ? |
||||||
Stolarna ska väl ha de höga nackskydden? Nu är vi originalpoliser... _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Denna bil är inte original, men det är kanske lika bra eftersom jag inte behöver vara så väldans rädd om den. Tanken är att den ska användas. Jag kikade lite under överdragsklädseln och om jag inte såg fel dolde det sig blå plysch där. Dynan däremot är original i mörkröd konstläder, eller vad det nu är för något. |
||||||
|
||||||
Dendär sjukan att måla detaljer guld i bla inredningen har jag varit med om på min förra 318is...
...mkt snyggt. I övrigt ser den ut som en Saab ska se ut. |
||||||
Underbar kärra, har så många sköna minnen av gamla T8:or, har tyärr aldrig ägt någon med B-morot. Den äldsta jag haft har varit en 81:a. Annars har jag gått igenom de flesta årsmodeller, nu har jag en T16 -92 som extrabil, faktiskt den första jag äger utan taklucka.
Men fälgarna på din har jag svårt för, skulle va snyggt med dom gamla 15,5 tummarna men däck är ju inte så kul att leta. Us-turbo skulle kanske passa bra, bara 2-3 år modernare än bilen. _________________ Fredrik Yman Fuskar ihop en 9000 Talladega -89 |
||||||
Underbart! Jag tycker ärligt talat inte att du ska kapa upp den och customisera utan försöka hålla den så orginal som möjligt. Det är lite av en samlarbil! F.ö. ska denna första modellserien vara den enda som har smidda kolvar. Alla som kom efter hade gjutna kolvar. Hitta orginalstolar och orginalgrill så har du en härlig klassiker som du säkert kan byta in mot något rejsigare om andan skulle falla på!
Sånna här finns det inte många kvar av... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
ojojojoojoj
Turbo -79 Jag känner mig besvärad över att den dyker upp på Rejsa och inte på Saabklubben. Saab 900 Turbo -79 är en av de ovanligaste modellerna. Alla Turbo-entusiaster satasar på att rädda 99Turbo's istället vilket gör att 900orna av de första årsmodellerna fått stryka på foten med besked. I jämförelse med 99Turbo så är en 99Turbo en riktig vanligt förekommande mainstreamvagn. Var rädd om bilen och "förstör" den inte. Men så länge du modifierar med förstånd och använder den med respekt så tänker jag inte överreagera _________________ David Olsson |
||||||
Jag kommer varken kapa upp den eller modifiera den, utan den ska förbli i det utförande den är. Bana kan man åka trots originalutförande. Veteranbanåka då förstås
Primärt gäller att få den i trafik, så jag ska börja med besiktningen, för att åtminstone kunna köra den en månad till och från eventuella verkstäder. Guldfälgarna blir nog bytta vad det lider, jag har blivit lovad två uppsättningar omålade fälgar av en kompis. Rodder76, Saabklubben var en god idé, jag saknar diverse delar som kanske är lättare att hitta via det forumet. |
||||||
Dagens försiktiga mekövningar inskränkte sig till följande:
- plocka bort den fula eftermarknadsreflexrampen från bakluckan - pilla i en tillfällig tätningslist i högerdörren, originallisten saknas - koppla in termostaten som styr kylfläkten, stor risk för kokning annars - fylla på kylarvätska - riva ur Blaupunkt-radion och hiva - fascineras över alla kablar i motorrummet - putsa ventilkåpan Kommande arbete: - riva larmet - kolla funktionen på Ebersprächern |
||||||
Nej, du ser inte fel. Jag kan inte svara i detalj för jag vet inte exakt, men jag tror att wastegateventilen öppnar inåt mot toppen, dvs slutar wastegaten fungera är den stängd och kan ej öppnas överhuvudtaget => skenande laddtryck. |
||||||
Man blir allt lite nostalgisk att se bilen.
Gulddetaljerna i inredningen är ju så coolt . |
||||||
Min spaning är att orginalstolarna hade röd plych och ett rött "kryss" eller "H" på ryggen och sitdynan i vinylband typ 15mm brett. Har den orginalbaksätet med dom synnerligen breda nackstöden som sabbar all bakåtsikt?
Fel bälten, ratt och troligen handskfacksluckan... Men som sagt, vem räknar. Den ser fin ut. Visste inte ens att dom fanns med AC då. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Ja, originalbaksäte med breeeda nackstöd. Bältena borde ha varit av typen "kläm fast med en låspinne", men jag har inga strikta originalambitioner, den får representera forna tiders stylingambitioner. Fast guldbjäfset är ingen höjdare. Blir till att ragga rätt på en ny instrumentpanel, träimitationen är ful. AC:n är eftermonterad, men ej driftsatt, drivrem saknas. Antagligen river jag ut AC:n, systemet är nog tomt. Jag ska lyfta på överdragsklädseln och se vad som döljer sig under |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 TURBO 1979 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 12 besök senaste veckan (88828 totalt) |