Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar | 1, 2, 3 ... 72, 73, 74 >> 27 besök idag (418283 totalt) |
Nu har projekt "fas t" startat!
Jag antar att en del av er inte har en aning om vad detta skall bli. Det vet jag knappt själv " ". Det jag själv vet, är att en farkost som "Fas T:et" inte kan bli något annat än FANTASTISKT ROLIG och snabb farkost som eventuellt kommer att väcka en "viss" uppmärksamhet när man åker förbi . 160hk och 350-400kg tyder på hyfsad prestanda. T:et kommer att passera SFRo:s händer och skall köras på gatan, men några banmöte vore kanonkul som kompliment. En del grejor är beställda och en del står i garaget och bara väntar på att bli ihopsatta. Motorcykeln som skall användas är en Suzuki GSX 1000R -01. Fälgarna är från TSW 8x17" som skall förhoppningsvis ta hand om understyrnings problemen som "tydligen" denna konstruktion medför. Framvagnsgeometrin är näst intill klar (läs- 10 timmar vid ritbordet ) och T:et kommer att ha en vändradie på 13,3m. Stolarna är för närvarande en plastklädd färgburk och en plastbehållare och ett par plankbitar.. Dock så är två TILLETT T250 glasfiber superkart stolar på väg från England, mums- samt mkt lätta 1,5-1,8kg styck! Tejpningen på golvet symboliserar botten konstruktonen av rör. En 16tons hydralisk rörbock har inhandlats så de 20-30mm x 1,5mm "sfro godkända" sömlösa stålrören kan bockas till rätt form. Största delen av ramkonstruktionen kommer att bestå av triangilering för att den skall bli så styv och stark som möjligt. Framvagnen består av dubbla A-armar och Pushrod fjädring med dubbelt justerbara coilovers med invändig montering samt justerbar "kniv"krängningshämare. Kuggstång från volvo med 2,5varv sida till sida. Detta är två emenenta garagekamrater- Fredrik och Fredrik som agerar skyltdockor. Visst gör de sig bra på bild? Tillett T250. Jag besällde utan klädsel, för att de är lättare att hålla rena och torra. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Hmm intressant konstruktion.. Ska bakhjulet vara "vikbart" iom att du har ett mc-hjul eller ska det dit ett "normalt" däck?
Edit: går ju iofs ha ett "stelt" mc däck också men jag tycker att det tjänar man inget på.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Man undrade ju efter att man hört om ett nytt projekt vad som kommas skulle??
Vad kan bli galnare en din abarth? Jo nu har vi fått svaret!! Keep up the good work _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Måtten är:
Bredd: 210cm Längd: 410cm Hjulbas 310cm Spårvidd:190cm Joo, den är en aning lång, kan man säga. Kalkylerad lateral kapacitet är 1,4G. Varför jag valde att göra den som tandem, är att om man kör den själv så har den bäst vägegenskaper. Det blir en aning sämre med passagerare, men inte så fasligt- ca 0,3G. Skulle jag bygga den "sida vid sida" har man bästa egenskaperna MED passagerare. Skulle man sitta själv så blir köregenskaperna riktigt bedrövlig, åt ena hållet- men det är ju ensam man skall vara om man skall köra riktigt fort!!!! En anledning att den ser GIGANTISKT lång ut är att bakdäcket sitter precis längst bak= inget överhäng. Sen blir linjen mellan fram o bakdäck längre "putagoras sats" med tre hjul än med fyra "trekant/fyrkant" _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Bakdäcket skall bytas ut mot bildäck, ev blir det en breddning av fälgen.. Mc ramen kommer att kompletteras med infästningspunkter i alu, där framdelen bultas fast -7st punkter. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Klart orginellt!
Ska du behålla MC ramen intakt? Hur planerar du att karossen ska se ut? (i stil med F1 att döma av ramen iaf framändan) Du får nog köra med väldigt hårda fjädrar fram eller kraftig k-fjäder för att inte tappa greppet bak, pga att 0gr. camber bak. _________________ /Arne Lindgren |
||||
Ser kul ut!
Påminner lite om gamle Mjölner som byggdes i mitten av 90-talet: http://www.mtek.chalmers.se/~johjes/ Där bjöds det iaf på imponerande prestanda rakt fram mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius |
||||
Ahh, tackar! Den artikeln har jag letat efter! Jag har en bekant som heter Markus Larsson som känner mannen i fråga "Lennart Zander".
När Markus fick höra om mina planer, berättade han om just denna skapelse som hade våldsam prestanda och kunde faktiskt svänga också. Tydligen var det lite problem med framvagns geometrin. Jag kan inte förneka att jag tagit en aning inspiration från andra byggen, som tex denna "INDY CYCLE" som byggdes i USA av en privat person. Denna var den första "tricycle:n" som jag fick syn på. Efter den dagen var inget sig likt- jag var bara TVUNGEN att bygga en egen verson. Jag var helt såld och ägnade en hel vecka till att ta reda på vad farkosten hette. T-REX hette den och finns att köpa i USA och kostar 43.190 USD Den gör 0-60mph på 4,1sek och klarar lateral acc på 1,9G, den ser ut så här: _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Kul att du har startat med projektet .
Det var nästan en sån där jag hade föreställt mig när du berättade det för mig när vi åkte Abarth "karavan" till Emmaboda . Vad ska du bygga chassit i för material?? Ska du bygga karossen själv i glasfiber eller hur ska du göra det?? Finns det nått att köpa? Keep on going Micke .... _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
Det finns inget jag kan köpa färdigt gällande karosseri. Jag skall tillverka det mesta i glasfiber samt en aning i alu plåt. Ramen kommer att bestå av runda sömlösa (SFRo godända) stålrör i dim 20-30mm X 1,5mm. Ramen beräknas väga 45-55kg + ca 140kg (mc ram med motor o bakhjul) sen tillkommer bärarmar, spindlar, frambromsar(MC), stolar(2x 1,5kg), ratt (gokart mocca 275mm), styrning, framhjul (ca 30-35kg), karosseri (ca 20-30kg), alutank (ca 3kg), mm mm.
Bygga, bygga.. Nu MÅSTE jag till garaget och göra någon uträkning annars spricker jag!! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Kolla! du har hittat en sk. TTW (Tilting Three Wheeler) Denna är bara hur kung som helst! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Ikväll skall de första rören kapas till. En fullskalig ritning ligger och bara väntar på att bli till verklighet. Botten ramen blir i fyrkant profil pga att det är mkt lättare att fästa golvplåtarna (runda rör är iofs en aning lättare men ibland måste man kompromissa en aning)..
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Coolt projekt herr Abarth, hoppas få se det live nån gång.
En fråga bara hur kommer den uppträda i högre farter när man svänger? Jag inbillar mig att den gärna vill lyfta lite på det inre framhjulet rätt så lätt när det börjar svänga. Jag är kanske är helt ute och cyklar... |
||||
Kan man inte lösa det genom att lägga ett ganska högt rollcenter fram, och då få CG lite under? Så att man får negativ krängning? typ. Jag ser framför mig bärarmar som sitter högt fästa i chassit, lutar neråt, och därmed får man ju högt RC. Kanske svårt att förstå hur jag menar. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Tjenare! Man kan säga att allt handlar om viktfördelning. Man måste placera så mkt vikt så nära det bredaste partiet som möjligt. Med mina beräkningar kommer "T:et" att klara 1,4G i lateral acc (sidokraft vid kurvtagning) utan passagerare, och 1,2G med passagerare. Som jag skrev tidigare kommer den att bli 210cm bred- vilket är enormt bred samt en sitthöjd på 15cm från backen. Stolarna är från superkart och har en mkt lutad sittställning vilket ger låg viktfördelning. Högsta punkt på farkosten är 115cm vilket är skyddsbågen bakom passageraren, annars är den 75cm hög . Som sagt så tror jag inte tipprisken är så stor, för vilka bilar klarar mer än 1,4G i kurvorna? Inte allt för många! Sen måste man även ha nog med friktion mot backen för att uppnå detta. Normala gatdäck klarar troligen inte den höga laterala krafterna- åtminstone inte i denna konstruktion då ALL viktförflyttning hamnar på ETT däck (yttre fram). R-däck kanske kommer på plats senare beroende på uppförande. Det är lite svårt att balansera en trehjuling med hjulupphägningen, då det enda man kan göra är att flytta omkring vikt och/eller ändra hjulvinklarna fram. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Jo, Det är ju säkert möjligt. Frågan är bara om följsamheten i fjädringen under kurvtagning fram får lida. Lite kul tanke för att få neg camber vinkel bak! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Allmänt banåkaforum MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar | 1, 2, 3 ... 72, 73, 74 >> 27 besök idag (418283 totalt) |