Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320 e21 -76 fortsättningen | 1, 2, 3, 4, 5 >> 17109 besök totalt |
Nu var det dags för mig att starta tråden som är en fortsättning på Marcus S projekttråd som återfinnes här.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Såhär ser bilen ut i garaget ( tyvärr har jag inget meckgarage ännu ) Jag köpte bilen av Marcus för att köra på banträffar, landsvägar och lära mig mecka Planen på lång sikt är att försöka hålla den i gott skick och köra mycket. På kortare sikt har jag en del småsaker jag vill göra med bilen. Bland annat har jag beställt detta. Ny djupare ratt. Toora grid. Så att man kommer lite närmre ratten Snap off nav. Jag har även beställt låsmekanismer till dörrarna från en gammal e12 på skroten. Hoppas dessa passar och även vart in på biltema och köpt ett luftfilter till en renault! Tänkte kapa detta på mitten och sätta i de tomma luftfilterburkarna som nu sitter i bilen. Tror ni detta luftfilter fungerar då motorn har en effekt på 150-160hk ? Sånt här är det. Vad säger ni kunniga ? Jag återkommer allt eftersom saker händer på bilen ! _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
obizzz: det hoppas jag också. Vi har ju likvärdiga bilar på pappret så det ska bli skoj !
En liten upptäckt jag gjorde idag när jag undersökte varför jag inte fått ratten och rattnavet jag beställt. Swedespeed har tydligen lagt ner sin verksamhet... Någon som har tips på vart man kan köpa ratt,rattnav, hjälm, handskar osv i stockholmsområdet ? _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Här är det snabba puckar. Hittade forsmans i närheten av där jag bor så jag for dit och handlade lite prylar.
Blev en sparco ratt. sparco handskar. och en peltor g6. Nu väntar jag bara på snap off navet från jan o lisa, sen är det dags för montering ! _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Idag har jag jagat runt lite prylar för att få i luftfilter och sätta på nya ratten med snap off nav. Ratten kom aldrig på eftersom gamla navet hade en liten metallring som stack ut, vilket snap off navet inte gillade... Denna tänkte jag fräsa bort snarast för att få dit nya grejerna. Såhär såg gamla ratten ut i bilen.
En fittipaldi ratt med nummer E9591. Om det är något som någon är intresserad av så är jag öppen för att sälja ratten. Vidare fixade jag grillnät på micro. Använde besticksburken från köket för att böja nätet. Man tager vad man haver heter det ju Efter lite klippning passade nätet fint runt om. och såhär såg det ut i bilen utan luftfilter i burkarna. Dessa skall jag klippa till snarast. Återkommer när jag fixat lite till på bilen. Over and out ! _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
obizzz: jora längtar gör man ju. Tänkte ställa på bilen nu i dagarna så man får lite körtid innan 19maj då det smäller av med jobbet på mantorp !
Här kommer en bild på ratten monterad med nya navet. _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Hobbe: Javisst jag hoppas kunna använda den som jag har tänkt ! Skall absolut försöka köra så mycket jag hinner med.
Jag var ute nyss med en liten premiärtur runt snirkliga landsvägar. Måste erkänna att jag är lite rädd för bilen På ett bra sätt tror jag. Jag har aldrig någonsin kört något liknande tidigare, så utan hjälpmedel, servo eller nåt sådant så blir upplevelsen minst sagt intressant. Lägg på det att jag kört farsans moderna bmw med automat senaste tiden så förstår ni kontrasten. En del saker klarnade upp under detta första åk. -Bilen skall tätas i kupén för att förhindra så mycket bensinlukt som möjligt. -Rutorna skall tätas runt om då dom läcker in vatten. -fixa den trasiga tankmätaren -sätta i dörrlås -fixa tutan till nya navet -luftfiltren måste sättas fast i burkarna Det var det jag kunde komma på nu. Sen finns såklart mycket annat man vill göra men som är mindre nödvändigt. I helgen blir det mecka igen. På återseende ! _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Trevlig bil du har, väldigt lik min på många sätt.
Bensinlukten, har du funderat på vart den kommer ifrån. När jag bytte till plasthuv så blev det ju så att kupefläkten suger luft från motorrummet. Det sitter ju en tätning på plåthuven som sluter tätt däremellan. Jag tätade o donade lite o sen blev det bra.....bara ett tips. o tutan skippade jag i ratten, besiktningen godkänner en knapp på instrumentbrädan oxå......slipper man krångla i navet. Lycka till! _________________ Martin Johansson |
||
Jag har väl inte tänkt efter allt för noga men jag gissar att den kommer från motorrummet. Jag har ingen kupéfläkt i bilen så det sitter bara en plexiskiva i för hålet där paketet ska sitta egentligen. Skall se över hela bilen och täta det jag hittar i helgen
Min ratt har ju en så snygg tuta så jag kommer göra ett försök att få den att fungera ändå Men det är ju bra att veta att dom godkänner det om man skulle ge upp med ratten. Trevligt att du har en liknande bil, har du besiktat denna ofta ? Skulle ju vara intressant att veta vad bilprovningen godkänner på vissa grejer. Till exempel lexanrutorna runt om. Avsaknaden av värmepaket osv. Skriv gärna ner lite erfarenheter du haft om du orkar och vill. _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Besikningen brukar inte vara några problem, som alltid med bes så är det ju vilket humör kontrollanten är på! Bilen är reggad med bur, 1 passagerare och 195/50-15 däck bak...det är vad som står i reg-beviset
Lexanrutor är inget problem så länge vindrutan är org. Hur det är med fläkt vet jag inte riktigt, har fått för mig att man ska ha nån sorts blåst i kupén men det kanske nån annan här kan svara på. Min är en 83:a 318i o jag kör oxå med webrar men det gjorde jag inte på reg.bes, men jag har besiktigat 3 senaste åren utan några komentarer. Egentligen ska man väl inte kunna byta till förg. på en bil som org har insprutning (efter 75)......men åter igen det är vilket humör kontrollanten är på. Hittade en bild.....väldigt mörk dock.... _________________ Martin Johansson |
||
Den här bilen ser bekant ut.. Kul att kunna följa bilen i din tråd.
Inka, Bilen har dispens från avgasrening och regbes med "ändrad motor" MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
hehe skoj att du hittade hit marcus !
Idag var det tänkt att jag skulle täta rutor, fixa lite med luftfilter osv. Men tyvärr är det 3 grader ute och regn så det får vänta _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Kom precis hem med bilen från uppsala där jag hälsade på en vän och samtidigt testade hur det var att åka lite längre i bilen. Gick finfint med lite bomull i öronen.
En sak jag märkte var dock att jag nästan aldrig blev omkörd eller rent ut sagt körde snabbare än alla andra när mätaren stod på laglig hastighet. Kompisen som åkte bil bredvid sa att han åkte 110 när min mätare stod på 80 ?!?! Kan detta stämma ? Min eller hans mätare det är fel på? Kan ju vara förklaringen till att jag tycker alla kör 10km/h under hastighetsgränsen... _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Stoppa in en gps och kolla mätaren för ev omgradering, pinsamt att bli av med lappen pga en sån tabbe Blir ju lätt fel med vajer från vxllådan (förmodar att det är så bara) och med annan utväxling i bakaxeln än original (förmodar igen, ja jag är en tjatgubbe men har gjort samma grej en gång). _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
om du inte hastighetsmätaren stämmer med bakaxelutväxlingen blir det felvisning. 316, 320 och 323 hade olika utväxling i bakaxel. Byt bakaxel eller hastighetsmätare och se till att det är rätt mätare till rätt utväxling. _________________ /Anders C |
||
Efter en runda visade det sig att felet stämde. 45 på mätaren var ungefär 50, och 100 var nästan 130!
Ingen som har tillgång till en bmw 323 e21 mätartavla ? Man kanske kunde få tag på ett kort/ritning på en och gradera en ny själv ? _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Har köpt en performance box och såklart måste man ju gasa lite och testa
Ikväll filmade vi lite och märkte att mina frambromsar slängde ganska saftigt med gnistor när jag bromsade lite hårdare. Är detta vanligt om bromsarna är kalla kanske ? Jag kör med ferrodo 3000 belägg i fram om jag inte missminner mig. Märkte också att bilen gick lägre på tomgång idag och oljetrycket var lägre än normalt. Även lamporna i bilen lyste sämre. När jag gasar till så blir allt normalt. Generatorn kanske ? Ska iaf kolla vad den ger för ström snarast. Lite tankar kring detta vore kul att höra från mer erfarna _________________ Andreas Fougner Ezelius |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 320 e21 -76 fortsättningen | 1, 2, 3, 4, 5 >> 17109 besök totalt |