Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Dax Rush Nissan VQ3.0 Dubbel TURBO | 1, 2, 3, 4 >> 14154 besök totalt |
Tänkte att jag skulle lägga upp lite info om mitt projekt.
Bilen är En som rubriken låter en DAX Rush med Dedion bakaxel. motorn är En Nissan VQ 2.0 V6a som turbokonverterats med Mitsubishi T16 aggregat. Styrsystem Motec M600 ECU. Instrumentpanel Motec sport dash. Effekt på Besiktningsmotorn var 190hk vid 0.32 detta kommer oxå att vara den effekt som bilen har vid körning när den körs på allmänna vägar.... det räcker! Detta har hänt sedan tidigare http://www.egmark.com/foto/album05 Efter att jag fått bilen genom besiktning under sommaren, och nu påbörjat ett mer turboanpassat motor bygge och montering av intercooler. Måste oxå uppgradera koppling och bränslesystem. Intercoolern färdig bara lite fästen som ska på den. bilder kommer. är det nått ni undrar över så fråga på. så ska jag försöka svara.. /Tomas _________________ Tomas Egmark |
||||
Det är till handbromsen. Dax har en udda placering på handbromsspaken(under ratten) inte gjord för snabba handbromsvändningar. /Tomas _________________ Tomas Egmark |
||||
|
||||
Tack! Nej har inte hunnit det. Tråkigt nog bor man ju i fel ände av Sverige när det gäller racingbanor, närmaste är mittsverige banan (ca 50mil) tanken var att köra lite konbana under hösten men ett konstruktionsfel av mig med urtrampningslagret gjorde att kopplingen började slira.. och eftersom det skulle/ska bytas motor under vintern orkade jag inte ta ur motorn för att fixa det bara för en helgs förlängning av säsongen. Lite lek efter krokiga vägar han det bli innan kopplingen sa upp sig. så lite uppdateringar för utom motorn blir det nog, bättre bromsar och ev en handbromsspak till . är även sugen på att sätta dit styrservo, (finns säker dem som tycker att det är som att svära i kyrkan...) /Tomas _________________ Tomas Egmark |
||||
Varför inte? kan inte det va en anledning nog *ler* Lärde mig motorn när jag letade efter en bil/märke för att bygga en rallycross bil. sedan snöade jag nog in på den lite. den är väldigt lättrimmad, hyfsat låg grundvikt och har en hög tekniknivå, var meningen att det skulle bli RC motorn som skulle in i bilen 380hk, men tack vare att SFRo mannen som besiktade bilen tyckte att en turbomotor med lågt ladd skulle va att föredra både för besiktning och körbarhet på gatan. så jag ändrade mig i den riktningen.. har inte ångrat mig..... Motorfamiljen VQ från Nissan finns från 2.0l till 3.8l sitter i Maximan och 350Z och om jag fattat rätt i den nya sportbilen. Sedan att ingen annan byggt med den motorn gör ju valet lite roligare.. bara det gjorde att Dax inte ville sälja ett kitt till mig jag fick vänta 6 mån och sedan beställa kittet för en Rover V8a /Tomas _________________ Tomas Egmark |
||||
Jag menade väl egentligen inte udda, utan mer ovanligt. Ser inte på något sätt ner på ovanliga lösningar, ganska intressant val och förstår varför givet din kunskap om maskinen sedan innan. Vad väger motorn (utan turbo) med koppling, startmotor och generator? Vad är fördelen med 2L V6 vs en 2L R4? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Vikt 105kg utan startmotor om jag minns rätt. blir ju inte lättmed 2 turboagg. Ang fördelar, nja det är nog här det ska komma någon krystad förklaring om hur utmärkt en V6 är mot en R4. Men jämnarte gång kanske och ljudet sedan är det ju som jag skrev i ovan inlägg. det finns motorer i motorfamiljen som är men störrevolym utan att det syns utanpå där är nog varför jag valt denna motorkombination. förutom då att jag kan motorn. Annars är det väl bara nackdelar. Spräng kåpan har jag fått göra själv, parat ihop motorn med en Toyota Supra växellåda. Många ventiler tryckare och ventilfjädrar man måste byta när man ska bygga en motor som kan varva minst 8500v/m _________________ Tomas Egmark |
||||
Det blir rätt fullt i motorrummet.....
Vad har du för kylare till V6-turbo? Det går nog åt en duktigt tjock en eftersom det är ju väääldigt begränsat med plats där fram under nosen! _________________ Peter Carlsson Katrineholm Sekreterare Locost Sweden |
||||
Japp! det är fullt i motorrummet, en av utmaningarna att rymma allt. Kylaren är DAX motorsportkylare. Och är inte spec. tjock. Den verkar ju funka till 450hk bilarna i England. jag har inte haft några som helst problem med tempen, när jag hade fått ut all luft vill säga.. /Tomas _________________ Tomas Egmark |
||||
Ja i fundering på om man ska montera servo eller inte, så har jag tittat lite på alternativen för servopumpen.
Då en motormonterad pump är näst intill omöjlig att få dit.(kräver att generatorn monteras utåt och att pumpen monteras där generatorn sitter nu) visst det funkar men det är ju så in i h-vete trångt *ler* kan iofs. inte skylla på någon över det... Däremot tror jag att en elservopump (prov)monterad som på bilden är möjlig.. gäller att fundera vidare om det är värt det eller inte... Är jag knäpp som har servo fundering eller? /T _________________ Tomas Egmark |
||||
Näe, tycker du att det är tungstyrt så får du väl montera en. Då blir din den första sjua jag nånsin hört talas om med servostyrning Kolla vad pumpen drar, så du har tillräckligt med ampere tillgängligt. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Ja någon måste va först oxå är lite tveksam då jag bara han med 50-60 mil i sommar och inte han börja justera hjulvinklar, men jag upplevde den tungstyrd, fick inte den där känslan av kontroll, som jag vill ha. både för att den var tungstyrd(allt är väl relativt) och hjulinställning som antaglige var fel.... kan ju va så att den blir mycket lättare att styra om allt annat är "rätt" Har ju en 2,5varvs stryrväxel det gör ju inte bilen mer lättstyrd. Ang amp, japp det ska jag.. /T _________________ Tomas Egmark |
||||
Kolla att allt i styrningen leker som det ska? Rullar det runt lätt när bilen är i luften?
De ska inte vara "tungstyrda" såvida du inte står helt still. I fart är iafl min väldigt lättstyrd och bra känsla. Förvisso har ju du en annan styrväxel antar jag, men ändå. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Dax Rush Nissan VQ3.0 Dubbel TURBO | 1, 2, 3, 4 >> 14154 besök totalt |