Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic K20EG -92/05, 1.21.97 Superstage! | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (13028 totalt) |
CTRen var en alldeles för framtung koloss , så vad gör man då? Man går helt crazy på ett nytt projekt. Här kommer en beskrivning i en vinters galenskap:
Hela bygget påbörjade runt löning i oktober 2006 och har rullat hela säsongen nästintill helt problemfritt. Utgångsobjektet är en 1992 Civic Vti i absolut toppskick. Till denna köptes en 2005 års Honda Civic Type-R motor från en smälld bil. Motorfästen, kabelhärva, drivaxlar, kylare och växellänkage införskaffades och hela konverteringen gick relativt smärtfritt. Resultatet talar för sig själv, bilen har ett underbart register med en helt linjär effektkurva och gott om mellanregister tack vare VTC (variable timing control) som slår VANOS på fingrarna hela dagen lång.. Så här såg bilen ut 7 timmar efter inköp. [img]http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?act=attach&type=post&id=24804[/img] Detta är vad som gjorts med den i vinter. Bilen har strippats ner helt, hjulupphängning och interiör har rensats, slipats och målats/lackats om. Delarna som monterats dit är: H&R Grupp N coilovers (Tack Scotte/Welav racing för leveransen) Det jag är mest stolt över, men skumt nog det enda jag inte har bild på annat än bilderna ovan. Skunk2 Pro Series främre camber-kit Ingalls bakre camber-kit SPC bakre toe-kit Energy suspension Master kit, bussningskit Password JDM 4-punkts bakre fjäderbensstag Password JDM 3-punkt främre fjäderbensstag ASR förstärkningsplatta Honda Legend 2-kolvs bromsok med Rover 282mm bromsskivor och Carbotech XP8 bromsbelägg Toora Project 2 stol Toora Grid mocka-ratt Snap-off nav Sparco 4-punktsbälte Nån slags trim-lysen Kolfiber-huv Till K20:n så behövs ju lite godis också, så dessa grejer har shoppats: Hondata Kpro Quaife diff-broms DTR Rostfritt 4-2-1 grenrör På detta har tillkommit ett Honda RBC-insug och en mappning. Resultatet blev 211.5 hk på hjulen och 200Nm vrid med en mkt flack vridkurva! Körde första delen av säsongen på Yokohama M, 195/50-15 och de blev alldeles för varma för fort. Har sedan kört med Michelin Pilot sport cup 205/50-15 med mycket bättre resultat. Dock så visade superstage-körningarna att det krävs bredare sulor fram, så till nästa säsong så blir det 225 breda michelin. Jag har åkt mantorp, kinnekulle, ljungbyhed, mittsverigebanan och ett par gånger på superstage hittills med bilen. Inga problem med bilen öht annat än att den gick lite varmt innan jag fick dit styrplåtar till kylaren. Lite bilder från Japmeet: (Tack Rasmus för bilderna! http://200sx.kicks-ass.net/rasmus) och slutligen en bild på cockpit. =) _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||||
Den gick ju bara för snuskigt bra när jag såg den i Superstage, får gratulera till ett riktigt schysst bygge Erik! Som jag sa när vi sågs, lite högre nivå på bankörningen nu jämfört med tidigare måste jag säga. Lycka till med bilen! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Man tackar för de positiva kommentarerna. Och Johan, det är helt rätt, men för superstageäventyret så var Martin Scottes stol imonterad istället för min. Jag har hittills inte stött på någon som kunnat köra bilen med min stol i.. Detta byte var ju lysande så till vida att även Gullabo fick chansen att spaka kärran!
Det finns som sagt en del kvar att pilla med främst framvagnen som upplevdes lite för hård. 14 kg-fjädrar skjall bytas till 12 i kombination med de bredare framdäcken som jag nämnt tidigare. En bur skall i bilen i sinom tid också, det är ju ingen idé att lura sig själv att det är något annat än en ren racebil man har numera. Dock SKALL den gå igenom SFRo som ombyggt fordon innan jag är nöjd, för då kan jag slutligen få den inreggad med den nya motorn. Om någon vill hjälpa mig med vad som behövs för godkännande hos SFRo som ombyggt fordon så tas all hjälp emot med öppna armar! _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||||
Önskemål: miniatyrfunktion i forumet skulle sitta fint.. Magnus.. _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||||
Inga problem öht? och de där stoppen jag inte kunde undgå att notera under den första SS-körningen, vad var det
och pokemonfälgarnas tillfälliga inträde i verksamheten kan vi ju ta över en öl nån kväll _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Ja, att motorn gick lite varmt innan jag satte dit styrplåtar klassar jag inte som nåt stort bekymmer. Inget gick ju sönder.. Sedan dess har inte driftsäkerhet vacklat en enda centimeter ju! _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||||
Jo jag har bilder på telefonen, får väl göra en insats imorrn eller ikväll och åtgärda det.. _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||||
Nä nä, det är motorn vi vill se, inte din telefon! _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Väldigt potent bil du byggt Erik, tackar för förtroendet att köra den i SS-finalen!
Med lite bättre chassiinställning ska vi kunna kapa en sekund till. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||||
Jag det glömde jag ju nämna..
Det var Martin som körde bästa-tiden med bilen, 1.22.85. Detta utan konkontakt, något inte ens Gullabo var i närheten av att matcha ens med konpåkörningar.. _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||||
Hur menar du nu? Den lyckades ju inte ens slå en BMW utan vanos. |
||||||
hehe beror nog inte på motorn att du slog den! Får väl hjälpa oss lite med chassit på hondan så det blir lite utmaning ju! _________________ Jeremia Gadd Honda civic VT |
||||||
Allt är till salu, men priset på denna är högt.. _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||||
Hehe, därför den håller ihop ju Samuel.. Lite support med att få bilen att rotera bättre i låg fart hade varit mkt behjälpligt, vet inte riktigt i vilken ände man ska börja. Får bli att ta en sak i taget och försöka klura fram en bra kompromiss. Bilen är i det närmaste perfekt i hög fart idag, och det är viktigare än om den vore lite understyrd, men nu är det lite för mkt understyrning.. Men första testreporna idag i +12 grader var underbara, skönt att få köra lite igen, midre skönt att man vart lite småskraj över hur bra bilen går... Man glömmer fort _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||||
100.000:-
Jag vågar nog svara för Erik i den frågan..... Det blir nog inget med det han sa ju att den var dyr........ Finns liksom inte en enda pinal på bilen drivline eller chassi mässigt som är orginal knappt.... Den har INTE varit billig att bygga väldigt mycket är ju Civic type-R och dom bitarna kostar flis... Men bjud du på men han släpper inte denna i första taget utan du får nog säkerligen närma dig det dubbla om det ska vattnas i munnen på han...... :woot: Mvh _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||
Dubbla pengarna så går jag fortfarande back bara på delarna, men du får en fullt fungerande bil helt utsorterad. Men det brukar inte vara intressant längre när man kommer upp i de slantarna.
Bilen ger mig så pass mycket glädje när jag kör den att den faktiskt inte är till salu öht för mindre än vad jag lagt ut på den totalt sett. Jag vill inte bli av med min bil helt enkelt, men om ett så pass högt bud kommer så att jag inte går back längre sä är man ju lockad, då kan man ju börja med någotr nytt stolleprov. _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic K20EG -92/05, 1.21.97 Superstage! | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (13028 totalt) |