Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 -96 1.8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 5 besök senaste veckan (40118 totalt) |
Mazda Miata -96 1.8
Får rätt mycket frågor om bilen så jag tänkte skriva en lite biltråd, är dock dålig på att uppdatera biltrådar. Har haft en -90:a med 1.8 motorn i som är såld. Tanke var att stega upp till Roadsport B bil (sjua eller S2:a) men tillfället gjorde att det blev en miata igen. Gillar verkligen dessa bilar Hämtad våren 2007 från Holland, lätt krockskada i fronten. Fixad och byggd enbart för bana/roadsport hos fabrors garage i Trollhättan. Strajpad av farbror Ingen ABS, troligen en Torsen diff, spinner inte inte alls så mycket på innerhjulet som 90:an gjorde Motor - orginal 1.8 specad till 133 hk - Dragit in lite kallluft via torpeden ( känt som DYI randall intake inom miata världen) - Egenbyggt 2.5" cat-back. - Ställt upp tändingen till 16 grader - Lindat OEM grenrör - Kall insug passagerarsidan Chassi - Tein Flex, byggda av Stötdämparverkstaden för bana, justerbara i re-bound - JR grövsta Krängare fram, ingen eller orginal bak - Alla bussningar bytt till FM polyflex bussningar - 205/50/R15 Yoko M 048 på OZ fälgar - 10/5 mm spacers runt om ( ET 30 totalt ) Bromsar: - Race belägg ( Carbotech XP10 fram, XP8 bak ) Övrigt - HT, plockat bort suffleten - 2-polsbrytare ( funkar perfekt pm:a mig för hur man kopplar in den på den miata ) - CC båge - Styrservo bortplockat, styr-växel de-power a la FM viset ( gör klar skillnad ) - Fasta lampor DIY Lättat till ~ 930 kg (1030 med mig i). inredning bortplockad, roadsport passagerar-stol, dörrar lättade HT med plast-ruta Tänka planer för 2009: - Sänkas lite till ( nej - håller höjd och handling ) - Höja styrväxlen med brickor/distanser (kontrollera bump-steer ) - Måla inredningen (klart ) - Byta koppling/svänghjul till race ( slirar lite ) ( klart ) - Försöka styva upp chassit (FM rails/butterfly ), söm-svetsa - Lätta ner till 930 kg ( klart ) - Byta till race-belägg ( klart ) - Corner-väga bilen/seriös hjulinställning ( klart ) - Plockar ner front och höger skärm för rikt och om-lack (klart ) - Montera och labba med vingar och splitters - Test år ( inga cuper skall vinnas ) Bästa varvtider 2007/2008/2009 Kullen: 1.02.51 ( uppdaterad ) Falkenberg: 53.36 ( uppdaterad ) Knutan: 1.10.46 ( uppdaterad 2009-07-05 ) Sturup: 1.13.3 Ljungbyhed: 1.10.96 Parkbanan 1.37.47 + 1 sec för kon Lite bilder från Anders o ( hoppas det är OK. riktigt snygga ) _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Det var på tiden!
Ser att jag har en hel del saker att förbättra och det syns på varvtiderna också. Speciellt 1.11.95 på knutan imponerar!! Där får jag nog ta rygg på dig någon gång då jag saknar myyyycket tid. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Nån gång växer du upp! Lycka till så länge du köra rolig bil! (Jo miata är roligare än 944! ) _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Här kan man hämta inspiriation om hur man bygger en snabb miata
De skall plocka ut 200 hk från 1.8 -99 motor, se bygg-dagboken. http://www.targamiata.com _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Hmmm.... Du glömde visst att nämna byte till 6-växlad låda...? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Jag är inte säker på hur detta hjälper mig - jag får en tätare låda ? Niklas F hävdar också att det skulle ger mig driv ? Man kan se på filmer att Niklas är klart starkare ut ur böjarna men skulle en 6-växlad låda verkligen hjälpa ? Hur går det men S40:an - sänkt,breddad och drop-stop bak monterade ? Gillade verkligen att se dig in din förar-dress, du var riktigt läcker _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Nej tänkte köpa FM Rails och hoppas får med mig på planet nästa gång jag skall till US och jobba Gick ju bra att få med sig krängarna sist på planet - även om man får lite roliga kommenterar vid incheckingar Skall tydligen finnas någon som har lyckats få med sig en hel Lotus Elan nedplockad i delar som handbagage Hur går det själv med bilen inför 2008 - du har ju lovat TV att köra rejs 2008, inte banga ur nu Nu får vi ju försöka jaga livet ur fynd-börsen bilarna _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Lite mera härliga bilder från 2007 - bilder från Thomas Phil
Full rulle på Sturup - in i Parabolican Fullt ös nedför backen ner mot BMW-kurvan /Karusellen Gott, så här skall det se ut - håll dem bakom bara _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Lovat vet jag inte om jag har gjort. Men en mjukstart med minst ett lopp i MGCC KM ligger i planerna iaf. Om det blir i början eller slutet av året vet jag dock inte än. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Gott Joakim då ser vi dig nästa år då
Detta spec maita rejs ( Nationellt ) bjuder verkligen på close racing i tät-trion. Duktiga chafförer. Bilarna verkar gå enormt fort. Kan det varar std motorer i dem ? Coolt att de har så små backspeglar jämfört med andra, kanske säger något Sen den oranga miata i del 2, de slänger bilanra i sidan på varandra, trycker varandra framåt på rakor... Del 2 är läcker Tre delar 1 http://www.youtube.com/watch?v=N3y8- 2 http://www.youtube.com/watch?v=0XPNA 3 http://www.youtube.com/watch?v=BblE2 _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Titta här, där har vi bollat lite stegingar i lådan mm. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Ursäkta om jag är lite lat - men tror du att en sammafattning är möjlig /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Vet inte om de blir aktuellt men om SSK skulle tillåta att vi fick åka en tillsammans med fynd-börsen bilarna skulle det helt klart vara ett alternativ. Sen vill vi gärna ha 1-dagars race men osäker på om det går att passa in i SSK organisation. Jag tycket det var kul att köra med dem på Falkenberg (fredagas-träningen). Jämnare/Stabliare att åka där än med SPVM roadsport A,B,C där bilarna flyger upp och ner i fältet - kul på sitt sätt också men lite rörigt tycker jag. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Hej PÄR Nej nej nej något blandheat med fyndbörsen cup är inte någon miata förares dröm, tänk dig själv sitta i en liten miata genom chikanen på falkenberg med fyndbörsen bilar stångandes runt omkring dig. Enda anledningen till att Joakim nämner fyndbörsen som parameter och jämnförelse är att hans kusin Hans G och undrtecknad har deltagit där under ett antal år och samlat uppgifter därifrån.
Tvärtemot så tror jag att det skulle vara läge för en helt egen klass typ MIATA CUP intresset för biltypen har växt kraftigt under senare tid och det finns många bilar som är ute och känner på racing hos olika arrangörer. _________________ Rolf osbeck |
||||
OK, jag har ju hållt lite koll på Miata och tänke att det kanske var på gång att köra Miata-Cupen med SSK kl 1. Vikt och varvtider stämmer ju någorlunda så helt ologiskt känns det ju inte.
Jag förstår argumentet med storleken delvis, men Swift, Corsa och 205 är ju inga jättebilar direkt heller. Men endagars... är Miataförare asociala, eller? Jodå, jag förstår fördelarna med det upplägget, men själv vill jag nog ha åtminstone en helg med tjat i depån mm om jag ändå åker och tävlar. Har för mig att SSK komprimerade programmet något tills i år, men jag har inte kört något i år, så jag har dålig koll. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
När blir det bur då?
Det styvar upp betydligt mer än sömsvetsande (det ena utesluter iofs inte det andra). Fackverksgolv istället för balkarna (slätare undersida och styvare)? Höjd Kardantunnel (ca 1dm högre konstruktion som sammanbinder torped och bakdel)? Höjd innerkant dörrtröskel (sno plats ur dörrens innerkant)? Det går att hitta på hur många förstyvningssätt som helst när du börjar med öppen bil, men bur är nog det mest generella (men svår att göra i små steg).) |
||||
Kul att ha olika åsikter ideér och nabbas om hur saker skall vara
Jo visst är det kul med depå snack men 1-dagars arr ge ofta lägre total-kostnader och många av oss har familjer och annat som måste skötas också _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 -96 1.8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 5 besök senaste veckan (40118 totalt) |