Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
SBF racinglicenser? (splittad tråd)
3 besök senaste veckan (7282 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
AndersY skrev:
Tänk på att licensen kostar pengar sedan också. Inte så mycket, men om man ligger på marginalen kan ett par, tre hundringar vara pengar det också. Om man inte tar ut den ett år så tappar man den, tror jag?

265:- per år är det har jag för mig.... men man kan ha den vilande i ett år utan att betala innan den "förfaller"

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

nationell licens kostar 620:-/år
faan fredrik. har du inte kvar din licens

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
dude skrev:
nationell licens kostar 620:-/år
faan fredrik. har du inte kvar din licens


Det stämmer... men man får ju inte en sån direkt utan börjar med en debutant-licens som är billigare... Och man behöver ju inte gradera upp sig om man bara åker i sverige (annat än för eget ego då förståss )

Näe jag har inte kvar mina.... eftersom jag ju bara står bredvid och tittar på numera.... fast det känns inte som ett stort problem, för skulle jag behöva en så får jag väl utbilda mig själv lite snabbt

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fredrik - SLC skrev:
dude skrev:
nationell licens kostar 620:-/år
faan fredrik. har du inte kvar din licens


Det stämmer... men man får ju inte en sån direkt utan börjar med en debutant-licens som är billigare... Och man behöver ju inte gradera upp sig om man bara åker i sverige (annat än för eget ego då förståss )

Näe jag har inte kvar mina.... eftersom jag ju bara står bredvid och tittar på numera.... fast det känns inte som ett stort problem, för skulle jag behöva en så får jag väl utbilda mig själv lite snabbt


debutant kostar 290:-/år

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Fredrik - SLC skrev:
dude skrev:
nationell licens kostar 620:-/år
faan fredrik. har du inte kvar din licens


Det stämmer... men man får ju inte en sån direkt utan börjar med en debutant-licens som är billigare... Och man behöver ju inte gradera upp sig om man bara åker i sverige (annat än för eget ego då förståss )

Drygt 300:-/år kan väl kanske egot vara värt.
Får man verkilgen köra alla tävlingar med debutantlicens?

I karting för man inte vara master(poleman) och måste ha rand runt startnumret så man riktigt skall skämmas och lockas att betala dubbelt till SBF. Å andra sidan kanske de andra drar sig lite för att köra om ifall man är debutant. I just kart är ju det där med pole inget större problem som debutant...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
AndersY skrev:
Gustav Uhlander skrev:
Kommer det att komma fler tillfällen??? Alltså typ nästa år kanske?

Har hört nånstans att det finns ett kostnadstak på hur mycket det kostar per år om man har fler en 1 licens stämmer det? (inte aktuellt men lite kuriosa.)

Ja, jag betalar lika mycket med 2 licenser(racing+gokart) som jag gjorde förut med 1 så jag antar att det blir lika dyrt oavsett hur många du har.
Däremot blir det som sagt dyrare beroende på vilken typ du har, debutant, nationell eller internationell.

Hmm, undrar om det går att uppgradera bara en licens och vad som händer då? Blir alla uppgraderade då? Eller måste man vänta med uppgraderingen tills man fyllt kraven för alla licenserna?


Du uppgraderar den licens som du uppfyller uppgraderingskraven på endast.

Det är helt rätt att man betalar bara för en licens oavsett hur många grenar man har licens i , däremot kostnaden avgörs av den högsta licensen man har.... typ debutant i racing och nationell i gokart så är det gokart licens som gör att det kostar 620/år

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17353



Uppdateras inte racinglicensen till Nationell automatiskt till andra året?
Så funkade det med min dragracinglicens. (som jag inte löst ut på två år...).

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Lennart Mäkinen skrev:
Uppdateras inte racinglicensen till Nationell automatiskt till andra året?
Så funkade det med min dragracinglicens. (som jag inte löst ut på två år...).

Nej, man får begära uppgradering när man uppfyllt villkoren, om man nu tycker det är kul att betala drygt dubbelt så mycket per år. Kraven för uppgradering är olika. För gokart tror jag man måste ha deltagit i 4 tävlingar för att gå ifrån debutant till nationell. Möjligen nån tävling mindre för racing.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Sörpan skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Uppdateras inte racinglicensen till Nationell automatiskt till andra året?
Så funkade det med min dragracinglicens. (som jag inte löst ut på två år...).


Jag har aldrig kört någon racingtävling, men jag har Nationell licens för racing...

Tills nu när någon ifrån SBF läste det här... (de är nog bara glada om någon vill betala drygt 600:- istället för knappt 300:-)

Jag kollade och man måste ha fullföljt tre tävlingar för att få nationell licens. Nationell licens behövs om man skall köra SM, RM eller internationella tävlingar. Den gäller tydligen för tävlingar inom EU (som inte kräver speciella licenser).

När det gäller internationella licenser så finns det 3 grader, C, B, A och Superlicens.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Sen gäller kursintyget som licens för en tävling och är giltigt ett halvår. Sen ska debutlicens sökas genom en SBF-ansluten klubb (medlemsavgift!) varefter, som sagt, det blir fråga om nationell licens. Totalt max fyra tävlingar innan alltså.

För tydlighets skull måste man vara medlem i SBF-ansluten klubb för att tävla på kursintyget oxå.

Vad jag inte riktigt blivit klok på är hur lång tid debutlicensen räcker, kan man förnya den för 290:- till efter ett år om man inte kört tre tävlingar?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Sen gäller kursintyget som licens för en tävling och är giltigt ett halvår. Sen ska debutlicens sökas genom en SBF-ansluten klubb (medlemsavgift!) varefter, som sagt, det blir fråga om nationell licens. Totalt max fyra tävlingar innan alltså.

För tydlighets skull måste man vara medlem i SBF-ansluten klubb för att tävla på kursintyget oxå.

Vad jag inte riktigt blivit klok på är hur lång tid debutlicensen räcker, kan man förnya den för 290:- till efter ett år om man inte kört tre tävlingar?


Finns inget krav på att man MÅSTE uppgradera sig till Nationell.... utan du kan vara debutant så länge som du vill och känner för. Eller räattare sagt du BLIR INTE Nationell licenstagare förräns du aktivt söker det. Och då måste du ha kört 3 tävlingar minst.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Vad är fördelen med Nationell då?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Vad är fördelen med Nationell då?


Förrutom ego-känslan dårå :-) så får du åka Nationella tävlingar i EU-länder och/eller STCC eller andra Internationella tävlingar i Sverige.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Så man kan köra SLC, S60 Challenge, Modsport osv osv i hur många år som helst på debutantlicens? Utan att det är fel eller kan få några följder?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Så man kan köra SLC, S60 Challenge, Modsport osv osv i hur många år som helst på debutantlicens? Utan att det är fel eller kan få några följder?


S60 Challenge är jag osäker på om den klassas som Nationell eller Internationell iom att den kör i STCC helgen.... men tror att den är Nationell och då är det helt ok..... övriga är helt ok däremot....

Benämningen Debutant är lite missvissande.... det var bättre förr med A B och C ..... fast det är klart att för SBF är det bättre om alla klassar upp sig så snart som möjligt

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Sparade trådar/FAQ
SBF racinglicenser? (splittad tråd)
3 besök senaste veckan (7282 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande