Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 95 -69 | 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 27 besök senaste veckan (152057 totalt) |
Saab 95-69
Forumägaren får en nära döden upplevelse Gurksnutten har roligt Motor V4(vinkel) 1775cm3 (borr 92 och slag 66,8) Kolvar: Smidda Mahle Kam: 290grd duration och 105grd overlapp mätt på ventiltalriken Förgasare: 2st Weber 40DCNF på ett gammalt Saab S&R insug. Vevstakar: Std vevstakar som är kulpenade och försedda med bronsbussning för helflytande kolvbult. Balanssering: Vevaxel, kolvar, staker, svänghjul mm är helt balanserade. Förstärkningar: Brygga under ramlageröverfallen för att få mindre flex i blocket. Hela vipparmsbryggor i stål. Toppar: Enkelblås med delad avgaskanal. Topparna är portade av Grottis, RIP, med rostfria 45/36 ventiler. Koppling ,svänghjul och lamell: Tryckplattan är en VW-bubbla tom 70 trim koppling. Svänghjulet är ett lättat std. Lamellen är en gammal Saab Sport & Rally för solfjäderkoppling med nya slitbelägg. Avgasrör: Estraktorgrenrör 4-1 ,alla' ormbo, med en djuddämpare längst bak. Effekt: Bromsad till ca 111hk på drivhjulen, ger ca 145hk i roten vid 7300r/min och maxvrid 150Nm vid ca 6000r/min. Då med luftfilter, utan filter ca 5-7hk till i snurran. oljekylare: En stor sådan är monterad och ställbart oljetryck utifrån. Kylare: Kommer från en gammal saab 99 med omlödda slanganslutningar. Växellåda: Låda 1. Tätstegad, så kallad special 2, låda med 5,36:1 på fyran, gör ca 20,1km/h per 1000r/min. Man får tuppjuck, det varvar ca 7500r/min i ca 150km/h. Låda 2. 4;48:1 tätstegad sp2.(alternativ) Låda 3. 3,54:1 låda som nästan är som 4:48:1 lådan på 1an, 2an och 3an med fyran blir typ överväxel. Denna låda är ett hoppkok av grejor med en prototyp slutväxel 9:38. Hehe nu går bilen lika fort på 3ans växel som låda1 gör på 4an :-) Framvagn: ombyggd framvagn så casten är ökad från 2grd till 5,5grd pluss div förstärkningar, tyvärr vart det lite fel så jag vart tvungen att specara ut framhjulen för att de ej skall ta i, detta medförde att skrubbradien är åt hel..... för stor. Skall fixas i vinter. Camber är -0,5grd Lite toa-in (bild se bromsar fram) Hårdare fjädrar: Ca 1,7Hz fram och ca 2,2Hz bak Stötdämpare fram: Nyrenoverade gula Koni Stötdämpare bak: Nyrenoverade gula Koni från saab 96or. Allså std 95 bakstötdämpare, alla' dörrstängare, är skickade i omloppsbana runt månen .-) och nya stötdämparfästen gjorda. Bromsar: Saab 9000 skivor och saab 900 94- ok fram, std trummor bak. Fälgar och däck: Std Ronal fäljar från saab 900 tom 87 och Yokohama A539 185 55 15" Annnat: Det ända som avviker från std utsendet är den så kallde USA-fronten med runda lycktor, rektagulära är std, för att få plats med kylaren(se åvan). Hmm fäljarna???, std är det en stor 5-bultade fäljar så jag åker med sportens 4-bultade nav och trommor detta för att det är mycket lättare att hitta vättiga fäljar. Igentligen skulle jag ha plåtfäljar på bilen men den ofjädrade vikten är mindre med Al-fäljar. Sporten: Är en saab 96 2-takt ca mellan 1962-1966 med mer pulver och div lyxprylar, de senare Sportan kalldes Monte Carlo, hmm kommer ej ihåg typ 64-66 SuperStage: 1.45.xx (går att kapa tid med riktig choför, 1.40.xx är nog realistiskt) 10,265s och 112km/h på 201m på Blackrace i Stockholm 2003-07-30 En liten film snutt www.sjolinder.com/saab95_power.mpeg _________________ Johan Sjölinder |
||||
Är barnsligt förstjust i denna bil!
Å när den sen låter som den gör är man ju helsåld! Vilken sång! |
||||
Tackar för att ni gillar min bil.
Tyvärr är filmen en rakt framrull, hadde häller lagt ut en svängrulle. Nu ska sanning fram, stackar jag torkade av på raktframrullen åker en 105hk Bora som väger i krokarna 1300kg. Så någon större merit vad det inte. Men jag kan inte låta bli att mysa över garven från publiken i rullen , de har tydligen inte sätt en riktig saab förut _________________ Johan Sjölinder |
||||
Den ungen är ju redan fördärvad...tänk på det!
Själv växte man upp med trimmade 02:or, RR VM på Anderstorp och Jürg Bächis M1-motorförsedda Opel Manta. Å se hur man blev... Känns rätt bra att ha ett starkt intresse och en hobby, vad skulle man annars göra? |
||||
Då var det bytt växellåda
1:an 2:an 3:an 4:an 13,25 7,95 5,47 3,54 (utväxlingsförhållande) 8,1 13,6 19,7 30,5 (km/h på 1000r/min) Gamla lådan: 15,38 9,30 6,96 5,36 (utväxlingsförhållande) 7,0 11,6 15,5 20,1 (km/h på 1000r/min) Hmm kanske inte lika roligt men nu går det att åka landsväg med skrotet. Är det någon som vågar testa hur fort en 95-69 kan gå???? Teoretiskt så 228km/h, jag vågar nog ej testa. _________________ Johan Sjölinder |
||||
En kompis har en övermotoriserad 96:a... Den gör mätarn ut... ..alltså nålen är tbax på noll men på fel sidan noll...studsade ett tag sen gick vajern av Jag låg då efter dom i S 60:n i cirka 200km/h..... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Efter diskutionen i denna tråd vart jag tvungen att använda njuren https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Den drevning jag hadde tänkt på 1an kändes för hög. Men lite blandning mellan std drev och specialdrev så tror jag det vart en lämplig lösning(röd kurva, se nedan) Blå kurva = det lägsta tänkbara som finns till fornlämningen. Lila kurva= den högsta slutväxen som finns, Hmm finns en högre men den har jag bara läst om. ____1:an 2:an 3:an 4:an steg 1,55 1,34 1,30 röd 9,3 14,4 19,3 25,0 [Km/h på 1000r/min] steg 1,65 1,34 1,30 Blå 7,0 11,6 15,5 20,1 [Km/h på 1000r/min] steg 1,67 1,45 1,55 Lila 8,1 13,6 19,7 30,5 [Km/h på 1000r/min] Sen ligger det nya baknav så det skall konvertaras till skivor bak, inte för jag behöver bättre häjdare utan för att trummona är det svårt att hitta vättiga bromsbackar till. Ligger även nya drivaxlar ca 50mm längre så framnaven skall flyttas ut och fäljarna breddas inåt så skrubbradien blir vättig, är ca 50mm kommer bli ca 15. Inga mer spacer fram inte Spårvidden kommer ökas med ca 15mm per sida. Sen är det bara sista abrät kvar, hmm måste tälja till en vättig krängningsfjäder bak. Och den bör vara justerbar. Mer bilder kommer när det finns något kul att fota. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jaså du fuling, du har grävt ner dig ännu mer i växelådsdjungeln . En liten grej bara, det är olika däcksdimensioner på alternativen. Men det har du kanske tänkt på.
Vilka skivor/ok har du tänkt använda bak? Har du gjort helt nya nav eller moddat og900? Jag har problem med trummorna också, när de blir varma så vibrerar hela bilen vid hårda inbromsningar. Håller på att söka igenom allt mitt skrot för att hitta ett par schyssta trummor. Ska du öka spårvidd bak också? Bilder!! _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Baknaven är från 99a tom 75, tror jag
Skivirna blir väll från en sådan också. ok bak från og900 88-93, lika på 9000 Spårvidden är nu bak 1280 med sport trummor, 1220 std. Sport trummorna = +10mm Spacer=+15mm Et 40 istället för 45 ger +5 Ger totalt 30mm per sida. Jag tror jag kan öka lite till innan det tar i skärmarna, max bak 1290mm tror jag. Då med 185 55 15 däck. Jag det blir lite olika med däckesdimensionen, men 1an är i alla fall högre än med en ren sp2 sats. ca 6% högre total utväxling. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Passar 99 -75 naven direkt eller behöver man modda nåt? Jag har ju en helslut 99 som skall skrotas.
Åh Guuud. Egentligen ska jag inte ens börja fundera på det här. Då måste jag ha fyrbult fram också. Och måste börja smöra för att få loss sportnaven som jag vet ligger och skräpar i ett garage, nära mig. Det börjar lukta arbetsbyte . (Iofs ett kärt besvär, han har en 93a) _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Naven passar inte rätt på, men moddningen blir inte så stor tror jag.
På 96bakaxeln är det lättare, andra inner lager än 95an. 5-bultsnaven går att modda till 4-bult, en svarvopetation + 4st nya hål. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Man kan använda motor och låda från en 99-75, man då får du byta dom inre drinknutarna på växelådan (klockorna) till modellen som satt på 99an tom 71 års mod. jag har haft enn 95 med 99 motor i min ungdom, och även en 96 med ford v6 motor, ska posta lite bilder på det i den här tråden om det är ok? _________________ Andreas Zolnir |
||||
Andreas: Det är de bakre naven jag menar. Jag har nämligen filurat på att sätta skivor bak på tvåtaktarn eftersom det är svårt att hitta rätt på fina baktrummor. Jag brukar få skapliga vibrationer bakifrån bilen när bromsarna blivit varma. Därför blev jag glad när fuling ska göra samma sak. Då får ju har räkna ut det hela och lösa alla problem så behöver jag ju bara göra likadant teamwork liksom ps: Jag har aldrig trott att det skulle bli bromsdamm på fälgarna från baktrummorna, men så blev det! _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 95 -69 | 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 27 besök senaste veckan (152057 totalt) |