Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 SC -79 [Project 911] | 1, 2, 3 >> 23472 besök totalt |
Utgångspunkt:
Porsche 911 SC 3.0 1979 med 180 hk och 265 nm. Gått cirka 16.700 mil och med bra drivlina och chassi trodde jag. Vikt 1230 kg eller 1215 beroende på källa. Målet är först och främst att få ner den till 1000 kg. Vi bytte motor till en SAAB B234 2.3 16v turbo mest för att det är billigare och lättare att trimma den, att vi på köpet sparar minst 50 kg där vikt inte skall finnas, i bakänden!. Vi har köpt 993TT frambromsok, 965 framskivor och 930 bakok med dito skivor till bak. Chassit fram är oförändrat förutom bilstein club sport runt om men bakvagnen blir lite annorlunda, Coilover med 935 bakvagn är på gång, måste bara få hem uniballs och fjädrar. Fälgar och däck är inte bestämda ännu, vi har skitdäck med gott om mönster på design 90 fälgar från en 951. Inredning, det finns inget som liknar inredning förutom intrumentbräda och stolar, bur tillkommer lite senare. Målet med bilen är att få den gatreggad och ha kul med den på banträffar, under byggets gång har man fått lite sponsring av diverse företag, det underlättar enormt mycket att ha tillgång till en mekanisk verkstad med utrustning för ändamålet. Sajten där hela projektet med hundratals bilder finns här: http://project911.luminasweden.com _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Från allra första början då jag köpte den:
Chassit som jag trodde var bra här är bildbeviset: Föreställer en kränginghämmarbussing. Bild på provisoriskt monterade bakbromsar. 930 skivor på målade 930 ok. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Varför inte?, tanken är att det skall kunnas återställas till originalskick en gång i tiden. Jag köpte bilen för att den kan vara rolig att köra inte för att den är vacker kanske?. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Det är så en RIKTIG Porsche ska se ut.
Micke: Är det inte "lika illa" att "såga sönder" en M3... För vissa väcker de likadana kännslor som 911:an gör för dig. *retas lite* |
||||
Nån sa: gör om , gör rätt.
Här är ny adapterplatta 8mm stål. Bad en kompis som är en fena på NC fräsen då jag är grön fortf. Plattan ditbultad på motorblocket för att kolla måtten och tjockleken. Nu är det centrerat och gott!, skall nog svarva till en bronsbussing, bra eller dåligt?. Komplett drivpaket för allmän beskådan. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Massor av modifieringar och räserbilsbyggnationer görs med tanken att det ska gå att återställa, jag undrar hur ofta det verkligen sker....? _________________ Pär Hylander |
||||
För mig är det första gången jag tänker så. Därav inget kapande av originalplåt. Helst inte iallafall _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Har köpt SKF kullager som pilotlager, det skall funka enligt vissa källor och några bilar har det som standard.
Ett styck bakbromsok är färdigmodifierad, vi får se hur det blir. Chefen på min firma var oerhört imponerad av bygget när jag tog med bakvagnen till firman för fräsning. Kul att höra sånt av sin arbetsgivare/sponsor. Glasfiber huven hämtas på söndag, TACK www.reptil.nu ! Framskärmar är på tillverkning, vi får se hur finishen blir på bitarna, det är egentligen sekundärt men ett stort plus om det är så snyggt så det kan misstas för original i lackat utförande. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Jag gillar ert bygge! Kanske för att jag både kör Saab och reparerar en 924:a... (jaja, vattenskadad Porsche iaf! )
Tänkte bara fråga hur det blev med motorn vs balansaxlar och sånt? Lyckades ni reda ut den biten? Ska bli skoj att se bilen på banan i sommar(?)!! Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Vi hoppas innerligt att bilen hittar ut från garaget till sommaren.
Balansaxlarna är i nuvarande setup kvar i blocket och inga kedjor kommer att finnas där för att driva dom. Ballast så att säga Det är kul att ni gillar vårt projekt, själv är man lite slö att få arslet ur stolen och börja skruva ihop det mesta... _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Ni är ju iaf två som kan jaga på varandra... Se så, ut o skruva & fota lite så vi får nåt skoj att läsa! Mvh Magnus K _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Fick precis hem huven, jag kan ärligt säga att jag är imponerad av finishen på huvens utsida, då det är en förseriehuv med min egen huv som mall.
Här är det en halvtaskig bild, min IXUS300 börjar bli gammal nu med bortåt 6800 bilder på nacken och hårt liv i övrigt. Viktigast av allt: väger 50% av original trots diverse förstärkningar och ytor för att använda original huvlås och gångjärn, går säkert kapa 1-2 kg till om man är weight weenie. original: 18 kg Denna version: 9 kg. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Grenröret tog en arbetskompis hand om och han muttrade ngt om att gammal är äldst i förbifarten..
Ser fram emot att få avgasflänsen plan och go. Väntar in en startmotor. Sen kan vi reverse engineera hela kopplingspaketet och placera svänghjulet rätt. Spännande! _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Idag har jag tagit mig tid och fått ur den avbrutna bulten med hjälp av en torxbits, det gick väldigt smidigt och nu är det inga hinder i vägen för slutlig ihopsättning, motorn sitter smutsig i ett hörn, jag skall ta isär motorn och ta med det till firman och tvätta rent det i deras industritvättmaskin.
Drivaxlarna har hamnat i Statoil Insjön, jag löser ut dom så fort jag kan. Nu återstår inköp av kylning av motor och växellåda samt massor med rör, slangar etc. Beställde 2 bakhjullager via www.pelicanparts.com , ca 350:-/st, vem sa att Porsche delar var dyra?. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Det är ju onekligen annorlund och kul det ni gör!!
Jag följer bygget med nyfikna ögon och öron! Angående kullager som pilotlager.. Vad menar du med det? Jag har ingen aning om vad som menas med pilotlager.. Vill du förklara? _________________ /Anton Lillsund |
||||
Ett kullager av rätt dimension skall sitta som styrning i detta mellanrum för att få det centrerat och inte börja wobbla av alla krafter, det är så jag förstått det. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Mer uppdatering:
Bakoken var slarvig borrade så nu är dom borrade som dom ska samt hål försänkta. Adapterbussningar är svarvade och åker in i oken så dom inte kan flexa under inbomsning. Drivaxlar är levererade efter 6 (sex) månaders försening, naturligtvis med felaktiga drivknutsbultar som är för korta. Nya baklager är också inhandlade från USA...visar sig vara SKF lager som man kan köpa på lokala korvmojjen. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 SC -79 [Project 911] | 1, 2, 3 >> 23472 besök totalt |