Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort MKII -75 | 1, 2, 3 >> 17202 besök totalt |
Hej Jan, Välkommen till Rejsa och Escort träsket...
Din bil ser ut att vara i bra skick, din farfar har hållt efter den bra Bara att gratulera! _________________ Jesper Leidig Skoda Octavia 1,6 -99 Harley Davidsson Sportster 1200 Sport Vespa Touring 150cc 1961 |
||
Morning!
Tänkte börja att byta höger skärm som är kvar sen ny, lite murken runt strålkastaren. Byta lite plåt i skämkantena bak och det räcker nog at börja med:-) Är lite sugen på at riva isär motorn oxå, den har sölat olja sen ny... är väl blockpackningen. Vad är lättast att göra med motorn för att få lite mer ork? Några extraljus får det väl oxå bli... Har några alufälgar liggandes, måste bara byta pinnbultarna så att gängorna räcker till. Men d skulle väl bara vara att sticka till skroten å ta några från en Sierra... Är tumgängat nu tror jag... Testade hjulmuttrar från en 80:a och de passade inte... Sen har jag skafat enkelbladiga fjädrar bak, ett lart lyt och satt dit gasdämpare bak... originaldämparna var helt slut... Nya däck fick jag oxå skaffa, Michelin Energy i den maffiga dimensionen 155 80 13. Har skaffat hus oxå så det tar en del tid. Men garaget är iaf klart med trefas uttag. Måse bara byta garageport först. Har nya liggandes. Oisolerad skjutport är ingen höjdare. Så det får bli slagportar... Ha det! Hälsn Jan _________________ Jan Johansson |
||
Hej!
Måste få dit alufälgar till sommaren, lite väl sladdrig med 155/80 13 dock är problemet korta pinnbultar... Men det funkade väl att ta dessa från en Sierra eller scorpio? Dessa finns ju tonnvis på skotarna:-) Tacksam för svar: Hälsn Jan _________________ Jan Johansson |
||
Jag måste vara helt blind! Jag har missat din sida!
Välkommen hit och grattis till en Escort som inte är en rosthög!!! Tacka farfar!! Lite fusk egentligen att hitta en ickerostig mk2.... Lite bätter putt i motorn får du nog enklast genom att byta motorn mot en 1600, eller om du vill göra det lite jobbigare - en Pinto, eller om du vill göra det jättejobbigt - Zetec!! |
||
"..eller om du vill göra det jättejobbigt - Zetec!! .."
Vad menar du med det? > Ännu värre är ju Duratec, där passar inte Fords växellådor... Mitt tips är en Pinto, det är inte så svårt. Blir mkt trevligt med 5 petad låda _________________ Håkan Persson |
||
hehe, jag bara varna honom innan han river ur!! Duratecen hade varit finfint, finns det ombyggnadssatser för den? (Dum fråga kanske?) |
||
Hej!
Annars går det väl att skrämma upp 1,3:an lite oxå:-) Tänkte ta sär motorn nån gång och byta ventiltätningarna samt blockpackningen... Den har sölat olja sen ny... Sitter det förresten nån skyddspapp under motorn på dessa bilar? Här sitter det en tjock pappskiva/vävpapper eller nåt liknande... Ha inte sett en sån tidigare... Fanns kanske bara på första modellerna... Lite rost finns det, måste byta höger framskärm nån gång, lite kexig vid strålkastaren och greja lite vid skärmkanterna bak... Nu får den agera bruksbil då min vardagsbil fick ventilpaj, vatenpumpen pajade och kantrade varvid remmen kuggade och nu har jag ingen komp på ettans cylinder och 1 kg på de övriga*morr* Hälsn Jan _________________ Jan Johansson |
||
Ja, lådan passar men ska du behålla Escortlådan måste man mixa lite med kopplingen för att få ihop det, helst ska man ha svänghjul och tryckplatta från Taunus 1600 då.
Det finns en del att tänka på vid motorbyte för att få i en Pinto, men det mesta är redan beskrivet i byggtrådar här eller på www.fmcs.nu /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
kan ju börja säga att jag inte gjort nåt sånt motorbyte själv men läst på endel för att jag tänkt byta till pinto i min escort i år, och såhär har jag fått för mig att man gör, är nåt galet hoppas jag att nån rättar mig
vill man sätta 2.0 pinto i escort med orginal escort 4vxl kent vxl låda så tror jag man gör såhär: motorfästen ska man kunna använda orginal kent-escort med kuddar från volvo 140 annars har mått på rs2000 fästen du kan få tråg måste byggas om genom att den djupa delen kortas då den krockar med framvagnsbalken annars, det finns många fina bilder på ombyggda tråg om man surfar lite men annars bara mäta och svetsa, kan vara bra att bredda tråget i den djupa delen för att kompensera för den volym man tagit bort och sätta skvalpplåt i det för att säkra oljetrycket när man svänger och så. tryckplattan från 2,0 är för stor för sprängkåpan och lamellen har fel splines för växellådans axel, det löser man genom att man tar pinto 1,6 svänghjul ,trykplatta och lamell från 1,6 taunus eller 1,6capri. de har en mindre koppling med samma splines som escortlådan. mellanplåten mellan motor o låda måste ev moddas lite för att startmotorn hamnar lite annorlunda, är osäker på den biten men tror inte det är något svårlöst sen hamnar soppa ledning och avgasrör på fel sida av motorn så de måste ändras ska man istället ha i 5 vlx låda och 2.0 pinto får man den större kopplingen på köpet och slipper fixa med kopplingar o svänghjul o startmotor men blir det andra saker som inte passar istället. 5vxl typ9 låda är längre än escort lådan och har andra splines på utgående axel så kardanen måste bytas till en rs2000 kardan eller byggas hybrid mella sierra och en orginalkardan, kardan från escort automat har rätt spilnes men är osäker på längden. vill man slippa gummihardyskivan som finns på de flesta sierrakardaner finns det kardaner som ha främre knut med, på escort automat, vissa granador (ovanligt), och rs2000 escort kardaner växellådsbalken måste byggas om, här tar vissa sierrabalken och bultar direkt i golvet men en snyggare lösning verkar vara att flytta escortens orginal fäste för växellådsbalken i kardantunneln genom att borra ur punkterna och svetsa fast det lite längre bak då måste man oxå tillverka ett par distanser mellan balk och balkfäste då lådan hamnar för högt annars , rs2000 hade distanser här orginal som jag förstått det. sen hamnar växelspaken lite längre bak eftersom typ9 är längre så hålet i golvet måste flyttas bakåt, här brukar man tydligen kapa ur en rektangulär bit ur kardantunneln på det viset att hålet hamnar i ena änden av biten och sen vrida den 180grader o svetsa fast igen. hålet hamnar då delvis i en förstärkning för kardantunneln men det verkar ingen direkt bry sig i , undras hur det ser ut här på en orginal rs2000? skulle vara kul att veta. jag tror att jag kommit ihåg allt nu men en sak till du borde fixa om du vill ha kvar bladfjädrarna är ett "antitramp kit" de gör underverk för hur baken beter sig på dessa bilar. _________________ Micke Lundkvist |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort MKII -75 | 1, 2, 3 >> 17202 besök totalt |