Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Anglia -54 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (12992 totalt) |
Hallå.
Har dragit igång ett litet projekt Hittade en gammal Ford i förhållandevis fint skick, som jag tänkt bygga mig en räser av. Bil: Ford Anglia -54 Motor: Överladdad Volvo B23 Drivlina: Getrag ZF M3 låda, Volvo 240 bakaxel med torsen diff (3.73) Mycket är inte helt färdig grubblat ännu, så som framvagn/bakvagn. Hade tänkt mig att jag skall använda orginalfästena på volvo bakaxeln för att göra ett 4-link. Hade tänkt använda orginal undre bärarmar och sätta stag med länkhuvuden i dom övre, i kombination med en wattlänk kåpa från sellholms. Låter detta som en rimlig lösning på bakvagn? _________________ Tobias Ohlsson |
||||
Kan någon ge mig lite ideer på olika modeller av framvagnar?
Är inte helt hemma i allt de där med upphägningar Finns det "färdiga" kitt att köpa, med förhållandevis bra inställnings möjligheter? Har haft lite planer på att använda en volvo amazon framvagn, men det är ju en gammal konstruktion, måste ju ha hänt en del sen 60-talet. Ha de _________________ Tobias Ohlsson |
||||
Jag har ett liknande bygge, på en Austin A35. där har jag använt framvagnen från en Rally Kadett.
Det är ett gammalt bygge....så jag har inte räknat något specielt på den. Jag tror att Asconan har en bättre geometri...så det är vad jag skulle använda idag. Amazonen ska du nog låta vara. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Härlig bil... okej, har letat en massa efter bilder och mått på Ascona framvagn. Har inte hittat mer än en bild, såg ut som att den skulle kunna funka. Men behöver dock lite mått. Någon som vet var man kan hitta info om Ascona framvagnar? Ha de _________________ Tobias Ohlsson |
||||
Du bygger givetvis som du själ vill men varför inte skippa överladdet och stoppa i en lagom sugtrimmad 2 litersmotor istället? Då platsar ju bilen i retroracing klassen oxå... Det är ju kul att ha en bil som platsar direkt i någon raceklass ifall du blir riktigt biten av banåka...
Sök på retroracing här på forumet för mer info. _________________ Mattias Meldert |
||||
Skulle behöva lite råd om bur bygge.
Buren skall styva upp så mycket som möjligt. Därför tänkte jag svetsa rören i balkar(fyrkantsjärn) i golvet. Finns det några risker med att göra på detta sättet jämnfört med att bulta buren i karossen? Ha de _________________ Tobias Ohlsson |
||||
Tjenna.. läste igenom reglementet på Retoracing.. Kommer inte funka. orginalmotorn är ca 400 mm lång med allt, den volvomotorn som jag ska ha i är ca 600mm.. Det vill säga att jag måste flytta bak allt in i coupen, å så som jag förstog de så fick man inte göra det. Ha de _________________ Tobias Ohlsson |
||||
Ingen som vet något om detta? _________________ Tobias Ohlsson |
||||
A kallas inpressningsdjup, offset eller ET (från tyskans EinpressTiefe = inpressningsdjup). Jag har dock inte hört nåt namn på ?-måttet... Edit: Nisse han svara före mig på samma sak... |
||||
Vad är det för Volvomotor? Jag förslår att du PMar Anders Bisting och resonerar med honom, han är vår regelguru runt Retroracing och jag håller med Meldert att det vore väldigt synd att lägga ner massa arbete om endast mindre åtgärder kan innebära att den platsar in i ett reglemente. Bilen får troligtvis dessutom ett högre värde om du funderar på att sälja framöver. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||
[quote="Magnus S"]
Jag ska ha en volvo b23, med kompressor. detta hade man kanske kunnat komma runt på grund av motorns storlek. "I enskilda fall kan serie ansvariga ge dispens för flyttad torpedvägg om det är gjort av annan anledning än att flytta motorns viktcentrum." Men det är svårt att gömma en kompressor... "8.2 Trimning fri. Turbo eller annan överladdning förbjuden." ha de _________________ Tobias Ohlsson |
||||
Bilsportförbundet har lagt till en massa bra bilder och tips i reglerna. Jag rekommenderar att du läser igenom dem noga så att allt blir rätt. http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Reg Förstärkningsplattan som svetsas i karossen ska vara minst 3 mm tjock och 120 cm2. I buren svetsas en fastsättningsplatta som skruvas i förstärkningsplattan. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Anglia -54 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (12992 totalt) |