Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1600-2 -67 M20 TURBO | 1, 2, 3 >> 14963 besök totalt |
Skaffade mig en BMW 1600-2:a i höstas och här är vad som hänt än så länge:
Så här såg den ut när jag fick hem den: Ett fynd endast 3000kr Lite mossig: _________________ Oskar Kronlid |
||
|
||
Planen är:
Lack: BMW Laguna Seca Motor: M20B25 (325/525) på 170 hk Växellåda: 323 5-växlad Diff: 323 25% diffbroms Chassie: Bilstein racedämpare, bygga om fjäderben till coilover, förstärkningar lite här och där Bromsar: 25 cm trummor bak (samma som 2002 turbo), ventilerade skivor fram ev. volvo ok Styling: Turbo skärmbreddare och turbo front _________________ Oskar Kronlid |
||
Front och skärmar har fått lite uppfrächning och all mossa är borta...
Lite rost i reservhjuls baljan Efter lite slipning Lite färg gör susen (blixten gör den dock väldigt mycket ljusare i nyansen) Provmontering av en skärmbreddare och reservhjulet från min S4....ja det ska nog gå att få plats med minst 17 tummare Har eventuellt tänkt mig dessa Här är det lite för trångt för motorn eftersom den är 2 cylindrar längre Nu är det bättre plats. Ja det är det jag hunnit med fram till idag 070219 Men det är en del mer spackling och slipning innan det är dags för lack. Jag ska försöka uppdatera varje vecka med nya bilder. _________________ Oskar Kronlid |
||
Den ser ju riktigt fin ut, och blir finare. Men inte hade du väl behövt kapa sönder fronten? Det måste gå att få i en M20 ändå. Fördelaren sitter ju inte i vägen som M10, så du kan ha den lite längre bak. Och en elfläkt framför kylaren sparar lite mer plats...
_________________ Göran Karlsson |
||
[quote="oskie"]
Har eventuellt tänkt mig dessa [quote] Vill inte hacka, men snälla, en sån härligt bil som din förtjänar klassiska fälgar istället för dessa "bling-bling"... _________________ Jesper Leidig Skoda Octavia 1,6 -99 Harley Davidsson Sportster 1200 Sport Vespa Touring 150cc 1961 |
||
Jaja, det blir nog bra när det blir klart. Jag antar att det blir plasthuv också? _________________ Göran Karlsson |
||
Äntligen lite mer vettiga bilar här!!
Lycka till med projektet, der ju bra ut så här långt. Jag tyckte annars den mossiga looken såg rätt fräck ut! //Micke |
||
Välkommen till 02-gänget Har du tänkt förstärka plåten där gångjärnen till huven sitter eller tror du det håller,om du nu inte ska ha plasthuv Annars ser det ju mycket bra ut så här långt
/Ricke _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||
Jo det får nog förstärkas lite så att inte hela fronten pajar om man öppnar huven, men jag vet inte riktigt om jag behåller huven jag har eller om det blir en i glasfiber. Slipper ju rostlaga en i glasfiber.... _________________ Oskar Kronlid |
||
Jodå bling ska det vara. Kul att blanda lite gammalt med nytt men vi får väl se vad det blir till slut, man ändrar sig ju titt som tätt... _________________ Oskar Kronlid |
||
Har köpt lite styling prylar på ebay som ska anpassas så att det passar på min bil får väl kapa, plasta, spackla lite....
Verkligen skitbillig frakt från tyskland 500 spänn i frakt. Totalt knappt 2000 spänn för både kjolar och bakdel och frakt Sidokjolar med coola flames Nedre bakdel av stötfångare _________________ Oskar Kronlid |
||
Har fått en del nya prylar återkommer med fler bilder när det är monterat.
Fått tag på en klump med diffbroms från e21 Ska hjälpa till att få ner kraften i backen Isärplockning av toppen till m20b25 motorn Polyurethan bussningar till det mesta + krängningshämmare från Ireland Engineering H&R fjädrar och Bilstein racedämpare Blästrade och lackade fjäderben med nya Bilstein racedämpare _________________ Oskar Kronlid |
||
skipap plasten med kjolar å de där, ha turbobreddare och front och sen original, fälgar på en sån här ska ju helst vara typ Wolfrace mags med bred kant eller nå liknande, helst 13" are
_________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||
Nej nej plast får det bli!
Håller på med montering av kjolar just nu. Bak stötfångaren verkar dock bli lite svårare att passa in...får kanske såga ur reservhjulsbaljan och svetsa in ett plant golv så att jag kan få in slutrör på båda sidorna bak. Har nu även beställt beganade fälgar från en kille i tyskland. Blev 5 ekrade med bred kant 9x16" bak och 7,5x16" fram lägger upp bild så snart de dyker upp. (hade funderingar på 18" men det får bli ett senare projekt..såg en kille i USA som hade det, såg läckert ut men frågan är väl hur länge hjulagren orkar ) _________________ Oskar Kronlid |
||
tycker fortfarande inte du ska ha massa styling på en sån här, dessutom bygger du på en 1600-2, som dessutom bara hade 6v elsystem, dom är inte så speciellt vanliga heller
_________________ Henrik Landin Opel Rekord E1 2.2 '81 Volvo Amazon hgv custom '66 |
||
Nej de är inte så vanliga så en del kanske inte gillar när man sätter kapskivan i en sådan klenod som dessutom var relativt fri från rost tack vare extremt tjockt lager täcktyl under, men man måste ju följa sina egna ideer...
dock så slog mig tanken i början att hmm ska jag verkligen börja såga i denna bil...men när jag väl börjat så fanns ingen återvändo hehe _________________ Oskar Kronlid |
||
_________________ Mappar och bromsar bilar med Dynapack 5000nm chassidyno. Utför flockning i 40olika färger. http://www.dynotech.se |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 1600-2 -67 M20 TURBO | 1, 2, 3 >> 14963 besök totalt |