Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!! | << 1, 2, 3, ... 106, 107, 108 >> 134 besök senaste veckan (828252 totalt) |
Några ytterligare rör bilder. Så fort dessa är svetsade både fram o bak så vidtar kryssning av ramen.
Det kommer att göras parallellt med vridtestning, så vi får se var rörelserna sker och var de stärker bilen som bäst. Givetvis får vi då siffror på den slutgiltiga vridstyvheten. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Jag håller på och tittar på splitter och diffuser, det hade varit intressant och sett hur diffusern ser ut. Det finns ju bilder, på din sida, på splittern men inte på diffusern.
/Mats _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
ok, här serveras en ny bild, en vecka gammal. Lite mer spännande saker händer snart. Håller på och kapar upp motorplåt och diffklumps plåt som samtidigt tjänar som kryssning mellan sektioner i ramen. När dessa sitter där så kan bilen vridas, vilket sker i ett antal omgångar, som bestäms av hur styrkan utvecklar sig. Som synes ligger fram och bakram över nivån på kupe golvet. Anledningen är aerodynamisk. Jag vill ha de undre A-armarna på den nivån över bottenplattan, samt att den bakre ramdelen är lutningen på diffusorns slutdel. Motoplåten går ner och supportar undersidan mitt under framramen. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
oj... Lilla luftutsläppet bakom hjulhuset ser jag. Får ni ens plats med motor osv innanför?
meldert; fenorna sägs väl släta ut luftflödet vill jag minnas? detta var iaf motiveringen till varför subaru använde liknande fenor på sina WRCvingar och på taket. |
||||
|
||||
Det är proportioner på utsläppet, det är efter ritningarna. Motorn sitter lite tilbakaflyttad mot orginal, så den får plats. Nu ser man rätt ut igenom fronten, men det beror på att kylaren inte är inritad. Främre diffusorn mynar i utläppet där undre A-armen går igenom, så det blir vingprofil på dom A-armarna. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Faktum är att de är en stöld från Corvette Racing, se t.ex bild: http://www.corvetteracing.com/pictur Enl. deras egna tester ökar marktrycket med större antal fenor i diffusorn. Anledningen är att du skärmar av luften som försöker ta sig in från sidan bättre, vilket ökar undertrycket. Sedan får du, precis som Jeppsson säger, ett jämnare luftflöde. _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||
Första vridtestet genomfört. Slutade på ca 7000 Nm/grd. inte särskilt förvånande med tanke på att inget golv finns på plats, eller front samt bakdelskryssning. Sedan bär ju även motorn när den mommer på
plats. Skådespelet kommer att fortsätta. Bilen bakifrån med diffklumpsplåten monterad 2 bilder av fronten med motormonteringsplåten på plats. Christer i egen hög person begrundar vår vridning av chassiet. Bilen är 25 cm högre än däcken, Mikael var aningen undrande om han skulle få plats med hjälmen. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Så motorblocket skall vara en stressad del i chassit?
För vilken krängning av chassit skall blocket honas? Utgång ur högerkurvor eller är det bara rakt fram som maxeffekt kan användas i alla fall? Nu behöver ju inte toleranserna vara så små i motortypen så det spelar nån roll (om inte resten av chassit är disktrasa). Men lite nördigt hade det varit. |
||||
Man kan säga att motorn ger en viss support, den kommer att svara mot väggen mot kupeen samt längsledes mot kardantunneln som i det här fallet är ganska stor. Vi har ju de bakre nedre rören som möter på mot den bakre kupeeväggen och där behövs support sträckledes bl,a. Som jag nämnt så jobbar jag med styvheten från detta skedet i arbetet och beoende på vad mätningarna ger för resultat så stärks berörd plats upp. Jag tar en förstärkning i taget och för tillfället skall ett golv svetsas dit samt en diagonalsträva i bakre ramen från taket mot ena vipparmsfästet, där vi hade 1,5 mm rörelse vid 4000Nm. Antagligen har vi en del rörelse fram också men det är inte mätt ännu, gårdagen gick åt till att sätta upp vridanrättningen någolunda bra. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Måste även passa på att lägga in några bilder på fälgarna från Super-Lite. Lite prylbög är man ju, trots allt...
Framfälg med 11,5" backspace. Göran påstår faktiskt på allvar att vi skall kunna svänga med bilen... Professor Malmberg förevisar bilens höjd för vetgiriga elever. Som tidigare sagts påstås även föraren få plats... inklusive hjälm... hmmm... MVH/ Michael K _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||
_________________ Ketil Frengen ketil.frengen@norgespost.no Min bil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33836&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ja tack. Vi har en resa till Stockholm planerad....vi får försöka få det att sammanfalla. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Allright, jag meddelar en tidtabell senare. MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!! | << 1, 2, 3, ... 106, 107, 108 >> 134 besök senaste veckan (828252 totalt) |