Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -87 | 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 >> 4 besök senaste veckan (87192 totalt) |
Bättre sent än aldrig!
Nu känns det som har jag snyltat länge nog på alla er andra som lagt upp era E30 M3:or här på rejsa. För att börja från början: Jag köpte Min M3:a hösten 2001 efter att ha varit "bilprojektlös" i alldeles för många år. Även om jag sneglat en del på M3E30 genom åren så var detta ett rent spontanköp. Tanken redan från början har varit att detta aldrig kommer att bli en bruksbil, utan en ren leksak (eller nån slags terapi jämte jobb och vardag). Den var då i det närmaste helt original. Trots 16.000 mil på mätaren, ingen servicebok och ett stort antal ägare före mig, så har den visat sig vara i betydligt bättre skick än jag först befarade. Lacken är tex fortfarande original och bilen är i stort sett fri från rost. Motor och drivlina har fungerat klockrent. Första vintern ägnades åt lite allmän genomgång, en ordentlig rekonditionering av lack samt byte av vindruta. Jag monterade dessutom 18" Speedline competition, superlätta magnesiumfälgar som jag hade kvar sedan ett tidigare projekt. Enda problemet med dom var dock att de har bultcirkel 4x100, vilket krävde lite ombyggnad. Dessutom fick jag i en Sparco stol och ett 4-punktsbälte. Mycket mer än så hanns inte med. Säsongen 2002 rullade bilen 113 mil, och jag hann med ett par banträffar. Kommer ihåg att jag blev positivt överraskad över hur välbalanserad bilen var på bana; motor, väghållning och bromsar harmonierade väl. Men visst kändes det ändå som att en 50-100 hästar till skulle kunna göra den ännu roligare. Sagt och gjort; ny motor måste i. Men vad göra; successiv modifiering av befintlig motor? bygga en helt ny? Hitta en begagnad färdigbyggd?. Det blev det sistnämnda. Efter mycket letande, funderingar, räknande, etc blev det en 2,5L motor som från början gått i DTM-serien i Tyskland och som i mitten av 90-talet letat sig till Skandinavien. Effekt +300 beroende på bestyckning, maxvarv; +9.600rpm. "over-kill" i en hobbybil som rullar några mil på gatan samt ett par banträffar per år? Absolut inte. Bara insugningsljudet från CF-boxen är värt hur mycket som helst. Sensäsongen 02 samt vintern 02/03 blev det egentligen bara tid för motorbytet samt lite utprovning av den. Vintern nere i Blekinge var förhållandevis sträng detta år så det blev faktiskt en del körning på is. Jag bytte också slutväxel till 4,10:1 samt monterade en 75% M-sport diff. Men med facit i hand borde jag växlat ner slutväxeln ännu mer, men det får väl komma senare. Fortsättning följer.. /Jonas _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||
|
||||
Här är en... Nästa räserbil blir en vit M3E30... Kan intyga att Jonas bil låter skönare än de flesta. Förresten, har du fått topplagringarna? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
_________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||
Säsongen 2003 hann jag med ca 75mil
Banträffar på Knutstorp, Mantorp, Sviesta och Kinekulle hanns med samt en kvällskörning på Anderstorp. Tyvärr så harmonierade nu bilen i övrigt inte alls längre. Original chassi, över 16.000mil gammalt gjorde att bilen snarare upplevdes som en Citroen CV, när det inte gick rakt fram. Men vad gjorde det, man bara vevade ned sidorutan och njöt av motorljudet istället. Jag hade också problem att hitta fungerande bromsbelägg till i övrigt original bromsar (förutom bromsvätskan givetvis). Jag provade flera fabrikat; EBC, Pagid etc men antingen "fejdade" de allt för mycket eller tog beläggen slut direkt. Det slutade med Performance Friction från Pean; PFC01 fram och PFC97 bak. De har jag kört med sedan dess utan problem. Jag monterade iofs tvångskylning av framskivorna i samma veva, det gjorde nytta. Inga större haverier eller problem i övrigt. Höger motorkudde gav sig dock och orsakade bla att vxl-spakstället brast och gjorde att jag bara hade 4:ans växel att åka på. Eftersom det hände en bit hemifrån var det bara att försöka slira sig hem med kopplingen, vilket inte är helt lätt med en högvarvig racemotor och 2 skivig sinterkoppling. Givetvis rasade jag kopplingen. Jag skulle ju förstås ställt bilen och bärgat den. Lätt att vara efterklok. 740i motorkuddar monterades och jag passade på att göra den obligatoriska förstärkningen av motorfästena på frambalken, framförallt högerfästet var allt annat än friskt. Hade också lite problem med DTA motorstyrningen vid ett par tillfällen. Tändningen missade då och då på höga varv, men konstigt nog bara framåt eftermiddagen under en banträff(?). Bytte vevaxelsensor, verkar ha hjälpt. Fortsättning följer... /Jonas _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||
Härefter hamnade faktiskt M3:an i malpåse. Jag fick möjlighet att förverkliga en annan gammal dröm; en som framförs på vatten istället (off-topic förvisso.).
Att hålla båda dessa projekt igång samtidigt fanns varken tidsmässiga eller ekonomiska resurser till. Detta betydde att BMW:n rullade i princip ingenting under 04-05 Fortsättning följer... /Jonas _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||
Du har nog rätt. Jag hade en god portion tur, både med tajmingen och med hur bra den fungerat. Jag är oerhört nöjd med den. Har i princip bara bytt olja och kört. Det var dock flera som avrådde mig från köpet delvis för att den skulle vara svårkörd i en gatbil, men det är den inte. Den fungerar faktiskt hyggligt redan från 3000rpm även om det inte är något direkt drag där. /Jonas _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||
Jo, den är väl ombyggd med Grp.A-rallykammar en gång i tiden så registret ska bli lite fetare. Kul att det funkar så pass bra. Mkt trevlig maskin och mitt sug efter M3 blev inte mindre... |
||||
Hehe nej det har jag verkligen inte . Misstänkte att det var samma bil när jag såg Speedline fälgarna och läste om motorn. Lät så otroligt gött när den kom smiskandes ut på rakan! _________________ ///Mart1n Pa1m Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue |
||||
Hösten 2005; båten säljs; fullt fokus på M3:an igen. Fast tyvärr blir det aldrig så mycket tid över som man önskar.
Det blev i alla fall en liten julklapp till mig själv; En äkta GrA-låda med tillhörande titan-spakställ! Tomten var snäll förra året. Men kanske viktigast av allt; äntligen lite vettiga fjädrar och dämpare; Bilsteins grupp N. Jag fick också tag i en 21mm främre krängningshämmare. Ett Fjäderbensstag kom också på plats, mest för syn skull skulle jag tro. Premiär i år skulle bli banträffen på Sturup. Tyvärr så regnade den ju delvis bort. Eftersom jag var lite osäker på hur R-däcken skulle fungera i allt vatten valde jag att avstå när det började regna ordentligt. Jag hann dock med några varv på morgonen och det var tillräckligt för att fatta tycke för den nya bansträckningen. Gärna en träff till där framöver... Sen blev det ju då som mycket riktigt påpekat Gelleråsen. En kanonträff, verkligen! Vädret nästan väl bra och bilen funkade klockrent! Den understyr dock en del så det får bli ett av denna vinterns projekt. Jag hade också inledningsvis lite problem med stegrande kylvattentemp. Jag kör helt utan termostat och med manuellt styrd elfläkt. Den brukar jag bara ha igång i "stadskörningstempo", och har aldrig haft behov av att använda den vid bankörning. Denna dag behövdes det dock och vattentempen höll sig därefter okay. Att sen dessutom få åka ett par varv med Rickard Göransson gjorde ju inte dagen sämre. Tyvärr så kolliderade resten av årets träffar med annat så det blev inte mer kört i år. /Jonas _________________ Jonas Sandborg BMW M3 E30 -87 Såld BMW M3 E90 -11 Såld BMW 3.0 CSI -72 Porsche 996 GT3 -04 Såld Lotus Exige S240 -08 Shelby gt350 -17 |
||||
om du skulle tröttna på växellådan vet jag en som skulle ha en viss användning av den... _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -87 | 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 >> 4 besök senaste veckan (87192 totalt) |