Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar MB 2.5-16 EVO 1 König-Pilsener DTM '90 - SÅLD | 1, 2, 3 ... 48, 49, 50 >> 22 besök senaste veckan (459532 totalt) |
Suget efter en ny banbil blev för stort och efter lite övertalning från Jovani så slog jag till. En Mercedes 190E 2.5-16V inhandlades. Denna hade lite mer utrustning än vad jag hade tänkt mig, men priser var helt rätt och bilen var pedantskött och i utmärkt skick. 1 ägare sen den såldes ny i Paderborn 1990! Det ända tråkiga är att det är en automat, precis som Jovanis. Men den kommer att byggas om så fort ekonomin har återhämtat sig.
KE-jetronic är hedenhös teknik och stryper motorn något fruktansvärt. VEMS sprut och nytt insug är högt priorieterat, +250 hästar är målet. Motor: 4-cylindrig 16-ventilsmotor på 2.5 liter. 195hp vid 6500 varv 235 nm vid 5000 varv Detta har hänt: Motor Totalrenoverad motor, allt nytt VEMS inpsrutning Smidda kolvar, 11:3 komp Smidda stakar Lättat svänghjul DTM oljefilterplatta Motorfästen, DTM-replika Portad topp ATEC inugsbrygga Separata 50mm spjällhus DTM insugsbox i kolfiber DTM filterhus i kolfiber DTM '90 Evo 2 AMG tändstiftskåpa Drivlina original 5-växlad Getrag Dogleg Modifierad diff, med ca 70 spärrverkan Chassie Hela bakvagnen renoverad, allt nytt H&R Motorsport stötdämpare Nürburgring abstimmung, ledlager bak H&R Motorsport fjädrar, fram extra korta Evo fjädrar 320 nm/mm bak 220 nm/mm AMG E60 Krängare fram Evo 2 krängare bak w124 krängarfästen bak i stål Polybussningar i bärarmar fram Bromsar Evo 2 Brembo ok fram (alu) Evo 2 skivor fram 300mm, original MB Borrade Zimmerman skivor bak Stålomspunna slangar Ferodo DS2500 runt om Kaross Fullt Evo 1 ombygge Kolfiberhuv Kolfiber baklucka Evo 1 vinge i kofliber Splitter i kolfiber Fälgar 18" Compomotive TH1 med Kumho 245/35 V70A Hard Stol å sånt har jag redan liggandes Ska försöka ta några bättre bilder när jag tvättat av den: _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Det är tuffa bilar det där, men jag fullkomligen AVSKYR grillen på Mercor ...
Synd ... Hur står sig en sån där mot en M3E30? Sen till sist, får man fråga vad den kostade? _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Automaten är fruktansvärt tråkig och bör inte jämföras med M3 E30. Jag har själv inte sett någon test mellan 2.5 16v och M3 E30. Däremot har jag en test av den tidiga 190 2.3 16v, med endast 170 hästar, och den tappade rejält på M3:an. Men 2.5:an med sina 195 hästar står sig fint mot M3. Det största problemet är bilens KE-Jetronic och det fruktansvärt konstruerade insuget. M3:an har ju som bekant separata spjäll samt riktig insprutning. Bilen kostade mig 55 000, och hamnade på ca 60 000 hemma i Sverige. M3:an är ju klart dyrare.
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
Ja det var ju inte farligt dyrt, men man kanske landar på nästan en M3 när man är klar med moddarna?
Saken är att en kompis till mig är lite sugen på en 80-tals prestandabil, men är lite allergisk mot E30 (jag vet, har funderat på att säga upp den bekantskapen ) så jag tipsade om en tocken Merc som du skaffat ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Igår kväll fick den lilla tanten som har styrt denna tysk i mycket
måttligt tempo i 16år allt se mätarn passera 180km/h med råge ett antal gånger Beilefelt->Kiel 35mil = 2h Mycket fin kärra du har fått Mikael! Grattis! (men det blir ju en 91a när den reggas i svedala ) _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Jo du Johan, det gick lite fort ibland...
Beroende på hur händig man är, men kan man fixa själv så går det att komma undan billigt. Ett VEMS motorstyrning går att landa på under 10 000 kr, med allt som behövs, kör man closed loop så spra man massa pengar på att mappa den. Kammar ca 5000 kr Insuget, kortan man själv och svetsar ihop igen, gratis. Snickra ihop ett vettig avgas, racekatt, samt rensa dom två förkattarna, max 5000 kr. Jag är övertygad om att dessa moddar ger minst 240-250 hästar. Titta bara på Jovanis 2.5:a, bytte ut sitt KE-Jetronic, mot ett mappbart sprut. 14 extra hästar 25 nm till att leka med, bara genom att byta till ett justerbart sprut, som fick sig en haldan mappning. Lägg 20 000 - 30 000 på motorn så får du en riktigt vass maskin.[ Print out från mappningen: _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
Skönt att se den på bild officiellt nu Micke! Nu vill jag se dig på banorna med ett stort leende, nu när du inte kan klaga på att bilen bara understyr
Gärna en Mercaliga i Gbg om alla kör såna där balla _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Ahhh....det är en speciell känsla att åka ner och hämta en bil. (Jag kommer aldrig glömma vårdagen då jag hämtade min 328i )
Lite camberplattor så kommer du säkert ha en skitkul bakhjulsdriven bilupplevelse. Ringen nästa!!! _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Jag har ett mål med bilen nästa år och det är att den ska vara klara till våren så den kan få sig några varv på ringen. Har kört johans 2.5:a med automat för två år sedan, manuell är ju att föredra om man säger så...
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
Lite petigheter bara...
Mercan förlorar inte testerna mot M3:an pga 25hk hit eller dit...skillnaden dem emellan ligger, som oftast på en banbil, lokerat till annat än vad som finns under huven. Moddade har dom ju dock bevisats vara grymt jämnlika. M3E30 har inte riktigt sprut...bara marginellt mer modernt än K-jet. Sen ett litet tips om sprutet och mappning. oavsett om du har bredbandslambda och closedloop eller ej kommer du åka på en "rullkörning" iaf. WBo2 är snudd nödvändigt för att få till en basmapp för soppan. Men för detdär sista måste man mäta effekten på ngt vis. Tändningen ska vi inte prata om att försöka optimera utan rulle/bänk/bra loggingutrustning. Dock sparar man otroligt många dyra timmar hos mappningsnissen om man kan göra grovjobbet själv. Dock ska du räkna med nga timmars finlir hos ngn oavsett. Iaf om du vill få ut full potential. SKITKUL om fler kunde bygga lite seriösa banträffsbilar av dessa Mercor då dom borde ha alla förutsättningar att bli hur kul och snabba som helst. Tumme upp för ett trevligt banvapenval. |
||||
Japp, men med den förhatliga luftgrinden som mäter luftflöde/massa elelr hur det nu är. > |
||||
Härlig bil och med drivning på rätt hjulpar, hur är det med diffspärr/lamell?,
Antar att det kommer bli hårda strider på banorna nästa sommar mellan dig och jovani... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Den modell jag avsåg är M3 E30, alltså -87 till -91. Modda utan att det syns... Skulle det vara ett hinder? Fast nu ska vi inte spama denna MB-tråd med M3-snack. Sorry! |
||||
Våra race- och banåkarbilar MB 2.5-16 EVO 1 König-Pilsener DTM '90 - SÅLD | 1, 2, 3 ... 48, 49, 50 >> 22 besök senaste veckan (459532 totalt) |