Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318ti -95 (e36 compact) | 1, 2 >> 7703 besök totalt |
Detta inhandlades i Göteborg i början av sommaren efter att ha letat i ett halvår efter ett objekt till rätt pris.
Det är en BMW 318 ti av årsmodell 95, det innebär att den har samma M42 motor som i min andra "lekbil" som jag kör runt med på BMWSC gatbilsträffar (se min andra biltråd) Hade tänkt börja i somras med den men har inte kommit igång på allvar förrän nu. Målet är att ha den rejsklar 2008 och som det ser ut nu så blir det BMW CUP Standard. * Plocka bort all onödig el (onödig el finns det gott om i den) * Förbereda för burbyggande (flytta batteri och säkringshållare, mm) * Bygga/köpa bur (har inte bestämt mig för om jag ska ha en licensierad burbyggare att bygga eller göra det "själv") * Sannolikt blir det en hel del underredsmassa att skrapa också * Coilover * Justerbara topplagring * + andra reglementeskravsgrejer (stol, bälte, elbrytare...) ... mer lär komma efter hand men prioritet 1 är att komma ut på bana med den någon gång under säsong 2008 med en vagnbok så det inte blir ett evighetsprojekt. om det inte blir för mycket merjobb så kommer jag försöka regga den för gata igen. Vill jättegärna ha kommentarer och synpunkter på bygget efter hand... Fler bilder finns här: http://x-racing.org _________________ Tobias Geijersson |
||||||
Grattis till ett riktigt kul köp (jag har storasystern 323ti) makalöst rolig bil som känns modern men ändå sväng glad så in i helsike.
Lycka till med BMW cup satsningen och behöver du M42 delar så har jag ett stort lager efter min sejour med M42. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Tackar, jo det är mitt intryck också, det lilla jag han testa den innan den ställdes in i garaget! _________________ Tobias Geijersson |
||||||
Jo, det har jag sett Hittade en lite äldre bild som visar hur många M42or jag har i garaget för tillfället: Min busbil, mitt rejsprojekt och ett påbörjat rejsprojekt av en is som blivit reservdelsbil (när hämtar du din "reservdel" Dan ). _________________ Tobias Geijersson |
||||||
Kul med en tråd om detta bygge!
Kan ju nämna att jag o Tobias har en garagetävling om vem som blir klar med räserbilen först; jag bygger Porschen och Tobias denna .. Den som först skaffar vagnbok och kör bana är vinnaren .. Jag tror du leder dock; jag måste bygga ett garage först nu när jag flyttat från civilisationen .. |
||||||
Jo, den är mycket trevligare att skruva i än is-en, finns lite rost om man letar efter det (lite längst ner i bakkanten på vänster framskärm och ett par ytrostfläckar på golvet som kam fram under mattan) men inget som man behöver mer än slipaner och måla över. Angående takluckan så står den komplett med elmotormotor och allt i förrådet En polare har lovat att det går att svetsa igen, så det ska han allt få bevisa! Annars blir det liknande lösning som Dan om jag inte kommer på något bättre, en plåt ovanpå som jag popnitar fast. _________________ Tobias Geijersson |
||||||
Enkel och billig uppgradering på bromsar , Ventilerade skivor från 325 E-36 + oken , samma storlek , men det sitter solida skivor på din org .
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
oj, var visst länge sedan jag tittade på min egna tråd...
Nope, och tyvärr glömde jag väga den innan jag började riva. Hade varit kul att kunna jämföra.
Jag har inte kollat om det är tillåtet enligt reglementet, hoppas det...
Har inte kört 316 något och min 318 har jag bara kört några kilometer men den borde vara jämförbar med min 318is (samma M42 motor men något lättare skulle jag tro). 1290 kg med 140 hästar (allt enligt vv.se) är väl ingen rödljusracer direkt men det är betydligt bättre än 102 hk som det är i 316 från samma år som sannolikt väger lika mycket (beroende på utrustning). _________________ Tobias Geijersson |
||||||
Det går sakta framåt...
(ursäkta kvaliten, kameran låg hemma) Håller fortfarande på att rensa el... Men nu är mycket borta... Har även fått bort hjulen, låsmuttrarna var inte mycket till stöldskydd när man kommit på knepet. Har börjat titta efter vad man ska ha för chassi, vad svårt det är att välja. Som tur är behöver jag inte bestämma mig riktigt ännu _________________ Tobias Geijersson |
||||||
Jupps, projektet lever fortfarande... Aktiviteten har legat lågt ett par år men nu händer det saker igen...
Hur får man bort det där sista underredsmassan som sitter oåtkomligt för "sliprondellen" och mycket svåråtkomligt manuellt? Alla tips och knep välkomna! Det samma gäller alla tråkiga skarvar inne: Hur gjorde ni? _________________ Tobias Geijersson |
||||||
Jag körde allt mitt med vinkelslip med stålborste på, använde den lilla vinkelslipen (125mm) då kom jag långt in i hörnen. De sista centimetrarna i hörnen blev varmluftpistol och kniv/stämjärn. Sen invändigt efter dämpmattor osv, Biltema label off precis som "Mr label off" skrev Det skall bli kul att se bilen 2010 _________________ Patrik Skoog |
||||||
Jag använde "asfaltstänk" borttagning, tror det var Markus(97) som tipsade om det. Luktar inge vidare men är effektivt Spännade med en Compact med M42, borde ju nästan gå att få ner i minimivikt också _________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318ti -95 (e36 compact) | 1, 2 >> 7703 besök totalt |