Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Tips om justering av chassiet | 3 besök senaste veckan (3629 totalt) |
Efter att i lördags ha kört första tävlingen för säsongen med mina nya chassiekomponenter är det nu dags att försöka utvärdera och hitta inställningar för att göra allt bättre. Då mina föräldrar dök upp på banan, en aning oväntat, tvingades jag nämligen vara social istället för att justera bilen.
Tävlingen gick dock ändå enligt plan. I de bästa av världar hade jag tänkt slå Leif Ampler och hans Miata och det lyckades jag också med. Jag hade sämre tid på träningen men efter att ha kört om honom på rakan direkt efter starten så gick det bra. Fast det var hårt arbete att hålla honom bakom. Nu måste jag fixa en reducerventil till bromsen också. Mina nya Hawkbelägg låser upp bak betydligt snabbare än fram så inbromsningarna fick ske med stor försiktighet vilket ställer till problem när man har en kille med perfekt bromsbalans bakom sig. Tänkte att ni skulle få komma med tips och råd om vad jag ska ändra. Jag har en ganska god idé om vad som bör göras men för att det ska bli förutsättningslöst så kan ni utgå från att jag inte vet alls . Det enda som gäller är att jag av ekonomiska skäl inte tänker byta något nu så justering är det som gäller. Problemet är att bilen understyr. Exempelvis kan man ligga med full gas och 6000+ varv på trean genom hästskon och under accelerationen känna hur framhjulen kasade. Samtidigt kunde jag se i backspegeln hur Leifs Miata bara flöt enkelt genom kurvorna medan jag kanade. RX-7:or är annars ökända för att överstyra men min är tvärt om. Man rekomenderas ofta att köra helt utan krängare bak för att undvika överstyrning. Bilen är försedd med Yokohama 048:or, justerbar bakre krängare (som stod i det "mjukaste" läget), Koni "special" dämpare (dessa är väl bara justebara i returen?) som stod i mittenläget fram och "mjukaste" bak. Hjulvinklarna hade jag inte hunnit kolla men cambern står på max möjligt, ca 1-1,5º, toe är okänd men ska kollas nu i veckan. Castervinkeln har jag heller inte en aning om vad den var. Lufttrycket var (enligt min mätare vars exakthet är okänd) 1,55 bar kallt runt om vilket senare sänktes något i vänster fram då det fick högre tryck varmt än de andra. Har tyvärr glömt boken där jag skrev upp varm-trycken hemma men de hamnade nog på ca 2,1 bar tror jag. För de som inte vet det så har RX-7 McPehrson fram och stel axel bak. Bakaxeln har en märklig geometri med högt placerad wattlänk vilket rimligen bör ge högt rollcentra bak. Tips emottages med stor tacksamhet. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Jo, givetvis finns det krängare fram men den är inte justerbar... Jag listade bara det som man kan ändra på.
Mer camber går inte att få, tyvärr. Jag har redan filat så mycket det går. Man måste göra/köpa camberplates och jag har inte råd just nu. Dessutom ska jag montera min glasfiberhuv så snart jag hinner och då sjunker framaxelvikten med ungefär 13-14 kg. Det bör ju inte vara någon nackdel vare sig för hastigheten rakt fram eller i kurvorna. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Hej,
Igentligen skulle du behöva justera kompressionen på bakdämparna till ett hårdare läge - men då dina dämpare inte medger det... Variabler att leka med för att minska understyrning, rent generellt (kom ihåg att man bör skilja på in/mid/exit understyrning): Öka däckstrycket i framdäcken, minska däckstrycket bak, mer negativ camber fram, mer positiv camber bak, mera caster fram, främre krängaren mjukare, bakre krängaren hårdare och om du kan flytta viktpunkten i bilen mera bakåt så är det ett plus. Det finns förvisso en hel del mer variabler att leka med, men om det inte skall bytas så... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
Man skulle nog i så fall säga att jag hade mid och exit understyrning.
Däremot verkade den styra in ganska bra. Det ska bli intressant att se hur mycket toe in/tou out jag verkligen har. Tyvärr hann jag varken mäta eller justera innan. Mer caster och lättning fram är det som ligger nära till hands att ge sig på (speciellt som huven ska bytas) + givetvis den enkla att öka krängaren bak. Hur jag ska ändra dämparna är jag däremot osäker på.... Frågan är om jag ska minska däckstrycket både bak och fram men göra det mer bak än fram. Jag pratade med Molle, som ju också kör RX-7 och han har lägre tryck. Då måste man dock tänka på att han har något lättare bil men framför allt tyngdpunkten betydligt längre bak. Dessutom har han 13" hjul. För att gör det ännu mer annorlunda har han konstant överstyrt. Camber är tyvärr inte så mycket att göra med, stel axel bak och max justerat fram.... RX-7 axeln är tydligen inte så lämplig att skränka heller... Tack för synpunkterna, kom gärna med fler... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Jag, personligen, skulle aldrig ändra mer än en variabel i taget - trots det så ändrar jag ibland flera
Nåväl: Börja med din bakre justerbara krängare, dra åt den lite till, sedan skulle jag undersöka däckstrycket fram. Men innan detta skulle jag mäta och verifiera hjulvinklarna... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||
Vill du göra en riktig budgetlösning så kan du göra som jag blev rekommenderad att göra av Peter Utzon vars lösning jag kopierade. 1 st begagnad lastkännande 2-krets reducerventil till Audi eller Golf från din närmaste skrot samt 1 st vantskruv (från Biltema i mitt fall). Kostade mig 150+69 kr. Några bilder i denna tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Pär Hylander |
||
Sparade trådar/FAQ Tips om justering av chassiet | 3 besök senaste veckan (3629 totalt) |