Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Simca Matra Bagheera -74 #Nu med bilder# | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (15206 totalt) |
Köpte mig en Simca nyligen Bilen är ett renoveringsobjekt som till stor del är rostlagad. Återstår reparation av bagagerumsrgolvet och lite blästring osv.
När den nu ändå är isärskruvad så är det lika bra att göra uppdateringar och göra en kul bil utav den. Möjligheterna finns ju där i form av: glasfiberkaross, mittmotor, bakhjulsdrift, -74a (möjlig för reggning som ombyggt fordon) och att det just är en sportbil begränsningen är väl i form av ekonomin. har iaf. lite planer framför mig. tanken är att det ska bli en peugeot motor och troligtvis XU9J4 (sitter i 405 mi16), simcamotorn är inget alternativ med sina vilda 85 häst. Mi16 motor ger 148hk vilket känns lagomt. Race setup ska det väl bli, dvs. bur. bälten, fueltank lättning osv. Färg: solbleksröd Motor: för tillfället liggger en orginal 1300cc motor i kupén Chassi: Glasfiberkaross mittmotor bakhjulsdrift Hjulupphängning: torsionfjädring fram och bak Vikt: cirka 900kg Inredning: 2st glasfiberstolar Fälg/däck: orginal alu 13" 185/70/13 ballongdäck med vit däcksida Övrigt: Renoveringsobjekt Framtidsplaner: bli en rolig leksak _________________ Fredrik Enoksson Peugeot 406 Coupe -03 "Bruksbil" Peugeot 204 -68 "Sommarglidare" Ford Anglia "Sneruta" -62 "Projekt busbil" |
||||||
Några kommentarer och tankar för en uppdatering/modd utav hjulupphängning? har ingen större kunskap i ämnet utan ni får gärna dela med er utav tankar. som hjulupphängningen är nu så är den orginal. sitter nya dämpare fram (okänt märke) och bak (koni röda justerbara) _________________ Fredrik Enoksson Peugeot 406 Coupe -03 "Bruksbil" Peugeot 204 -68 "Sommarglidare" Ford Anglia "Sneruta" -62 "Projekt busbil" |
||||||
Som jag skrev nyligen i en banåkarbiltråd om en Murena - jag är omåttligt avundsjuk! Gratulerar till en av bilvärldens härligaste och mest egensinniga vagnar.
|
||||||
Jasså du har hittat hit... den kommer att bli otoligt tuff i saabs oranga färg och med svarta detaljer
Exempel på färgen som jag menar. http://www.saabklubben.com/arkiv/96/ http://www.saabklubben.com/arkiv/96/ http://www.saabklubben.com/arkiv/96/ _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||||
_________________ Emil Bengtsson Saab 9000 A50 -98 Saab 95L -76 Saab 96L -77 (http://www.garaget.org/?car=25630) Saab Sonett III -73 Saab Sonett V4 -68 Saab Sonett V4 -69 |
||||||
Det har jag inte hört talas om, men är man fast i franskt träsket så är man Beställde precis SFRo`s bygghandbok _________________ Fredrik Enoksson Peugeot 406 Coupe -03 "Bruksbil" Peugeot 204 -68 "Sommarglidare" Ford Anglia "Sneruta" -62 "Projekt busbil" |
||||||
Hyr långt är det mellan drivaxeln och torpedvägg/ryggstöd? Hade en tanke om att skaffa en Bagheera och peta in en Audi v8 men då behöver där vara ca820-850mm.. Det kanske blir på tok för trångt..
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
Snygg bil! Jag har redan haft en, så jag är partisk! Lämnade aldrig pallbockarna, iofs. Det enda motorbyte jag läst om på nätet var just till en Peugeot 205 GTI-motor. Det var visst rätt jobbigt! Opel C20XE är ju en kompakt, potent, motor oxå. Kan de stoppa den i en hundkoja, så borde den få plats i en Bagheera!
_________________ Torbjörn Fagerberg A master of going faster! |
||||||
Det är nog typ 82-85 mm istället! Bakom stolarnas lutande ryggstöd, sitter en lutande torpedvägg. Bakom denna sitter en lutande motor, bakåt.... _________________ Torbjörn Fagerberg A master of going faster! |
||||||
jag tycker det verkar ganska gott om plats. bara man slänger bort bensintanken som sitter mot torpedväggen. men visst, v8 blir trångt. dock finns ju plats bakåt för att utöka motorutrymmet. _________________ Fredrik Enoksson Peugeot 406 Coupe -03 "Bruksbil" Peugeot 204 -68 "Sommarglidare" Ford Anglia "Sneruta" -62 "Projekt busbil" |
||||||
de komverteringar jag funnit ska vara på murenorna som det slängs i både 205 gti motor och 405 mi16 motor i. dock verkar det vara annan grundmotor i dom. Har du nå bilder på den du hade? min är en pallbocksräcer också _________________ Fredrik Enoksson Peugeot 406 Coupe -03 "Bruksbil" Peugeot 204 -68 "Sommarglidare" Ford Anglia "Sneruta" -62 "Projekt busbil" |
||||||
känner du igen mig? du köpte min en 205a för flera år sedan _________________ Fredrik Enoksson Peugeot 406 Coupe -03 "Bruksbil" Peugeot 204 -68 "Sommarglidare" Ford Anglia "Sneruta" -62 "Projekt busbil" |
||||||
Bilder på min egen? På pallbockarma? Jodå, det finns.... _________________ Torbjörn Fagerberg A master of going faster! |
||||||
något digitalt som går att dela med sig? _________________ Fredrik Enoksson Peugeot 406 Coupe -03 "Bruksbil" Peugeot 204 -68 "Sommarglidare" Ford Anglia "Sneruta" -62 "Projekt busbil" |
||||||
Bilen vann designpriser när den kom. Konstruktionen var smart, med limmade paneler på ett stålchassi. Min bil var genomrutten, men visst ser den fin ut!
Matra lärde sig senare att galvanisera sina chassin...... Först av alla på marknaden? De var ju flygtekniker så Matra är inga blåbär! _________________ Torbjörn Fagerberg A master of going faster! |
||||||
Här i Umeå har det funnits en röd candylackad Matra. Han hade en Golf 8V motor i den. Tävlade också i billjud med den.
_________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks. |
||||||
1. Varför Opelmotor när det finns en motsvarande 16v-snurra inom familjen? 2. Opelmotorn är sämre än motsvarande Peugeotmotor |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Simca Matra Bagheera -74 #Nu med bilder# | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (15206 totalt) |