Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Formula Student, Sirius Racing '06 Luleå tekn. universitet | 1, 2 >> 10 besök senaste veckan (9607 totalt) |
Nu är årets bil igång
Vi har även haft SVT som har gjort ett extremt reportage. http://bart.sm.luth.se/~ojoeri-1/formulabilder/nordnytt-20060522.avi I år är vi lättare än någonsin, även teamet har bantat! Vi har siktat på att väga som KTH's bil, fast med förare:) Men det är ju klart, deras bil brukar ju faktiskt gå i mål..., traktorer brukar ju vara tillförlitliga. Lite korta data: Vikt under 180kg fulltankad Yamaha R6 utan turbo, bromsat 90hk efter transmissionen. Men i år kör vi med lite bantad elektronik, vi har bara en egen motorstyrning, elektrisk- växling och koppling, vi kör även med ett li-polymer batteri på under 400g! Sedan så har vi WLAN som vi kan använda vid injusteringar och för att få data i realtid. Vi har slopat dom tunga magnet-rheologiska dämparna. Det sparar vi mycket vikt på. Lite om chassit: Kolfibermonocoque. Kolfibersubframe. Alla jävla rör är i kolfiber. Övrigt kolfiber: ratt, sidepods, noskon, fläktkåpa, förare och plenum. Drivlinan är i titan. Mer data finns på hemsidan: www.formulasae.ltu.se _________________ Mikael Larsmark |
||||
Inga problem, allt går att göra i kolfiber Gäller bara att komma på hur |
||||
Jag ser att problemet med turbon är löst
Håller tummarna för att ni lyckas bra i England, kvarstår ju en del problem sen i fjol, men de löser ni nog till nästa år. PS. Till Luleå teamet som helhet. Försök få han den ultradryga typen att lägga band på sig, det fläckar ner teamets ryckte nåt enormt. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
Mer bilder på kolfiberporren!
Herregud! Det borde vara olagligt att prata om kolfiber och titan i samma post utan att visa snuskigt närgångna bilder _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||||
Lite dryg får man väl vara, det är ju trots allt med glimten i ögat.
Bilder på bygget kan ni hitta på http://fsae.xbd.se eller om man går via den vanliga hemsidan och klickar sig fram lite. //Stefan - Sirius Racing http://www.formulasae.ltu.se _________________ Stefan Härdin |
||||
Wohoo! Cool kärra!
Så det är där mina skattepengar landat. Men okay då, de har ju använts på ett bra sätt för omväxlings skull! Kör hårt o lycka till! |
||||
Du behöver inte vara orolig att det är mycket av dina skatte pengar som gått åt till den här bilen. Det mesta pengarna är sånt som vi lyckats få som sponring. Här är en lista på de som varit med och gjort så denna bil har varit möjlig att bygga, utan dom skulle det bara ha resulterat i en krosskart typ. http://www.student.ltu.se/~samjoe-2/ Edit: Är Ajdén som skriver fast med brossans användare Glömde kolla vem av oss som var inloggad på den här datorn _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Hej!
Är lite nyfiken på hur man går tillväga när man gör rör i kolfiber!? Nån som vill förklara? _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
Vet inte riktigt hur rören till bärarmarna är gjorda för dom fuskade vi och köpte från excel. Men annars om man ska göra rör går det att göra på ett par olika sätt, antingen göra ett rör o frigolit som man sen lägger en kolfiber strumpa runt. Som man sen smälter ut frigoliten med aceton. Eller så gör man en delbar form av röret som kolfiberröret ska vara utvändigt och lägger in någon typ av kraftig avlång balong i strumpan som man sen blåser upp när man lagt in allt i formen. Finns säkert något fler sätt men dom här går går att göra själv. |
||||
Den stora frågan jag vill få reda på är hur man får fibrerna att ta upp last i ett rör. Känns som att matrisen får ta rätt mycket skit när den komprimeras på ena sidan. Men det kanske går att komma runt på nåt sätt.
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
Tack! _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
http://www.formulasae.ltu.se/ funkar inte...
_________________ Magnus Thomé |
||||
Någon som vet vad det är för codec på filmen?
Försökte ta reda på det själv men inte ens GSpot lyckades avslöja det... EDIT: Lyckades ta reda på det... mpga eller FMP4 heter den.. men vart laddar man hem den? Någon som vet? _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Problemet löst... nya VLC har stöd för formatet
http://www.videolan.org _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Hemsidan är nedtagen från skolans server på grund av strul, jag jobbar på att lösa det. Den finns dock på http://www.student.ltu.se/~samjoe-2
_________________ Stefan Härdin |
||||
Fibrerna i kolfiber-rören är alla orienterade i längsriktningen, det finns andra varianter också men våra ligger så eftersom rören i princip bara kommer utsättas för drag- och tryck-spänningar. _________________ Stefan Härdin |
||||
det går duktigt bra, mer info på http://www.formulasae.ltu.se/
_________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||
Våra race- och banåkarbilar Formula Student, Sirius Racing '06 Luleå tekn. universitet | 1, 2 >> 10 besök senaste veckan (9607 totalt) |