Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Att ha räcern på släp....? | << 1, 2, 3 64326 besök totalt |
och yttre delarna av länkarmar/spindeln och drivaxlar _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
och på min sjua, hela den tunga bakaxeln..... |
||||||
Täntke jag kunde komma med lite uppdatering här, då det var jag som startade tråden...
Går just nu en intensivkurs för BE-körkort, och igår började vi med själva släpet och last etc... Lägger in en dålig bild på hur det SKA se ut angående surrning av bil på släp: Spännbandet ska läggas i en ögla över däcket ( hur fasen det nu ska gå till, jag som inte ens får imellan ett lillfinger.....) och sedan dras rakt ner. Spännbanden MÅSTE vara CE märkta för att försäkringar ska gälla. Man måste använda klossar som är minst 1/3 höga av däckets höjd, det ska finnas minst totalt 4 klossar, 2 framför bilen och 2 bakom bilen. Man ska dessutom ha någon form av klossar mellan hjulet och släpets ytterkant....... Jag har band från både Feltema och Clas ohlsson, inga av dom är CE-märkta, har något ett tips på vart man kan köpa CE-märkta band ? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
Man kan inte vara nog ordentlig och försiktig när det gäller tung och hög last på släp! Hämtade en Volvo 240 i Dalarna och drog hem den med en 740 på ett enaxlat släp för några år sen och var lite slarvig. Både med tillåten lastvikt, totalvikt och med hur man ska lasta... Det var väldigt nära att sluta i diket. Upp till 70 km/t gick det bra, när vi rullade på utför en backe i uppåt 80 km/t började WOBBLET! Släpet började svänga hit och dit, först lite sen värre och värre. Vi skrek ikapp i dragbilen och var nära att tvärbromsa när bakdelen på 740:n började svänga själv från höger till vänster, och när vägrenen tog slut togs ett snabbt beslut: -BROMSA INTE! SLÄPP GASEN OCH STYR!
Med motorbroms och tidsfaktorn reddes situationen ut, men det var riktigt ruskigt! Vi stannade och lastade om så att kultrycket ökade från uppskattningsvis 25kg till ca 100kg... Drog åt spännbanden och fortsatte tryggt. Nu ser jag till att alltid hyra tvåaxlade boogiesläp och att ha rätt kultryck! _________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge |
||||||
Hur lång tid tar din intensivkurs? Är det både teori och praktik? Vad ligger kostnaden på ungefär? _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Vi pratar ju om att man bara ska spänna i hjulen för att karrosen ska förbli fjädrad i förhållande till släpet, bör man köra på mjukare chassisättning då för att den ska "fjädra fritt" eller ska den vara lite hårdare ändå för att slippa att bilen "gungar" på släpet?
Har lite svårt att föreställa mig vad som händer med en fjädrad massa på ett släp. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Källhänvisning på det tack. För mig är det där rent struntprat. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Hum vid närmare eftertanke så var det såhär.. Man ska inte ha parkering i när man kör en bil på släp som är automat. Utan man ska istället lägga i neutralen. För automatlådorna mår inte bra utav det.
Så jag ber om ursäkt för mitt förra inlägg :P _________________ Andreas Gustavsson |
||||||
Det verkar förekomma märkligt mycket "svartkonst" inom det här med att surra bilen på släpet. Eftersom det inte kom något svar på min förra fråga, sticker jag härmed ut hakan, nacken och om det behövs fotlederna och påstår:
Det där med att man måste surra runt däcken är en tumregel som springer ur att man inte sett den totala bilden. Att spännbanden sjunker ned i däcken om man spänner dem över dem är enkelt att se. Man behöver eftergivlighet i surrningen, ergo: man måste spänna över däcken. Jag är dock inte ensam om att erfara att elasticiteten i däckkontaktyta-släpdurk är fullt tillräcklig för att motverka eventuellt slack. En elasticitet som det krävs aningen mer abstrakt tänkande för att uppskatta. För mig har den aldrig svikit. Inte heller har korset genom fälgen någonsin svikit. Har kört åtminstone 55 mil utan behov av eftersträckning. Vad kan det bero på, då? Tjae, kombination med blockning av hjulen? Noggrannhet vid surrningen? Fotknölarna är anlagda för sågning! _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Att lasta bil på släp är en sak.
Men att lasta hoj är fan omöjligt. Skiten välter ju fan vad man än gör |
||||||
uppar denna tråd lite. Posta gärna lite bilder på hur ni surrar fast era bilar på bilsläpet?
Jag behöver lite tips... mvh// _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||||
Sparade trådar/FAQ Att ha räcern på släp....? | << 1, 2, 3 64326 besök totalt |